Terveydenhuollon ammattihenkilön ilmoitusvelvollisuus ja ilmoitusoikeus ampuma-aseen hallussapitoon sopimattomasta henkilöstä
Rantanen, Tiina (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Rantanen, Tiina
2014
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410222239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410222239
Tiivistelmä
Ampuma-aselain (124/2011) 114 §:n mukaan lääkärillä on velvollisuus ja muulla terveydenhuollon ammattihenkilöllä on oikeus salassapitosäännösten estämättä tehdä poliisille ilmoitus ampuma-aseen hallussapitoon sopimattomasta henkilöstä. Tutkimuksen päätehtävänä on lainopin menetelmien avulla selvittää ilmoitusvelvollisuuden ja ilmoitusoikeuden sisältöä ja toimintaa käytännössä. Potilastiedot ovat osa perustuslain (731/1999) 10 §:ssä turvattua yksityiselämän suojaa. Ilmoitusjärjestelmä merkitsee perustuslailla jokaiselle turvatun oikeuden rajoittamista. Rajoittamalla yksityiselämän suojaa pyritään turvaamaan jokaisen oikeutta elämään ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen sekä turvallisuuteen. Tavoitteena on saada ampuma-aseet pois henkilöiltä, jotka ovat terveytensä tai käyttäytymisensä perusteella sopimattomia ampuma-aseen haltijoiksi. Pyrkimyksenäni oli selvittää kuinka hyvin perusoikeudet otettiin huomioon ilmoitusjärjestelmästä säädettäessä ja täyttyivätkö perusoikeuksien yleiset rajoitusedellytykset. Voidaan sanoa, että perusoikeudet otettiin huomioon suhteellisen hyvin. Lain kannalta keskeinen käsite sopimaton olisi kuitenkin tullut määritellä lain tasolla.
Lopullisen ampuma-aselupia koskevan päätöksen tekee poliisi. Tutkimuksessa selvitetään millaisiin toimenpiteisiin poliisi voi ilmoitusten johdosta ryhtyä ja mitä oikeusperiaatteita poliisin tulee viranomaisena ottaa huomioon toiminnassaan. Jos ampuma-aseilmoitus koskee henkilöä, jolla on voimassa olevia lupia, tekee poliisi päätöksen esineiden ottamisesta väliaikaisesti poliisin haltuun. Tämän jälkeen poliisi selvittää voidaanko luvanhaltijaa pitää terveydentilansa ja käyttäytymisensä perusteella sopivana henkilönä pitämään hallussaan ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia. Selvittämiseen saattaa liittyä esimerkiksi lääkärinlausunnon pyytäminen, rekisteritietojen tarkastaminen, tietojen tiedusteleminen puolustusvoimilta taikka muita henkilön sopivuuden arviointia koskevia toimenpiteitä. Jos poliisi katsoo, että henkilö on sopimaton pitämään hallussa edellä mainittuja esineitä, tulee sen peruuttaa niiden hankkimiseen tai hallussapitoon oikeuttava lupa. Jos taas henkilö on vasta hakenut lupaa, ryhtyy poliisi lisäselvitysten kautta selvittämään henkilön sopivuutta ampuma-aseen hallussapitoon.
Poliisin tulee ottaa päätöksenteossaan huomioon hyvän hallinnon oikeusperiaatteet. Lainalaisuusperiaatteen mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Periaatteen lisäksi poliisia sitoo myös lakisidonnaisuuden vaatimus. Sen mukaan kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Näiden periaatteiden lisäksi poliisin tulee ottaa toiminnassaan huomioon hallinnon yleiset oikeusperiaatteet ja hallinnon palveluperiaate. On tärkeää muistaa, että perusoikeudet velvoittavat julkista valtaa sen kaikissa toiminnoissa. Poliisin on otettava myös perusoikeudet huomioon päätöksenteossaan. Ampuma-aselupiin liittyen keskeisimmät huomioon otettavat perusoikeudet ovat oikeus elämään ja turvallisuuteen.
Lopullisen ampuma-aselupia koskevan päätöksen tekee poliisi. Tutkimuksessa selvitetään millaisiin toimenpiteisiin poliisi voi ilmoitusten johdosta ryhtyä ja mitä oikeusperiaatteita poliisin tulee viranomaisena ottaa huomioon toiminnassaan. Jos ampuma-aseilmoitus koskee henkilöä, jolla on voimassa olevia lupia, tekee poliisi päätöksen esineiden ottamisesta väliaikaisesti poliisin haltuun. Tämän jälkeen poliisi selvittää voidaanko luvanhaltijaa pitää terveydentilansa ja käyttäytymisensä perusteella sopivana henkilönä pitämään hallussaan ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia. Selvittämiseen saattaa liittyä esimerkiksi lääkärinlausunnon pyytäminen, rekisteritietojen tarkastaminen, tietojen tiedusteleminen puolustusvoimilta taikka muita henkilön sopivuuden arviointia koskevia toimenpiteitä. Jos poliisi katsoo, että henkilö on sopimaton pitämään hallussa edellä mainittuja esineitä, tulee sen peruuttaa niiden hankkimiseen tai hallussapitoon oikeuttava lupa. Jos taas henkilö on vasta hakenut lupaa, ryhtyy poliisi lisäselvitysten kautta selvittämään henkilön sopivuutta ampuma-aseen hallussapitoon.
Poliisin tulee ottaa päätöksenteossaan huomioon hyvän hallinnon oikeusperiaatteet. Lainalaisuusperiaatteen mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Periaatteen lisäksi poliisia sitoo myös lakisidonnaisuuden vaatimus. Sen mukaan kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Näiden periaatteiden lisäksi poliisin tulee ottaa toiminnassaan huomioon hallinnon yleiset oikeusperiaatteet ja hallinnon palveluperiaate. On tärkeää muistaa, että perusoikeudet velvoittavat julkista valtaa sen kaikissa toiminnoissa. Poliisin on otettava myös perusoikeudet huomioon päätöksenteossaan. Ampuma-aselupiin liittyen keskeisimmät huomioon otettavat perusoikeudet ovat oikeus elämään ja turvallisuuteen.