"No se on sitä, että ne kaikki on samassa tilassa" - Inklusiivista toimintakulttuuria etsimässä
Vaasvainio, Pia (2014)
Vaasvainio, Pia
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212222
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli tutkia inklusiivisen toimintakulttuurin toteuttamista kouluissa, selvittää minkälaista tukea oppilaille koulussa annetaan ja lisäksi löytää sellaisia tekijöitä joista muodostuu yllä mainittu inklusiivinen toimintakulttuuri.
Tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Ensimmäisen vaiheen aineiston muodostivat Tampereen yliopiston opiskelijoiden laatimat haastatteluihin ja havaintoihin pohjaavat pienoisetnografiset raportit, joista on etsitty lähikouluissa käytettäviä tuen muotoja. Aineisto oli kerätty vuoden 2013 alkupuolella. Toisena osana tutkimusta oli etnografinen havainnointi- ja haastattelututkimus pienessä lähikoulussa eteläsuomessa. Havainnointi toteutettiin havainnoijan ollessa aktiivinen toimija koulussa lukuvuoden 2013-2014 aikana.
Tutkimustulosten mukaan koulussa annettava tuki voidaan ryhmitellä seuraavasti: Joustava ryhmittely, oppimista tukeva henkilökunta, ammatillinen yhteistyö, oppimista tukevat käytänteet luokassa, kuten monipuolisten oppimisstrategioiden opettaminen, luokiteltu opetus, joka sisältää mm. diagnoosin perusteella toteutettavan ryhmittelyn sekä ryhmän muut, joka sisältää esimerkiksi luokka-asteen kertaamisen. Tukimuodoista kaikki eivät täytä inklusiivisen koulun periaatteita, mutta tutkiessani tukien muotoja päättelin, ettei ole niinkään tärkeää, mitkä tukien muodot ovat, vaan miten ne on järjestetty. Tuen antamisen välineenä kouluissa on Perusopetuslain (2011) esittelemä kolmiportainen tuki, mikä mahdollistaa tuen portaattoman lisäämisen ja siirtymisen tuen asteelta toiselle, molempiin suuntiin.
Havainnointiosiossa keskiöön nousi oppilaan kokemus oppijana ja yhteisön jäsenenä. Yhteisön jäsenyys on mahdollista saavuttaa ja tässä opettajan arvoilla, asenteilla ja toiminnalla luokassa, sekä ympärillä olevalla kouluyhteisöllä, jossa tuen rakenteet järjestetään sekä koulua ympäröivän yhteisön arvoilla, ja sitä kautta esimerkiksi koulun käyttöön osoitetuilla resursseilla, on merkittävä rooli.
Luokanopettaja kasvatusalan ammattilaisena on suuressa roolissa kasvattaessaan yhteisöön kiinnittyviä tulevia aikuisia, joilla on oma roolinsa yhteiskunnassa.
Tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Ensimmäisen vaiheen aineiston muodostivat Tampereen yliopiston opiskelijoiden laatimat haastatteluihin ja havaintoihin pohjaavat pienoisetnografiset raportit, joista on etsitty lähikouluissa käytettäviä tuen muotoja. Aineisto oli kerätty vuoden 2013 alkupuolella. Toisena osana tutkimusta oli etnografinen havainnointi- ja haastattelututkimus pienessä lähikoulussa eteläsuomessa. Havainnointi toteutettiin havainnoijan ollessa aktiivinen toimija koulussa lukuvuoden 2013-2014 aikana.
Tutkimustulosten mukaan koulussa annettava tuki voidaan ryhmitellä seuraavasti: Joustava ryhmittely, oppimista tukeva henkilökunta, ammatillinen yhteistyö, oppimista tukevat käytänteet luokassa, kuten monipuolisten oppimisstrategioiden opettaminen, luokiteltu opetus, joka sisältää mm. diagnoosin perusteella toteutettavan ryhmittelyn sekä ryhmän muut, joka sisältää esimerkiksi luokka-asteen kertaamisen. Tukimuodoista kaikki eivät täytä inklusiivisen koulun periaatteita, mutta tutkiessani tukien muotoja päättelin, ettei ole niinkään tärkeää, mitkä tukien muodot ovat, vaan miten ne on järjestetty. Tuen antamisen välineenä kouluissa on Perusopetuslain (2011) esittelemä kolmiportainen tuki, mikä mahdollistaa tuen portaattoman lisäämisen ja siirtymisen tuen asteelta toiselle, molempiin suuntiin.
Havainnointiosiossa keskiöön nousi oppilaan kokemus oppijana ja yhteisön jäsenenä. Yhteisön jäsenyys on mahdollista saavuttaa ja tässä opettajan arvoilla, asenteilla ja toiminnalla luokassa, sekä ympärillä olevalla kouluyhteisöllä, jossa tuen rakenteet järjestetään sekä koulua ympäröivän yhteisön arvoilla, ja sitä kautta esimerkiksi koulun käyttöön osoitetuilla resursseilla, on merkittävä rooli.
Luokanopettaja kasvatusalan ammattilaisena on suuressa roolissa kasvattaessaan yhteisöön kiinnittyviä tulevia aikuisia, joilla on oma roolinsa yhteiskunnassa.