Oppisopimuskoulutus kaupan alalla - Nuoren aikuisen työntekijän ammatillisen osaamisen kehittyminen koulutuksessa ja työssä
Renko, Marjoriina (2014)
Renko, Marjoriina
2014
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409232166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409232166
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kaupan alalla työskentelevien nuorten aikuisten ammatillisen osaamisen kehittymistä oppisopimuskoulutuksessa ja sen jälkeen työelämässä. Tarkastelun kohteena on, mitkä tekijät ovat lisänneet ammatillisen osaamisen kehittymistä koulutuksessa ja työssä. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään selvittämään kaupan alan nuorten aikuisten työnte-kijöiden odotuksia tulevasta työstä ja työurasta.
Tutkimuksen kohteena on viisi kaupan alalla työskentelevää nuorta aikuista työntekijää. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Haastatteluiden perusteella oppisopimuskoulutuksessa suurimpana hyötynä näyttäytyy teorian ja käytännön yhteensovittaminen. Tällöin tavoitetaan koulutuksen ja työn molemminpuolinen tuki toisistaan, jolloin koulutusjaksoilta saatu osaaminen voidaan soveltaa käytäntöön ja käytännön työstä saatua ammatillista osaamista voidaan hyödyntää koulutuksessa. Oppisopimuskoulutus näyttäytyy luontevaksi koulutusmuodoksi heille, jotka oppivat parhaiten formaalien oppimisympäristöjen ulkopuolella, kuten työyhteisöissä.
Haastatteluissa on nähtävissä kaupan alan tarjoavan sekä koko elämänuran kestävää työtä että väliaikaista työtä. Tämän tutkimuksen haastateltavien kokemuksien perusteella on havaittavissa kaksi erilaista urapolkua. Toisessa urapolussa kaupan ala tarjoaa pitkäkestoisen urapolun, jossa koulutusjaksot ja työssäolo lomittuvat yhteen. Työ tarjoaa haasteita ja etenemismahdollisuuksia. Uusien haasteiden myötä työntekijä etenee urallaan, jolloin hän viihtyy työssään kehittäen amma-tillista osaamistaan työntekijänä kun taas väliaikaisen urapolun kohdalla työntekijä on kouluttau-tunut oppisopimuskoulutuksen avulla saadakseen ammatin. Kaupan alan työssään työntekijä kokee kuitenkin työn olevan vain välivaihe urapolussaan. Työ ei tarjoa riittävästi haasteita tai sitä ei koeta riittävän mielekkääksi, jotta työtä näkisi tekevänsä vielä vuosienkin kuluttua. Oppisopimuskoulutuksen kautta saatu uskallus koulutuksiin vie eteenpäin kouluttautua edelleen kohti mielekkäämpää työtä. Huolimatta työmarkkinoilla vallitsevasta epävarmuudesta, työntekijät luottavat omaan osaamiseensa, jonka avulla he kokevat saavansa jatkossakin työtä.
Tutkimuksen kohteena on viisi kaupan alalla työskentelevää nuorta aikuista työntekijää. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Haastatteluiden perusteella oppisopimuskoulutuksessa suurimpana hyötynä näyttäytyy teorian ja käytännön yhteensovittaminen. Tällöin tavoitetaan koulutuksen ja työn molemminpuolinen tuki toisistaan, jolloin koulutusjaksoilta saatu osaaminen voidaan soveltaa käytäntöön ja käytännön työstä saatua ammatillista osaamista voidaan hyödyntää koulutuksessa. Oppisopimuskoulutus näyttäytyy luontevaksi koulutusmuodoksi heille, jotka oppivat parhaiten formaalien oppimisympäristöjen ulkopuolella, kuten työyhteisöissä.
Haastatteluissa on nähtävissä kaupan alan tarjoavan sekä koko elämänuran kestävää työtä että väliaikaista työtä. Tämän tutkimuksen haastateltavien kokemuksien perusteella on havaittavissa kaksi erilaista urapolkua. Toisessa urapolussa kaupan ala tarjoaa pitkäkestoisen urapolun, jossa koulutusjaksot ja työssäolo lomittuvat yhteen. Työ tarjoaa haasteita ja etenemismahdollisuuksia. Uusien haasteiden myötä työntekijä etenee urallaan, jolloin hän viihtyy työssään kehittäen amma-tillista osaamistaan työntekijänä kun taas väliaikaisen urapolun kohdalla työntekijä on kouluttau-tunut oppisopimuskoulutuksen avulla saadakseen ammatin. Kaupan alan työssään työntekijä kokee kuitenkin työn olevan vain välivaihe urapolussaan. Työ ei tarjoa riittävästi haasteita tai sitä ei koeta riittävän mielekkääksi, jotta työtä näkisi tekevänsä vielä vuosienkin kuluttua. Oppisopimuskoulutuksen kautta saatu uskallus koulutuksiin vie eteenpäin kouluttautua edelleen kohti mielekkäämpää työtä. Huolimatta työmarkkinoilla vallitsevasta epävarmuudesta, työntekijät luottavat omaan osaamiseensa, jonka avulla he kokevat saavansa jatkossakin työtä.