Päiväkodin kasvattajatiimin keskustelut. Yhteistyö moniammatillisessa tiimissä.
Tolvanen, Tytti (2014)
Tolvanen, Tytti
2014
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409222146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409222146
Tiivistelmä
Päiväkodeissa toteutetaan varhaiskasvatustyötä useimmiten tiiviissä yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa. Päiväkodin tiimityö eroaa intensiivisyydellään monista muista työyhteisöistä, sillä lapsiryhmästä huolehtiminen vaatii tiimin jäseniltä jatkuvaa keskustelua työn toteuttamisen tavoista. Tämän vuoksi tiimityön toteuttaminen vaatii kasvattajilta hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mistä ja miten kasvattajat keskustelevat varhaiskasvatustyötä toteuttaessaan. Keskusteluja tutkimalla tarkastellaan miten kasvattajatiimi toteuttaa yhteistyötä.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin etnografisesti videoimalla erään kasvattajatiimin työtä. Kasvattajatiimi osallistui yliopistonlehtori Päivi Kupilan ja professori Kirsti Karilan tutkimushankkeeseen "Ammatilliset tilat varhaiskasvatustyön muutoksessa". Aineistoa kerättiin keväällä 2013 alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä, jonka kasvatuksesta vastasi kolmihenkinen kasvattajatiimi. Tiimin kuului lastentarhanopettaja ja kaksi lastenhoitajaa. Aineistokeruujakson ajan ryhmässä oli myös lähihoitajaopiskelija suorittamassa harjoitteluaan. Kasvattajatiimi osallistui myös hankkeen kehittämisiltoihin kuusi kertaa vuoden 2013 aikana.
Laadullisen aineiston analyysi alkoi jo kentällä. Videon kohdistaminen ja havaintojen tekeminen määrittivät tutkimuksen suuntaa. Tämän jälkeen analyysissä edettiin katsomalla koko videoaineisto kerran läpi tehden muistiinpanoja. Ensimmäisen katselun jälkeen tarkemman analyysin kohteeksi valittiin lounastilanteet, koska silloin koko kasvattajatiimi oli samassa paikassa koko lapsiryhmän kanssa ja kasvattajien kesken käytiin paljon keskusteluja. Tarkempaan tarkasteluun liitettiin myös lapsiryhmän siirtymät ulkoilusta ruokailuun.
Kasvattajien keskusteluja luonnehtivat katkonaisuus, päällekkäisyys sekä epäselvät rajat keskusteluiden välillä. Keskusteluihin liittyi uusia osallistujia ja keskustelujen katketessa niihin saatetaan palata myöhemmin. Puheenvuoroista oli erotettavissa suorat ja epäsuorat viestit. Suorissa viesteissä puheenvuorot oli osoitettu kasvattajatiimin jäsenille ja niiden sisältämä viesti oli helposti tunnistettavissa. Epäsuorissa viesteissä saatettiin viestiä lapsen kautta toiselle kasvattajalle tai puheenvuorojen sisältämä viesti oli tulkittavissa useammalla tavalla. Keskustelujen avulla kasvattajat myös rakensivat tiimiä ja tuottivat yhteisymmärrystä. Kasvattajatiimi tuki toisiaan kasvatustehtävässä ja puheessa esiintyi yhteisöllisyyttä vahvistavia piirteitä. Lisäksi päiväkodissa esiintyi keskusteluja, joissa tiimityö ei sujunut odotusten mukaisesti ja keskusteluissa saatettiin ajautua konflikteihin.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin etnografisesti videoimalla erään kasvattajatiimin työtä. Kasvattajatiimi osallistui yliopistonlehtori Päivi Kupilan ja professori Kirsti Karilan tutkimushankkeeseen "Ammatilliset tilat varhaiskasvatustyön muutoksessa". Aineistoa kerättiin keväällä 2013 alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä, jonka kasvatuksesta vastasi kolmihenkinen kasvattajatiimi. Tiimin kuului lastentarhanopettaja ja kaksi lastenhoitajaa. Aineistokeruujakson ajan ryhmässä oli myös lähihoitajaopiskelija suorittamassa harjoitteluaan. Kasvattajatiimi osallistui myös hankkeen kehittämisiltoihin kuusi kertaa vuoden 2013 aikana.
Laadullisen aineiston analyysi alkoi jo kentällä. Videon kohdistaminen ja havaintojen tekeminen määrittivät tutkimuksen suuntaa. Tämän jälkeen analyysissä edettiin katsomalla koko videoaineisto kerran läpi tehden muistiinpanoja. Ensimmäisen katselun jälkeen tarkemman analyysin kohteeksi valittiin lounastilanteet, koska silloin koko kasvattajatiimi oli samassa paikassa koko lapsiryhmän kanssa ja kasvattajien kesken käytiin paljon keskusteluja. Tarkempaan tarkasteluun liitettiin myös lapsiryhmän siirtymät ulkoilusta ruokailuun.
Kasvattajien keskusteluja luonnehtivat katkonaisuus, päällekkäisyys sekä epäselvät rajat keskusteluiden välillä. Keskusteluihin liittyi uusia osallistujia ja keskustelujen katketessa niihin saatetaan palata myöhemmin. Puheenvuoroista oli erotettavissa suorat ja epäsuorat viestit. Suorissa viesteissä puheenvuorot oli osoitettu kasvattajatiimin jäsenille ja niiden sisältämä viesti oli helposti tunnistettavissa. Epäsuorissa viesteissä saatettiin viestiä lapsen kautta toiselle kasvattajalle tai puheenvuorojen sisältämä viesti oli tulkittavissa useammalla tavalla. Keskustelujen avulla kasvattajat myös rakensivat tiimiä ja tuottivat yhteisymmärrystä. Kasvattajatiimi tuki toisiaan kasvatustehtävässä ja puheessa esiintyi yhteisöllisyyttä vahvistavia piirteitä. Lisäksi päiväkodissa esiintyi keskusteluja, joissa tiimityö ei sujunut odotusten mukaisesti ja keskusteluissa saatettiin ajautua konflikteihin.