Tulosohjauksen suhde tuomioistuinten riippumattomuuteen
Rissanen, Pinja (2014)
Rissanen, Pinja
2014
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-07-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409082117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409082117
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on luonteeltaan oikeusdogmaattinen tutkimus, joka sijoittuu valtiosääntöoikeuden
alalle. Tutkielman tarkoituksena on selvittää tuomioistuinlaitoksen tulosohjausjärjestelmää
ja sen suhdetta tuomioistuinten riippumattomuuteen. Tutkimus keskittyy
tarkastelemaan oikeusministeriön ja tuomioistuinlaitoksen keskinäistä suhdetta.
Suomen perustuslaissa turvataan tuomioistuimille itsenäinen ja riippumaton asema, joka
asettaa vaatimuksia myös tuomioistuinten hallinnon järjestämiselle. Tuomioistuinlaitos
on siirtynyt tulosohjaukseen 1990-luvun puolivälissä. Tulosohjausjärjestelmän käyttöönotto
ja sen kehittäminen on ollut pitkä kehitysprosessi, joka jatkuu edelleen. Tulosohjauksen
suhde tuomioistuinten riippumattomuuteen on ajankohtainen tutkimusaihe,
sillä julkisen sektorin kiristyvä taloustilanne vaikuttaa myös tuomioistuinlaitoksen toimintaan
ja tulosohjaamiseen.
Tutkimuksessa syvennytään tuomioistuinten asemaa koskeviin valtiosääntöoikeudellisiin
periaatteisiin, kuten oikeusvaltioperiaatteen ja riippumattomuuden käsitteisiin.
Tuomioistuinlaitoksen rakenteellisen riippumattomuuden vuoksi on pidetty ongelmallisena
sitä, että tuomioistuimiin sovelletaan samaa tulosohjausjärjestelmää kuin ministeriöiden
alaisiin hallintovirastoihin.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tuomioistuinten riippumattomuuden ydinsisällöksi
näyttäisi jäävän yhtäältä se, että yksittäisten asioiden ratkaisemiseen ei voida puuttua ja
toisaalta se, että tuomioistuinlaitokselle on tarjottava resurssit, joilla se pysyy toimintakykyisenä.
Tulosohjauksen kehittämisessä tulisi huomioida ja varmistaa, että tulosohjauskäytännöt
ovat sopusoinnussa tuomioistuinten riippumattomuuden kanssa.
Tutkimustuloksista ilmenee, että tuomioistuinten riippumattomuuden ja tulosohjauksen
välisen suhteen voidaan katsoa olevan joustava. Tuomioistuinlaitokselta voidaan odottaa
tuloksellista ja tehokasta toimintaa, mutta tuomioistuinten valtiosääntöoikeudellisen
aseman vuoksi sitä ei voida rinnastaa suoraan muuhun valtionhallintoon. Tuomioistuinlaitoksen
tulosohjaaminen voidaan nähdä tehokkaana tapana tehostaa tuomioistuinten
toimintaa, mutta se tulee tehdä erityistä varovaisuutta noudattaen ja tuomioistuinten
riippumattomuusvaatimus huomioiden.
alalle. Tutkielman tarkoituksena on selvittää tuomioistuinlaitoksen tulosohjausjärjestelmää
ja sen suhdetta tuomioistuinten riippumattomuuteen. Tutkimus keskittyy
tarkastelemaan oikeusministeriön ja tuomioistuinlaitoksen keskinäistä suhdetta.
Suomen perustuslaissa turvataan tuomioistuimille itsenäinen ja riippumaton asema, joka
asettaa vaatimuksia myös tuomioistuinten hallinnon järjestämiselle. Tuomioistuinlaitos
on siirtynyt tulosohjaukseen 1990-luvun puolivälissä. Tulosohjausjärjestelmän käyttöönotto
ja sen kehittäminen on ollut pitkä kehitysprosessi, joka jatkuu edelleen. Tulosohjauksen
suhde tuomioistuinten riippumattomuuteen on ajankohtainen tutkimusaihe,
sillä julkisen sektorin kiristyvä taloustilanne vaikuttaa myös tuomioistuinlaitoksen toimintaan
ja tulosohjaamiseen.
Tutkimuksessa syvennytään tuomioistuinten asemaa koskeviin valtiosääntöoikeudellisiin
periaatteisiin, kuten oikeusvaltioperiaatteen ja riippumattomuuden käsitteisiin.
Tuomioistuinlaitoksen rakenteellisen riippumattomuuden vuoksi on pidetty ongelmallisena
sitä, että tuomioistuimiin sovelletaan samaa tulosohjausjärjestelmää kuin ministeriöiden
alaisiin hallintovirastoihin.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tuomioistuinten riippumattomuuden ydinsisällöksi
näyttäisi jäävän yhtäältä se, että yksittäisten asioiden ratkaisemiseen ei voida puuttua ja
toisaalta se, että tuomioistuinlaitokselle on tarjottava resurssit, joilla se pysyy toimintakykyisenä.
Tulosohjauksen kehittämisessä tulisi huomioida ja varmistaa, että tulosohjauskäytännöt
ovat sopusoinnussa tuomioistuinten riippumattomuuden kanssa.
Tutkimustuloksista ilmenee, että tuomioistuinten riippumattomuuden ja tulosohjauksen
välisen suhteen voidaan katsoa olevan joustava. Tuomioistuinlaitokselta voidaan odottaa
tuloksellista ja tehokasta toimintaa, mutta tuomioistuinten valtiosääntöoikeudellisen
aseman vuoksi sitä ei voida rinnastaa suoraan muuhun valtionhallintoon. Tuomioistuinlaitoksen
tulosohjaaminen voidaan nähdä tehokkaana tapana tehostaa tuomioistuinten
toimintaa, mutta se tulee tehdä erityistä varovaisuutta noudattaen ja tuomioistuinten
riippumattomuusvaatimus huomioiden.