Tuottavuus on tavoitteiden toteutumista
Kataja, Kati (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kataja, Kati
2014
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2014-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409012098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409012098
Tiivistelmä
Vuonna 2003 perustettuja valtionhallinnon tuottavuushankkeita lakkautettiin yksi kerrallaan. Jäljelle jäi vain niin sanottuja konsernihankkeita, joilla tuottavuuden mittaamista on kehitetty ja voimavarojen käyttöä tehostettu. Yksi jäljelle jääneistä hankkeista on valtion talous- ja henkilöstöhallinnon kehittämishanke jonka myötä valtionhallintoon perustettiin talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus. Vuonna 2008 hanke laajeni palvelukeskusmallia tukevan yhteisen Kieku -tietojärjestelmän hankintaan.
Tällä hetkellä valtionhallinnossa on käynnissä talous- ja henkilöstöhallinnon osalta toinen aalto tuottavuuden saavuttamisessa. Ensimmäisen aallon aikana virastot siirtyivät, vaihtelevalla menestyksellä palvelukeskusten asiakkaiksi. Toisen aallon mukana tulevat yhteiset prosessit ja toimintatavat joilla kehitetään toimintaa yhdessä yhteisen tietojärjestelmän kanssa tuottavaksi. Tuottavuuden lisäys onnistuu ottamalla toimintatavat ja prosessit käyttöön suunnitellusti ja kehittämällä henkilöstön osaamista niin, että uusien toimintatapojen myötä työn tekeminen onnistuu tehokkaammin. Tämä vaatii virastoilta aktiivista kehittämisotetta jolla vanhat rakenteet puretaan ja kehittämistoimet jalkautetaan. Tällöin myös tehtävien uudelleenjärjestely ja henkilöstön sopeuttamistoimet tulee tehdä, jotta tavoitteet toteutuvat.
Talous- ja henkilöstöhallinnon tuottavuuden nostamisessa on kyse siitä, että työ näiden tehtävien osalta tehdään jatkossa pienemmillä resursseilla tehokkaammin. Vaikutuksena tässä prosessissa on, että jatkossa näiden tehtävien tekemiseen menee vähemmän aikaa ja rahaa. Talous- ja henkilöstöhallinnon tuottavuuden kehittämisen yhteydessä rakennetaan myös konsernimaista ajattelumallia valtionhallintoon. Tätä tuetaan prosessinomistajilla ja jo tehdyllä taloushallinnon strategialla.
Tutkielman tavoitteena on selvittää miten valtion talous- ja henkilöstöhallinnolle asetetut tuottavuustavoitteet ovat toteutuneet. Asetettuja tuottavuustavoitteita lähestytään perehtymällä valtionhallinnon tuottavuusohjelmaan ja siitä seuranneisiin palvelukeskus-, sekä Kieku – tietojärjestelmähankkeeseen.
Tällä hetkellä valtionhallinnossa on käynnissä talous- ja henkilöstöhallinnon osalta toinen aalto tuottavuuden saavuttamisessa. Ensimmäisen aallon aikana virastot siirtyivät, vaihtelevalla menestyksellä palvelukeskusten asiakkaiksi. Toisen aallon mukana tulevat yhteiset prosessit ja toimintatavat joilla kehitetään toimintaa yhdessä yhteisen tietojärjestelmän kanssa tuottavaksi. Tuottavuuden lisäys onnistuu ottamalla toimintatavat ja prosessit käyttöön suunnitellusti ja kehittämällä henkilöstön osaamista niin, että uusien toimintatapojen myötä työn tekeminen onnistuu tehokkaammin. Tämä vaatii virastoilta aktiivista kehittämisotetta jolla vanhat rakenteet puretaan ja kehittämistoimet jalkautetaan. Tällöin myös tehtävien uudelleenjärjestely ja henkilöstön sopeuttamistoimet tulee tehdä, jotta tavoitteet toteutuvat.
Talous- ja henkilöstöhallinnon tuottavuuden nostamisessa on kyse siitä, että työ näiden tehtävien osalta tehdään jatkossa pienemmillä resursseilla tehokkaammin. Vaikutuksena tässä prosessissa on, että jatkossa näiden tehtävien tekemiseen menee vähemmän aikaa ja rahaa. Talous- ja henkilöstöhallinnon tuottavuuden kehittämisen yhteydessä rakennetaan myös konsernimaista ajattelumallia valtionhallintoon. Tätä tuetaan prosessinomistajilla ja jo tehdyllä taloushallinnon strategialla.
Tutkielman tavoitteena on selvittää miten valtion talous- ja henkilöstöhallinnolle asetetut tuottavuustavoitteet ovat toteutuneet. Asetettuja tuottavuustavoitteita lähestytään perehtymällä valtionhallinnon tuottavuusohjelmaan ja siitä seuranneisiin palvelukeskus-, sekä Kieku – tietojärjestelmähankkeeseen.