Potilaan luovutusprosessi ensihoitopalvelun ja päivystyspoliklinikan välillä
Mikkonen, Sami (2014)
Mikkonen, Sami
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408292092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201408292092
Tiivistelmä
Potilaan luovutusprosessi ensihoitopalvelun ja päivystyspoliklinikan välillä on tärkeä osa hoitoketjua hoidon jatkuvuuden ja potilasturvallisuuden näkökulmasta. Potilaan luovutusprosessi alkaa ensihoitopalvelun ensikontaktista päivystyspoliklinikalle ja päättyy hoitovastuun siirtymiseen ensihoitopalvelulta päivystyspoliklinikalle.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata päivystyspoliklinikan hoitajien (n=33) ja ensihoitohenkilöstön (n=67) näkökulmasta potilaan luovutusprosessin toteutumista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ensihoitopalvelun ja päivystyspoliklinikan yhteistyön sekä potilaan hoidon jatkuvuuden ja potilasturvallisuuden kehittämistä varten. Tutkimuksen aineistokeruu toteutettiin kahden yliopistosairaalan päivystyspoliklinikan hoitajille sekä kolmen ensihoidon palveluntuottajan ensihoitohenkilöstölle. Aineisto kerättiin e-lomakkeella ja aineisto analysoitiin tilastollisen menetelmin.
Potilaan luovutusprosessin toteutumisessa havaittiin useita ongelmakohtia. Toiminnan organisoinnin osalta keskeisimpiä ongelmia olivat potilaan hoitaminen päivystyspoliklinikalla ensihoitohenkilöstön raportoinnin aikana, lääkärin odottaminen elvytyshuoneessa sekä hoitovastuun siirtymisen ajankohdan epäselvyydet. Tiedonsiirron osalta keskeisimpiä ongelmia olivat toimintaympäristössä olevat häiriötekijät, raportoinnissa ja sen vastaanottamisessa olevat laadulliset erot, hoitohenkilöstön asenteelliset ongelmat sekä päivystyspoliklinikan hoitajien ja ensihoitohenkilöstön näkemysten eroavaisuudet luovutusprosessin eri osa-alueilla. Tulokset osoittavat että hoitohenkilökunnalla on vaikeuksia tunnistaa hoidon jatkuvuuteen ja potilasturvallisuuteen yhteydessä olevia ongelmia.
Strukturoidun raportointimallin omaksuminen ja käyttäminen on suositeltavaa. Sen käyttö voi selkiyttää vastuujakoa ja parantaa raportoinnin laatua. Päivystyspalvelujen roolia potilaiden hoidossa on tarpeen selkiyttää. Lisäksi päivystyspalvelujen henkilöstön nykyistä parempi tukeminen ja ohjaus heidän varsin haastavassa ja kuormittavassa työssään on tärkeää. Tulevaisuudessa kansallisen standardin luominen potilaan luovutusprosessille on tarpeen.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata päivystyspoliklinikan hoitajien (n=33) ja ensihoitohenkilöstön (n=67) näkökulmasta potilaan luovutusprosessin toteutumista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ensihoitopalvelun ja päivystyspoliklinikan yhteistyön sekä potilaan hoidon jatkuvuuden ja potilasturvallisuuden kehittämistä varten. Tutkimuksen aineistokeruu toteutettiin kahden yliopistosairaalan päivystyspoliklinikan hoitajille sekä kolmen ensihoidon palveluntuottajan ensihoitohenkilöstölle. Aineisto kerättiin e-lomakkeella ja aineisto analysoitiin tilastollisen menetelmin.
Potilaan luovutusprosessin toteutumisessa havaittiin useita ongelmakohtia. Toiminnan organisoinnin osalta keskeisimpiä ongelmia olivat potilaan hoitaminen päivystyspoliklinikalla ensihoitohenkilöstön raportoinnin aikana, lääkärin odottaminen elvytyshuoneessa sekä hoitovastuun siirtymisen ajankohdan epäselvyydet. Tiedonsiirron osalta keskeisimpiä ongelmia olivat toimintaympäristössä olevat häiriötekijät, raportoinnissa ja sen vastaanottamisessa olevat laadulliset erot, hoitohenkilöstön asenteelliset ongelmat sekä päivystyspoliklinikan hoitajien ja ensihoitohenkilöstön näkemysten eroavaisuudet luovutusprosessin eri osa-alueilla. Tulokset osoittavat että hoitohenkilökunnalla on vaikeuksia tunnistaa hoidon jatkuvuuteen ja potilasturvallisuuteen yhteydessä olevia ongelmia.
Strukturoidun raportointimallin omaksuminen ja käyttäminen on suositeltavaa. Sen käyttö voi selkiyttää vastuujakoa ja parantaa raportoinnin laatua. Päivystyspalvelujen roolia potilaiden hoidossa on tarpeen selkiyttää. Lisäksi päivystyspalvelujen henkilöstön nykyistä parempi tukeminen ja ohjaus heidän varsin haastavassa ja kuormittavassa työssään on tärkeää. Tulevaisuudessa kansallisen standardin luominen potilaan luovutusprosessille on tarpeen.