Lögnhals eller lång hals? - Skriftliga och multimodala ordlekar i Senja opettaa sinulle ruotsia
Nieminen, Salla (2014)
Nieminen, Salla
2014
Pohjoismaisten kielten maisteriopinnot - Master's Programme in Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406231848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406231848
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee sanaleikkejä oppikirjassa Senja opettaa sinulle ruotsia. Tutkimuksessa pyritään selvittämään millaisia sanaleikkityyppejä teoksessa käytetään ja onko sanaleikkejä mahdollista ilmaista paitsi tekstin myös kuvien avulla.
Tutkimusmateriaali on kerätty hyödyntäen sisällönanalyysia ja semioottista kuva-analyysia. Analyysimetodini perustuu pragmaattiseen semiotiikkaan, jossa merkkiä ei lähestytä pelkästään vastaavuutena, vaan myös sen tulkinta otetaan huomioon. Sanaleikkien luokittelun lähtökohtana ovat Walter Nashin, Dirk Delabastitan ja Ritva Leppihalmeen sanaleikkiluokittelut. Tutkimusmateriaali kattaa kaiken kaikkiaan 138 multimodaalista tekstiä jotka sisältävät yhteensä 358 sanaleikkiä.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta että myös kuvia voidaan käyttää sanaleikkien muodostuksessa ja että sanaleikkien tutkimuksessa ei tulisi keskittyä pelkästään kirjoitettuun kieleen vaan myös koko tekstiin multimodaalisena kokonaisuutena. Tutkimusmateriaaliin sisältyvistä 358 sanaleikistä 251 esiintyy kirjan kirjoitetussa tekstissä kun taas kaiken kaikkiaan 107 sanaleikkiä voidaan luokitella multimodaalisiksi, koska ne syntyvät kirjoitetun tekstin ja kuvien välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimustulokseni heijastuvat sanaleikkiluokittelussani, jossa jaan tutkimusmateriaaliin sisältyvät kirjalliset sanaleikit 18 ja multimodaaliset sanaleikit 16 alaluokkaan.
Tutkimusmateriaali on kerätty hyödyntäen sisällönanalyysia ja semioottista kuva-analyysia. Analyysimetodini perustuu pragmaattiseen semiotiikkaan, jossa merkkiä ei lähestytä pelkästään vastaavuutena, vaan myös sen tulkinta otetaan huomioon. Sanaleikkien luokittelun lähtökohtana ovat Walter Nashin, Dirk Delabastitan ja Ritva Leppihalmeen sanaleikkiluokittelut. Tutkimusmateriaali kattaa kaiken kaikkiaan 138 multimodaalista tekstiä jotka sisältävät yhteensä 358 sanaleikkiä.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta että myös kuvia voidaan käyttää sanaleikkien muodostuksessa ja että sanaleikkien tutkimuksessa ei tulisi keskittyä pelkästään kirjoitettuun kieleen vaan myös koko tekstiin multimodaalisena kokonaisuutena. Tutkimusmateriaaliin sisältyvistä 358 sanaleikistä 251 esiintyy kirjan kirjoitetussa tekstissä kun taas kaiken kaikkiaan 107 sanaleikkiä voidaan luokitella multimodaalisiksi, koska ne syntyvät kirjoitetun tekstin ja kuvien välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimustulokseni heijastuvat sanaleikkiluokittelussani, jossa jaan tutkimusmateriaaliin sisältyvät kirjalliset sanaleikit 18 ja multimodaaliset sanaleikit 16 alaluokkaan.