Yksinäinen puurtaja vai uuden ajan yrittäjä? Analyysi freelance-graafikoiden verkostoasenteista ja verkostosuhteista
Ahosola, Nelli (2014)
Ahosola, Nelli
2014
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406231843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406231843
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma Yksinäinen puurtaja vai uuden ajan yrittäjä? luonnehtii free -työtä
tekevien graafikoiden asemaa media-alan markkinoilla verkostoteorian näkökulmasta.
Tutkielma on teorialähtöinen tarkastelu, joka perustuu kahdeksan graafikon kokemuksille
toimeksiantosuhteissa ja graafikoiden keskinäisissä verkostoissa.
Tutkielmassa tarkastellaan graafikoiden asennoitumista verkostoitumiseen ja graafikoiden
suhteita toimeksiantajiin ja yhteistoimintaverkostoihin. Tutkielman tarkoituksena on
kuvailla graafikoiden asemaa lehtitalojen avustajasopimusten kiristämillä markkinoilla.
Graafikoiden verkostoasenteita kuvataan perinteisen yrittäjyyden ja verkostoyrittäjyyden
mallien kautta. Graafikoiden verkostoasemien arvioinnissa hyödynnetään rakenteellisten
aukkojen ja luottamuksen käsitteitä.
Teemahaastattelujen ja analyysin perusteella voidaan sanoa, että valta toimeksiantosuhteissa
vaikuttaa edelleen olevan media-alan yrityksillä. Sen vuoksi ammatillisen järjestäytymisen
ja tiedonkulun merkitys on marginaalisella alueella toimivalle graafikolle suuri. Tieto ja
strategiset verkostot voidaan nähdä keinoina vaikuttaa asemaan markkinoilla. Graafikoiden
ja kuvittajien työtä on tutkittu akateemisesti hyvin vähän. Aihe hyötyisi jatkotutkimuksesta
ja laajemmasta tarkastelusta.
tekevien graafikoiden asemaa media-alan markkinoilla verkostoteorian näkökulmasta.
Tutkielma on teorialähtöinen tarkastelu, joka perustuu kahdeksan graafikon kokemuksille
toimeksiantosuhteissa ja graafikoiden keskinäisissä verkostoissa.
Tutkielmassa tarkastellaan graafikoiden asennoitumista verkostoitumiseen ja graafikoiden
suhteita toimeksiantajiin ja yhteistoimintaverkostoihin. Tutkielman tarkoituksena on
kuvailla graafikoiden asemaa lehtitalojen avustajasopimusten kiristämillä markkinoilla.
Graafikoiden verkostoasenteita kuvataan perinteisen yrittäjyyden ja verkostoyrittäjyyden
mallien kautta. Graafikoiden verkostoasemien arvioinnissa hyödynnetään rakenteellisten
aukkojen ja luottamuksen käsitteitä.
Teemahaastattelujen ja analyysin perusteella voidaan sanoa, että valta toimeksiantosuhteissa
vaikuttaa edelleen olevan media-alan yrityksillä. Sen vuoksi ammatillisen järjestäytymisen
ja tiedonkulun merkitys on marginaalisella alueella toimivalle graafikolle suuri. Tieto ja
strategiset verkostot voidaan nähdä keinoina vaikuttaa asemaan markkinoilla. Graafikoiden
ja kuvittajien työtä on tutkittu akateemisesti hyvin vähän. Aihe hyötyisi jatkotutkimuksesta
ja laajemmasta tarkastelusta.