Ulkoistettujen taloushallintopalveluiden kontrollien tarkastaminen - käyttäjäyhteisön tilintarkastajan näkökulmasta
Sabell, Petri (2014)
Sabell, Petri
2014
Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Auditing and Evaluation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406161756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406161756
Tiivistelmä
Tilintarkastajan tulisi tarkastaa kirjanpitovelvollisen tilikauden tilinpäätös, kirjanpito, toimintakertomus ja hallinto sekä antaa muualla lainsäädännössä edellytetyt raportit hyvää tilintarkastustapaa noudattaen. Organisaatiot ovat ulkoistaneet taloushallintopalveluitaan sekä muita toimintojaan ulkopuolisille organisaatioille, mikä aiheuttaa tilintarkastajalle haasteen kerätä tarpeellisissa määrin tarkoituksenmukaista tilintarkastusevidenssiä johtopäätösten tekemiseksi. Käsitys taloushallintopalveluiden luonteesta ja merkittävyydestä ja niiden vaikutuksesta sisäiseen valvontaan auttaa tarkastajaa tunnistamaan olennaisen virheellisyyden riskejä. Tarkastajan pitää myös harjoittaa toimivaa yhteistyötä asiakkaan ja palveluorganisaation kanssa. Tilintarkastajan tulee varmistaa asiakkaansa kontrollien lisäksi myös yhteisön ulkoistamien taloushallintopalveluiden kontrollien toimivuus ja mahdolliset sivuvaikutukset. Taloushallintopalveluiden toimintojen tarkastamisessa tilintarkastajan tulisi hankkia käsitys tilintarkastuksen kannalta relevantista sisäisestä valvonnasta ja niiden kontrollien luotettavuudesta sekä toimivuudesta.
Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa tämänhetkinen tilanne tilintarkastusohjeistuksesta sekä menettelytavoista tilanteissa, jossa käyttäjäyhteisö on ulkoistanut taloushallintopalvelunsa. Tilintarkastajan tulee arvioida mitä ottaa huomioon ja miten toimia yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. Ilmiötä lähestytään päämies-agenttiteorian valossa sekä suosituimpien sisäisen valvonnan viitekehysten ja olennaisten tilintarkastusstandardien avulla.
Tutkielman aineisto koostuu aihealuetta käsittelevistä ammattilehtien artikkeleista, tutkimusraporteista, akateemisista kirjoista ja kansainvälisistä tilintarkastusstandardeista sekä auktorisoitujen tilintarkastajien haastatteluista. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus sekä myös empiirisesti nykyajan tilannetta selvittävä ja tulkitseva kartoitus. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan käsiteanalyysin avulla, mitä sisäinen valvonta ja sen eri osa-alueet ovat sekä tulkitaan tiettyjä kansainvälisiä tilintarkastusstandardeja aiheeseen liittyen. Aihetta ja tutkimusongelmaa käsitellään pääosin käyttäjäyhteisön tilintarkastajan näkökulmasta.
Tutkielman keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää tämän hetkisen ohjeistusten ja normistojen luomia mahdollisuuksia ja haasteita toimia tilanteissa, jossa tilintarkastajan tulee antaa asiakkaalleen tilinpäätöskertomus, joka sisältää luotettavaa informaatiota palveluorganisaation kontrolleista.
Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa tämänhetkinen tilanne tilintarkastusohjeistuksesta sekä menettelytavoista tilanteissa, jossa käyttäjäyhteisö on ulkoistanut taloushallintopalvelunsa. Tilintarkastajan tulee arvioida mitä ottaa huomioon ja miten toimia yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. Ilmiötä lähestytään päämies-agenttiteorian valossa sekä suosituimpien sisäisen valvonnan viitekehysten ja olennaisten tilintarkastusstandardien avulla.
Tutkielman aineisto koostuu aihealuetta käsittelevistä ammattilehtien artikkeleista, tutkimusraporteista, akateemisista kirjoista ja kansainvälisistä tilintarkastusstandardeista sekä auktorisoitujen tilintarkastajien haastatteluista. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus sekä myös empiirisesti nykyajan tilannetta selvittävä ja tulkitseva kartoitus. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan käsiteanalyysin avulla, mitä sisäinen valvonta ja sen eri osa-alueet ovat sekä tulkitaan tiettyjä kansainvälisiä tilintarkastusstandardeja aiheeseen liittyen. Aihetta ja tutkimusongelmaa käsitellään pääosin käyttäjäyhteisön tilintarkastajan näkökulmasta.
Tutkielman keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää tämän hetkisen ohjeistusten ja normistojen luomia mahdollisuuksia ja haasteita toimia tilanteissa, jossa tilintarkastajan tulee antaa asiakkaalleen tilinpäätöskertomus, joka sisältää luotettavaa informaatiota palveluorganisaation kontrolleista.