Palveluohjaus päihdetyössä : kyselytutkimus palveluohjauksen sisällöistä, tavoitteista ja toteutumisesta
Toivola, Mikaela (2014)
Toivola, Mikaela
2014
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406101718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406101718
Tiivistelmä
Palveluohjaus on noussut 2000-luvulla paljon puhutuksi aiheeksi sosiaali- ja terveyspalveluissa. Siitä huolimatta se on käsitteenä jäsentymätön, eikä palveluohjaukselle ole esitetty yhteisesti hyväksyttyä määritelmää eikä toiminnan sisällöstä olla päästy yhteisymmärrykseen. Palveluohjauksen tarve on kuitenkin tunnustettu nykyisestä hajanaisesta ja sektorikeskeisestä palvelujärjestelmästä aiheutuvien haittojen lieventämiseksi.
Tämän tutkielman tarkoitus on luoda kuvaus siitä, minkälaisena päihdepalveluiden asiakkaiden palveluohjaus sosiaalipalveluissa toteutuu. Päihdepalvelujärjestelmä on hyvin pirstaleinen ja asiakkaan kuntoutumisprosessi on järjestelmässä hajautettu useamman toimijan vastuulle. Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Aineisto on kerätty sähköisellä lomakkeella, johon vastaajiksi on valittu kaikki Lounais-Suomen alueella päihteidenkäyttäjien hoito- ja kuntoutusketjuun sosiaalipalveluissa osallistuvat työntekijät, joiden työnkuvaan kuuluu palveluohjaus. Aineiston analyysissä on käytetty SPSS-tietojenkäsittelyohjelmistoa.
Tutkimustulosten mukaan palveluohjaus on hyvin samankaltaista kaikissa päihdehuollon palveluissa. Palveluohjauksen keskeisimmät tehtävät ovat ohjaus ja neuvonta, palveluista ja sosiaalietuuksista tiedottaminen sekä asiakkaan ohjaaminen tarvittavien palveluiden piiriin. Asiakassuhteen luottamuksellisuus ja asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen kartoittaminen on palveluohjauksessa tärkeää. Palveluohjauksen tärkeimmät tavoitteet ovat asiakkaan voimaantuminen ja itsenäinen selviytyminen arjessa. Palveluohjaajilla on kokonaisnäkemys asiakkaan tilanteesta, mutta pitkäjänteinen vastuunkantaminen asiakasprosessista ei toteudu päihdepalveluiden palveluohjauksessa.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että Lounais-Suomen alueella päihdetyössä toteutuva palveluohjaus on yleistä palveluohjausta eli asiakaslähtöistä ohjausta ja neuvontaa sekä palveluiden suunnittelua ja palveluihin ohjaamista palveluohjauksellisella työotteella, johon kuuluu myös palvelutarpeen arviointi ja asiakkaan vahvistaminen luottamuksellisessa asiakassuhteessa. Yksilökohtainen palveluohjaus ei kuulu päihdehuollon palveluohjauksen käytäntöihin. Sen asemaa vaikuttavana asiakastyön menetelmänä tulisikin jatkossa kehittää ja siihen tulisi myös luoda mahdollisuuksia organisaatiotasolla.
Case management in the welfare for drug abusers
Case management has become an important topic in the public discussion of social and health care services in the 21th century. The Finnish health and social system is divided in specialized sectors which makes it difficult for a client with many different problems to find the right service organization or get the social benefit he or she is entitled to. The need of case management is well recognized because it can facilitate the clients' situation. The concept of case management is, however, still unclear and there are several different views about its contents.
The aim of this study is to describe the case management implementations for drug abusers. The Finnish welfare system for drug abusers is fragmentary and the responsibility of clients' rehabilitation process is divided to several organizations.
This is a survey research. The research material was collected by using an electronic questionnaire and the analysis was made with SPSS- processing program. The questionnaire was sent in the area of Southwestern Finland to all those workers in the social system concerning drug abusers whose work assignment includes the case management.
According to the study results the implementations of the case management are very similar in all service forms. The most important tasks in the case management are counseling and guidance as well as informing the client about the services and benefits available and directing the client to the service needed. Confidentiality in client-worker relationship and the comprehensive evaluation of the client's situation is important. The main goal in the case management is the client's empowerment so that he or she can manage independently in everyday life. The case managers have an overall impression about client's situation but a long-standing responsibility about the rehabilitation process is not accomplished.
The case management in the welfare system for drug abusers in Southwestern Finland is mostly customer-directed counseling, evaluating and planning the services as well as service coordination. The intense long-standing work with a client including also field work and complete management of the client process is not used as a working method with drug abusers. The role of that kind of case management as an effective working method with the clients should be strengthened and its preconditions at the organization level ought to be developed.
Tämän tutkielman tarkoitus on luoda kuvaus siitä, minkälaisena päihdepalveluiden asiakkaiden palveluohjaus sosiaalipalveluissa toteutuu. Päihdepalvelujärjestelmä on hyvin pirstaleinen ja asiakkaan kuntoutumisprosessi on järjestelmässä hajautettu useamman toimijan vastuulle. Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Aineisto on kerätty sähköisellä lomakkeella, johon vastaajiksi on valittu kaikki Lounais-Suomen alueella päihteidenkäyttäjien hoito- ja kuntoutusketjuun sosiaalipalveluissa osallistuvat työntekijät, joiden työnkuvaan kuuluu palveluohjaus. Aineiston analyysissä on käytetty SPSS-tietojenkäsittelyohjelmistoa.
Tutkimustulosten mukaan palveluohjaus on hyvin samankaltaista kaikissa päihdehuollon palveluissa. Palveluohjauksen keskeisimmät tehtävät ovat ohjaus ja neuvonta, palveluista ja sosiaalietuuksista tiedottaminen sekä asiakkaan ohjaaminen tarvittavien palveluiden piiriin. Asiakassuhteen luottamuksellisuus ja asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen kartoittaminen on palveluohjauksessa tärkeää. Palveluohjauksen tärkeimmät tavoitteet ovat asiakkaan voimaantuminen ja itsenäinen selviytyminen arjessa. Palveluohjaajilla on kokonaisnäkemys asiakkaan tilanteesta, mutta pitkäjänteinen vastuunkantaminen asiakasprosessista ei toteudu päihdepalveluiden palveluohjauksessa.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että Lounais-Suomen alueella päihdetyössä toteutuva palveluohjaus on yleistä palveluohjausta eli asiakaslähtöistä ohjausta ja neuvontaa sekä palveluiden suunnittelua ja palveluihin ohjaamista palveluohjauksellisella työotteella, johon kuuluu myös palvelutarpeen arviointi ja asiakkaan vahvistaminen luottamuksellisessa asiakassuhteessa. Yksilökohtainen palveluohjaus ei kuulu päihdehuollon palveluohjauksen käytäntöihin. Sen asemaa vaikuttavana asiakastyön menetelmänä tulisikin jatkossa kehittää ja siihen tulisi myös luoda mahdollisuuksia organisaatiotasolla.
Case management in the welfare for drug abusers
Case management has become an important topic in the public discussion of social and health care services in the 21th century. The Finnish health and social system is divided in specialized sectors which makes it difficult for a client with many different problems to find the right service organization or get the social benefit he or she is entitled to. The need of case management is well recognized because it can facilitate the clients' situation. The concept of case management is, however, still unclear and there are several different views about its contents.
The aim of this study is to describe the case management implementations for drug abusers. The Finnish welfare system for drug abusers is fragmentary and the responsibility of clients' rehabilitation process is divided to several organizations.
This is a survey research. The research material was collected by using an electronic questionnaire and the analysis was made with SPSS- processing program. The questionnaire was sent in the area of Southwestern Finland to all those workers in the social system concerning drug abusers whose work assignment includes the case management.
According to the study results the implementations of the case management are very similar in all service forms. The most important tasks in the case management are counseling and guidance as well as informing the client about the services and benefits available and directing the client to the service needed. Confidentiality in client-worker relationship and the comprehensive evaluation of the client's situation is important. The main goal in the case management is the client's empowerment so that he or she can manage independently in everyday life. The case managers have an overall impression about client's situation but a long-standing responsibility about the rehabilitation process is not accomplished.
The case management in the welfare system for drug abusers in Southwestern Finland is mostly customer-directed counseling, evaluating and planning the services as well as service coordination. The intense long-standing work with a client including also field work and complete management of the client process is not used as a working method with drug abusers. The role of that kind of case management as an effective working method with the clients should be strengthened and its preconditions at the organization level ought to be developed.