Maahanmuuttajavanhusten muistikuntoutus : etnografinen tutkimus ryhmätoiminnasta
Grönberg, Tuulikki (2014)
Grönberg, Tuulikki
2014
Kansanterveystiede - Public Health
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406091697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406091697
Tiivistelmä
Ikääntymisen myötä kasvaa myös riski sairastua johonkin muistisairauteen. Ennusteiden mukaan muistisairaudet tulevat lisääntymään huomattavasti lähivuosikymmenien aikana. Maahanmuuttajien muistisairaudet tulevat olemaan niin yksilöille, potilaiden omaisille kuin terveydenhuoltojärjestelmällekin kulttuuri- ja kielierojen vuoksi todennäköisesti vieläkin suurempi haaste kuin kantasuomalaiselle väestölle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten maahanmuuttajavanhusten muistikuntoutusta toteutetaan sekä etsiä keinoja, joilla voitaisiin tukea ikääntyvien maahanmuuttajien hyvää ja tasapainoista vanhenemista, ja estää elämänlaadun heikkenemistä ikääntymisen myötä.
Tutkimus tehtiin suurehkossa suomalaisessa kaupungissa vuosina 2009 - 2012 toteutetussa projektissa, jonka kohderyhmänä olivat ikääntyneet maahanmuuttajat. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen etnografista lähestymistapaa. Tutkimuksen perusaineisto koostuu projektin muistikuntoutusryhmien havainnoinneista. Tämän jälkeen haastateltiin sekä ryhmiin osallistuneita ikääntyneitä että ryhmänohjaajaa ja muita maahanmuuttajien kanssa työskenteleviä asiantuntijoita. Tutkijan kenttäpäiväkirjamerkinnät täydensivät ja syvensivät havainnointi- ja haastatteluaineistojen tuottamaa tietoa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että muistikuntoutukseksi kutsuttu toiminta oli aivoja virkistävää, ennaltaehkäisevää toimintaa. Kenelläkään ryhmiin osallistuneista maahanmuuttajavanhuksista ei ollut muistisairautta tai muistamisongelmia. Osallistujat viihtyivät ryhmissä. He keskustelivat vilkkaasti toistensa kanssa venäjäksi välillä iloisesti nauraen sekä osallistuivat ryhmätoimintaan innokkaasti jokaisella tapaamisella. Sekä ryhmäläisten että asiantuntijoiden haastattelut vahvistivat havainnointien päätelmät, joiden mukaan ryhmissä käytiin mielellään ja vapaaehtoisesti juuri siksi, että siellä sai keskustella venäjänkielellä, pelata, jumpata ja laulaa yhdessä ihmisten kanssa, joilla on samankaltainen elämänhistoria, yhteiset sosiaalis-kulttuuriset kokemukset ja toisiaan vastaava nykyinen elämäntilanne.
Tutkimuksen johtopäätös oli, että ikääntyneiden maahanmuuttajien hyvän ja laadukkaan elämän tärkeä osa on sosiaalinen toiminta, jonka toteuttamiseen muistinvirkistystoiminnan periaatteet soveltuvat erittäin hyvin. Muistinvirkistystoiminnan tarjoamisessa maahanmuuttajavanhuksille on otettava huomioon sekä osanottajien yksilölliset tarpeet että kokemuksellinen ja kulttuurinen erilaisuus, etninen tausta mukaan lukien. Ryhmätoiminnassa käytettävällä kielellä on merkitystä sekä ikääntyneen ihmisen identiteetin tukemisen että yhteisten kokemusten jakamisen kannalta. Toisaalta, maahanmuuttajavanhusten kohdalla arjessa selviytymisen ja asuinmaan kielen oppiminen on tärkeää, joten jokaiseen tapaamiseen tulisi liittää myös suomenkielen opiskelun osuus tukemaan kotoutumista uuteen kotimaahan.
Memory rehabilitation among aged immigrants : an ethnographic study
of group activities
The risk of developing a memory disorder increases with age. According to prognoses, memory disorders will increase significantly over the next few decades. Memory disorders among immigrants will probably present an even greater challenge to individuals, to the patients' relatives and friends, and to the health care system than memory disorders among the native Finnish population because of cultural and language differences. The aim of this study was to describe how memory rehabilitation among aged immigrants is currently being carried out and to seek ways of supporting a good and balanced life in old age, as well as preventing deterioration in the quality of life of ageing persons.
The study was conducted within the framework of a project carried out in a sizeable Finnish town in 2009–2012. The target group of the project consisted of aged immigrants. The research data were collected using ethnographic approach. The data consist of observations of action in memory rehabilitation groups and interviews among the participants of the groups, the group leader, and other experts working with immigrants. The data obtained through observation and interviews were complemented and deepened by the researcher's field notes. The data were analyzed using datadriven content analysis.
The results of the study showed that the activity called memory rehabilitation can be seen as a means of stimulating the brain and having preventive effects. None of the aged persons participating in the groups suffered from a memory disorder or memory problems. The participants enjoyed the group meetings. They had lively conversations with each other in Russian, they often laughed merrily, and took part in group activities enthusiastically at each meeting. Both interviews with group members and experts confirmed the conclusions derived from the observations: The reason why the participants enjoyed the group meetings and attended them voluntarily was that the group provided an opportunity to converse in Russian, to play, exercise, and sing together with people whose life history, socio-cultural experiences and current life situation were similar to their own.
The main conclusion of the study was that social activity is an important component of quality of life for aged immigrants, and that the principles of memory stimulation are very well suited to such activity. When offering memory-stimulating activities to aged immigrants, the participants' individual needs should be taken into account, as well as the differences between their respective experiences and cultures, including ethnic background. The language used in group activities plays a significant role with regard to supporting the aged persons' identities and in sharing of common experiences. On the other hand, learning the language of daily living of their country of residence is important for aged immigrants. Therefore each meeting should include a Finnish lesson component to support integration into the new home country.
Tutkimus tehtiin suurehkossa suomalaisessa kaupungissa vuosina 2009 - 2012 toteutetussa projektissa, jonka kohderyhmänä olivat ikääntyneet maahanmuuttajat. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen etnografista lähestymistapaa. Tutkimuksen perusaineisto koostuu projektin muistikuntoutusryhmien havainnoinneista. Tämän jälkeen haastateltiin sekä ryhmiin osallistuneita ikääntyneitä että ryhmänohjaajaa ja muita maahanmuuttajien kanssa työskenteleviä asiantuntijoita. Tutkijan kenttäpäiväkirjamerkinnät täydensivät ja syvensivät havainnointi- ja haastatteluaineistojen tuottamaa tietoa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että muistikuntoutukseksi kutsuttu toiminta oli aivoja virkistävää, ennaltaehkäisevää toimintaa. Kenelläkään ryhmiin osallistuneista maahanmuuttajavanhuksista ei ollut muistisairautta tai muistamisongelmia. Osallistujat viihtyivät ryhmissä. He keskustelivat vilkkaasti toistensa kanssa venäjäksi välillä iloisesti nauraen sekä osallistuivat ryhmätoimintaan innokkaasti jokaisella tapaamisella. Sekä ryhmäläisten että asiantuntijoiden haastattelut vahvistivat havainnointien päätelmät, joiden mukaan ryhmissä käytiin mielellään ja vapaaehtoisesti juuri siksi, että siellä sai keskustella venäjänkielellä, pelata, jumpata ja laulaa yhdessä ihmisten kanssa, joilla on samankaltainen elämänhistoria, yhteiset sosiaalis-kulttuuriset kokemukset ja toisiaan vastaava nykyinen elämäntilanne.
Tutkimuksen johtopäätös oli, että ikääntyneiden maahanmuuttajien hyvän ja laadukkaan elämän tärkeä osa on sosiaalinen toiminta, jonka toteuttamiseen muistinvirkistystoiminnan periaatteet soveltuvat erittäin hyvin. Muistinvirkistystoiminnan tarjoamisessa maahanmuuttajavanhuksille on otettava huomioon sekä osanottajien yksilölliset tarpeet että kokemuksellinen ja kulttuurinen erilaisuus, etninen tausta mukaan lukien. Ryhmätoiminnassa käytettävällä kielellä on merkitystä sekä ikääntyneen ihmisen identiteetin tukemisen että yhteisten kokemusten jakamisen kannalta. Toisaalta, maahanmuuttajavanhusten kohdalla arjessa selviytymisen ja asuinmaan kielen oppiminen on tärkeää, joten jokaiseen tapaamiseen tulisi liittää myös suomenkielen opiskelun osuus tukemaan kotoutumista uuteen kotimaahan.
Memory rehabilitation among aged immigrants : an ethnographic study
of group activities
The risk of developing a memory disorder increases with age. According to prognoses, memory disorders will increase significantly over the next few decades. Memory disorders among immigrants will probably present an even greater challenge to individuals, to the patients' relatives and friends, and to the health care system than memory disorders among the native Finnish population because of cultural and language differences. The aim of this study was to describe how memory rehabilitation among aged immigrants is currently being carried out and to seek ways of supporting a good and balanced life in old age, as well as preventing deterioration in the quality of life of ageing persons.
The study was conducted within the framework of a project carried out in a sizeable Finnish town in 2009–2012. The target group of the project consisted of aged immigrants. The research data were collected using ethnographic approach. The data consist of observations of action in memory rehabilitation groups and interviews among the participants of the groups, the group leader, and other experts working with immigrants. The data obtained through observation and interviews were complemented and deepened by the researcher's field notes. The data were analyzed using datadriven content analysis.
The results of the study showed that the activity called memory rehabilitation can be seen as a means of stimulating the brain and having preventive effects. None of the aged persons participating in the groups suffered from a memory disorder or memory problems. The participants enjoyed the group meetings. They had lively conversations with each other in Russian, they often laughed merrily, and took part in group activities enthusiastically at each meeting. Both interviews with group members and experts confirmed the conclusions derived from the observations: The reason why the participants enjoyed the group meetings and attended them voluntarily was that the group provided an opportunity to converse in Russian, to play, exercise, and sing together with people whose life history, socio-cultural experiences and current life situation were similar to their own.
The main conclusion of the study was that social activity is an important component of quality of life for aged immigrants, and that the principles of memory stimulation are very well suited to such activity. When offering memory-stimulating activities to aged immigrants, the participants' individual needs should be taken into account, as well as the differences between their respective experiences and cultures, including ethnic background. The language used in group activities plays a significant role with regard to supporting the aged persons' identities and in sharing of common experiences. On the other hand, learning the language of daily living of their country of residence is important for aged immigrants. Therefore each meeting should include a Finnish lesson component to support integration into the new home country.