Ympäristötiedon oppikirjojen tehtävät ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppimiskäsitykset
Hirvonen, Ville (2014)
Hirvonen, Ville
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051603
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjojen tehtävät tukevat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita ja sen oppimiskäsityksiä peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkittavat kirjat ovat kuudennen luokan ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjat eri kustantajilta kolmen viimeisimmän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutoksen jälkeen. Ensimmäisenä tavoitteena on tutkia miten oppikirjat ohjaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden täyttämiseen. Toisena tavoitteena on tutkia, miten oppikirjojen tehtävät ohjaavat opetussuunnitelmien käsityksiin oppimisesta ja niiden edellyttämiin työtapoihin.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimuksen analyysimetodi on teoriaohjaava sisällön analyysi. Aineisto analysoidaan aiemman olemassa olevan tiedon pohjalta ja tarkastellaan miten oppikirjojen tehtävät täyttävät opetussuunnitelmien käsitykset oppimisesta ja niiden vaatimista työtavoista. Tutkimuksessa tarkasteltiin jossain määrin oppikirjojen sisältöjen vastaavuutta opetussuunnitelmissa määriteltyihin käsiteltäviin aihealueisin ja todettiin oppikirjojen vastaavan sisällöltään opetussuunnitelmia hyvin.
Oppikirjojen tehtävät luokittelin kolmeen eri tehtävätyyppiin, jotka edustavat erilaisia työtapoja opetuksessa. Oppikirjojen todettiin olevan hyvin erilaisia ja tehtävien määrä vaihteli tutkittavissa kirjoissa suuresti. Oppikirjojen tehtävien ohjaavuudessa ja vastaavuudessa opetussuunnitelmissa ilmeneviin oppimiskäsityksiin huomattiin olevan eroja, mutta oppikirjoissa ei huomattu olevan erityistä kehitystä vuosien kuluessa. Oppikirjojen tehtävien vastaavuus opetussuunnitelmien oppimiskäsityksiin todettiin olevan oppikirja- ja kustantajakohtaista.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimuksen analyysimetodi on teoriaohjaava sisällön analyysi. Aineisto analysoidaan aiemman olemassa olevan tiedon pohjalta ja tarkastellaan miten oppikirjojen tehtävät täyttävät opetussuunnitelmien käsitykset oppimisesta ja niiden vaatimista työtavoista. Tutkimuksessa tarkasteltiin jossain määrin oppikirjojen sisältöjen vastaavuutta opetussuunnitelmissa määriteltyihin käsiteltäviin aihealueisin ja todettiin oppikirjojen vastaavan sisällöltään opetussuunnitelmia hyvin.
Oppikirjojen tehtävät luokittelin kolmeen eri tehtävätyyppiin, jotka edustavat erilaisia työtapoja opetuksessa. Oppikirjojen todettiin olevan hyvin erilaisia ja tehtävien määrä vaihteli tutkittavissa kirjoissa suuresti. Oppikirjojen tehtävien ohjaavuudessa ja vastaavuudessa opetussuunnitelmissa ilmeneviin oppimiskäsityksiin huomattiin olevan eroja, mutta oppikirjoissa ei huomattu olevan erityistä kehitystä vuosien kuluessa. Oppikirjojen tehtävien vastaavuus opetussuunnitelmien oppimiskäsityksiin todettiin olevan oppikirja- ja kustantajakohtaista.