Tuskaisen työlästä vai sopivasti selkeyttävää? Laadullinen tapaustutkimus kolmiportaisen tuen toteuttamisesta alkuopettajien silmin
Majamäki, Johanna (2014)
Majamäki, Johanna
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405161441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405161441
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena on tutkia kolmiportaisen tuen toteutumista ja käytännön toteuttamista erään Pirkanmaalaisen kunnan alkuopetuksessa. Tutkimus pyrkii selvittämään miten alkuopettajien työnkuva ja työmäärä ovat muuttuneet vuoden 2010 lakiuudistuksen seurauksena. Lisäksi tavoitteena on tuoda esiin alkuopettajien omia mielipiteitä kolmiportaisen tuen toteuttamisesta käytännössä. Lisäksi tutkimus pyrkii kuvaamaan alkuopettajien kokemia vahvuuksia ja haasteita uuden tukijärjestelmän toteuttamisessa.
Tutkimuksen teoreettinen tausta esittelee kolmiportaisen tuen asteet; yleinen, tehostettu ja erityinen tuki sekä erittelee niissä käytettäviä tukimenetelmiä. Viitekehyksessä tuodaan ilmi kolmiportaisessa tuessa käytössä olevat tuen lomakkeet ja niiden sisällöt. Teoriaosuus sisältää myös Opettajien ammattijärjestö OAJ:n vuonna 2013 samasta aiheesta julkaiseman selvityksen esittelyn pääkohdittain.
Tutkimusta varten haastateltiin kuutta alkuopettajaa suullisen teemahaastattelun avulla. Haastateltavat valittiin kahdesta eri koulusta, sekä suuresta että pienestä. Haastateltavien opettajaurat olivat hyvin vaihtelevia. Haastatteluista muodostettiin litteroinnin avulla teemoja ja alaluokkia. Näiden luokittelujen avulla tutkimus esittelee kattavasti alkuopettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteuttamisesta käytännön opetustyössä. Aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyysin menetelmin, sekä aineisto- että teorialähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittavat alkuopettajien työnkuvan on muuttuneen lakimuutoksen jälkeen siten, että suunnittelu ja tuen dokumentointi ovat lisääntyneet. Käytännön työssä hyödynnettyjen tukimuotojen nähtiin pysyneen muuttumattomina. Työmäärän koettiin lisääntyneen, mutta suunnittelun ja tukilomakkeiden koettiin myös selkeyttäneen tuen toteuttamista käytännön työssä. Haastateltavat kokivat kolmiportaisen tukijärjestelmän pääasiassa positiiviseksi muutokseksi. Tutkimuksen tulokset linjautuivat samansuuntaisesti OAJ:n tutkimustulosten kanssa.
Tutkimuksen teoreettinen tausta esittelee kolmiportaisen tuen asteet; yleinen, tehostettu ja erityinen tuki sekä erittelee niissä käytettäviä tukimenetelmiä. Viitekehyksessä tuodaan ilmi kolmiportaisessa tuessa käytössä olevat tuen lomakkeet ja niiden sisällöt. Teoriaosuus sisältää myös Opettajien ammattijärjestö OAJ:n vuonna 2013 samasta aiheesta julkaiseman selvityksen esittelyn pääkohdittain.
Tutkimusta varten haastateltiin kuutta alkuopettajaa suullisen teemahaastattelun avulla. Haastateltavat valittiin kahdesta eri koulusta, sekä suuresta että pienestä. Haastateltavien opettajaurat olivat hyvin vaihtelevia. Haastatteluista muodostettiin litteroinnin avulla teemoja ja alaluokkia. Näiden luokittelujen avulla tutkimus esittelee kattavasti alkuopettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteuttamisesta käytännön opetustyössä. Aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyysin menetelmin, sekä aineisto- että teorialähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittavat alkuopettajien työnkuvan on muuttuneen lakimuutoksen jälkeen siten, että suunnittelu ja tuen dokumentointi ovat lisääntyneet. Käytännön työssä hyödynnettyjen tukimuotojen nähtiin pysyneen muuttumattomina. Työmäärän koettiin lisääntyneen, mutta suunnittelun ja tukilomakkeiden koettiin myös selkeyttäneen tuen toteuttamista käytännön työssä. Haastateltavat kokivat kolmiportaisen tukijärjestelmän pääasiassa positiiviseksi muutokseksi. Tutkimuksen tulokset linjautuivat samansuuntaisesti OAJ:n tutkimustulosten kanssa.