Vanhempien käsityksiä ja kokemuksia ortodoksisen uskonnon opetuksesta. Näkökulmia uskonnon oppiaineen kehittämiseen
Hyvärinen, Elisa (2014)
Hyvärinen, Elisa
2014
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405151428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201405151428
Tiivistelmä
Tutkielmassa tuodaan esiin ortodoksioppilaiden vanhempien ajatuksia ja mielipiteitä valtakunnallisesti käytävään uskonnonopetuskeskusteluun. Tutkimuksessa tarkastellaan ortodoksisen uskonnon opetukseen peruskoulussa osallistuvien lasten vanhempien käsityksiä ja kokemuksia ortodoksisen uskonnon opetuksesta. Tutkielmassa syvennytään siihen, miten vanhemmat haluaisivat uskonnon oppiaineen tulevaisuudessa toteutettavan ja kuinka he suhtautuvat ajatukseen uskonnon oppiaineen korvaamisesta kaikille yhteisellä filosofian ja elämänkatsomustiedon opetuksella. Tutkimuksessa selvitetään, pitävätkö vanhemmat oppiainetta tarpeellisena ja kuinka he perustelevat kantansa.
Tutkimukseni on vanhempien käsityksiä koskeva survey-tutkimus. Aineistonkeruu tapahtui itse laaditun kyselylomakkeen avulla keväällä 2013. Kyselyyn vastasi 201 henkilöä. Tutkimus toteutettiin viidellä eri paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella, Joensuussa, Liperissä ja Ilomantsissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin metodologista triangulaatiota, joka mahdollistaa aineiston analysoinnin määrällistä ja laadullista tutkimusta yhdistäen.
Kyselytutkimukseen osallistuneet vanhemmat ovat pääasiallisesti sitä mieltä, että koulussa tarvitaan uskonnon opetusta. Uskonnon opetus on säilytettävä oman uskonnon opetuksena, eikä sitä saa korvata kaikille yhteisellä filosofian ja elämänkatsomustiedon opetuksella. Vanhempien käsitysten mukaan ortodoksinen uskonto on nykypäivänä tarpeellinen, identiteettiä vahvistava ja maailmankuvaa avartava oppiaine. Vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä lastensa ortodoksisen uskonnon opetukseen. He arvostavat erityisesti nykyisen opetussuunnitelman (2004) mukaisia opetussisältöjä, ammattitaitoisia opettajia ja opetusryhmien pienuutta. Vanhempien antamat kehitysideat liittyvät opetusmenetelmien sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämiseen.
Abstract
Parents' views and experiences of the Orthodox religious education. Perspectives for developing the subject of religion in the education system. ______________________________________________________________________________
This Thesis highlights the thoughts and opinions of the orthodox pupil s parents throughout the public debate on national religious education. The Thesis deals with the ideas and experiences from parents on the Orthodox religious education their children receive in primary school. Thesis concentrates on how the parents would like the subject of religion to be carried out and how they feel about the idea of replacing the subject with a common philosophy and ethics teaching. The thesis aims to research if parents think that religious education is necessary at school, and how they validate their opinions.
This is a survey research about parents' ideas of religious education. Data were gathered data were gathered by using self-generated questionnaire in the spring of 2013. The questionnaire was answered by 201 people. The survey research was carried out in five different municipalities: Helsinki, Tampere, Joensuu, Liperi and Ilomantsi. The research used methodological triangulation, which allows the combination of data analysis of quantitative and qualitative research.
Participating parents mainly share the opinion that religious education at school is necessary. Religious education must be kept in present way, where pupils study Religious education according to their own religious tradition. Religious education cannot be replaced by all common philosophy and ethics teaching. Parents think that the orthodox religion is nowadays a necessary school subject which supports children s identity and broadens their world view. Parents are generally pleased with their children's Orthodox religious education. They especially appreciate core contents of Orthodox religious education in valid curriculum (2004), professional teachers and teaching in small groups. Parents' ideas are to associate development of teaching methods and cooperation between home and school.
Tutkimukseni on vanhempien käsityksiä koskeva survey-tutkimus. Aineistonkeruu tapahtui itse laaditun kyselylomakkeen avulla keväällä 2013. Kyselyyn vastasi 201 henkilöä. Tutkimus toteutettiin viidellä eri paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella, Joensuussa, Liperissä ja Ilomantsissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin metodologista triangulaatiota, joka mahdollistaa aineiston analysoinnin määrällistä ja laadullista tutkimusta yhdistäen.
Kyselytutkimukseen osallistuneet vanhemmat ovat pääasiallisesti sitä mieltä, että koulussa tarvitaan uskonnon opetusta. Uskonnon opetus on säilytettävä oman uskonnon opetuksena, eikä sitä saa korvata kaikille yhteisellä filosofian ja elämänkatsomustiedon opetuksella. Vanhempien käsitysten mukaan ortodoksinen uskonto on nykypäivänä tarpeellinen, identiteettiä vahvistava ja maailmankuvaa avartava oppiaine. Vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä lastensa ortodoksisen uskonnon opetukseen. He arvostavat erityisesti nykyisen opetussuunnitelman (2004) mukaisia opetussisältöjä, ammattitaitoisia opettajia ja opetusryhmien pienuutta. Vanhempien antamat kehitysideat liittyvät opetusmenetelmien sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämiseen.
Abstract
Parents' views and experiences of the Orthodox religious education. Perspectives for developing the subject of religion in the education system. ______________________________________________________________________________
This Thesis highlights the thoughts and opinions of the orthodox pupil s parents throughout the public debate on national religious education. The Thesis deals with the ideas and experiences from parents on the Orthodox religious education their children receive in primary school. Thesis concentrates on how the parents would like the subject of religion to be carried out and how they feel about the idea of replacing the subject with a common philosophy and ethics teaching. The thesis aims to research if parents think that religious education is necessary at school, and how they validate their opinions.
This is a survey research about parents' ideas of religious education. Data were gathered data were gathered by using self-generated questionnaire in the spring of 2013. The questionnaire was answered by 201 people. The survey research was carried out in five different municipalities: Helsinki, Tampere, Joensuu, Liperi and Ilomantsi. The research used methodological triangulation, which allows the combination of data analysis of quantitative and qualitative research.
Participating parents mainly share the opinion that religious education at school is necessary. Religious education must be kept in present way, where pupils study Religious education according to their own religious tradition. Religious education cannot be replaced by all common philosophy and ethics teaching. Parents think that the orthodox religion is nowadays a necessary school subject which supports children s identity and broadens their world view. Parents are generally pleased with their children's Orthodox religious education. They especially appreciate core contents of Orthodox religious education in valid curriculum (2004), professional teachers and teaching in small groups. Parents' ideas are to associate development of teaching methods and cooperation between home and school.