Ystävyyttä, yhteistyötä vai avunantoa? Haastattelututkimus naistenlehtien ja kosmetiikkayritysten suhteista ammattietiikan näkökulmasta.
Rissanen, Virve (2014)
Rissanen, Virve
2014
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404291367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404291367
Tiivistelmä
Media kaupallistuu kovaa vauhtia, ja mitä huonommin mediayrityksillä taloudellisesti menee, sitä luovempia kaupallistamisratkaisuja ne hakevat. Erityisen hyvin kaupallistamisessa ovat onnistuneet naistenlehdet, joissa tuotteista kirjoittaminen ja yhteistyö yritysten kanssa on arkipäivää. Journalisteilla on kuitenkin ammattietiikka, jonka mukaan mainosaineisto ja toimituksellinen sisältö on pidettävä tiukasti erillään.
Tämä pro gradu -työ keskittyy kauneusjournalismin ammattieettiseen puoleen kolmen ammattiryhmän teemahaastatteluiden kautta. Haastateltavat ovat kauneustoimittajia, lehtitalojen mediamyyjiä sekä kosmetiikkayritysten viestintäammattilaisia. Nämä ammattiryhmät vaikuttavat naistenlehtien sisältöön, mutta ryhmien intressit eivät aina kohtaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja lisäksi haastateltavia pyydettiin piirtämään kaavio ammattiryhmien suhdeasetelmasta.
Taustateoriana työssä toimii median poliittisen taloustieteen ajatus vallan jakautumisesta ja kaksien markkinoiden malli, jossa yleisön huomiota kaupataan mainostaville yrityksille. Poliittisen taloustieteen mukaan valta kasautuu rikkaimmille naistenlehtien kaupallisuudesta puhuttaessa voidaan puhua rikkaista kosmetiikkayrityksistä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kolmen tutkitun ammattiryhmän yhteistyö sujuu päällisin puolin hyvässä hengessä. Pinnan alla kuitenkin kytee eettisiä ristiriitoja tilanteissa, joissa yhteisten pelisääntöjen rajoja koetellaan. Osa säännöistä on kirjoittamattomia, eli kaikkien osapuolten täytyy vain tietää miten peliä pelataan. Tärkeät mainostajayritykset saavat tuotteitaan helpommin naistenlehtien sivuille, mutta juttujen sisältöä nekään eivät voi sanella.
Vaikeinta kauneustoimittajien, mediamyyjien ja kosmetiikkayritysten viestintäosaston yhteistyössä journalistieettiseltä kannalta on pelisääntöjen puuttuminen tai niiden tarkoituksellinen venyttäminen. Mediamyyjien työtä ongelma vaikeuttaa eniten, sillä heidän tavoitteensa on lehden tehokas kaupallistaminen silti journalistisia periaatteita kunnioittaen.
Suhdeasetelman journalistieettistä hankaluutta helpottaisivat selvät kirjalliset säännöt ja periaatteiden näkyväksi tekeminen, joiden avulla lehtien käytännöt saataisiin yhteneväisiksi. Tällöin lukijoiden luottamus niin naistenlehtien journalismiin kuin mainostajiinkin voisi säilyä.
Tämä pro gradu -työ keskittyy kauneusjournalismin ammattieettiseen puoleen kolmen ammattiryhmän teemahaastatteluiden kautta. Haastateltavat ovat kauneustoimittajia, lehtitalojen mediamyyjiä sekä kosmetiikkayritysten viestintäammattilaisia. Nämä ammattiryhmät vaikuttavat naistenlehtien sisältöön, mutta ryhmien intressit eivät aina kohtaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja lisäksi haastateltavia pyydettiin piirtämään kaavio ammattiryhmien suhdeasetelmasta.
Taustateoriana työssä toimii median poliittisen taloustieteen ajatus vallan jakautumisesta ja kaksien markkinoiden malli, jossa yleisön huomiota kaupataan mainostaville yrityksille. Poliittisen taloustieteen mukaan valta kasautuu rikkaimmille naistenlehtien kaupallisuudesta puhuttaessa voidaan puhua rikkaista kosmetiikkayrityksistä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kolmen tutkitun ammattiryhmän yhteistyö sujuu päällisin puolin hyvässä hengessä. Pinnan alla kuitenkin kytee eettisiä ristiriitoja tilanteissa, joissa yhteisten pelisääntöjen rajoja koetellaan. Osa säännöistä on kirjoittamattomia, eli kaikkien osapuolten täytyy vain tietää miten peliä pelataan. Tärkeät mainostajayritykset saavat tuotteitaan helpommin naistenlehtien sivuille, mutta juttujen sisältöä nekään eivät voi sanella.
Vaikeinta kauneustoimittajien, mediamyyjien ja kosmetiikkayritysten viestintäosaston yhteistyössä journalistieettiseltä kannalta on pelisääntöjen puuttuminen tai niiden tarkoituksellinen venyttäminen. Mediamyyjien työtä ongelma vaikeuttaa eniten, sillä heidän tavoitteensa on lehden tehokas kaupallistaminen silti journalistisia periaatteita kunnioittaen.
Suhdeasetelman journalistieettistä hankaluutta helpottaisivat selvät kirjalliset säännöt ja periaatteiden näkyväksi tekeminen, joiden avulla lehtien käytännöt saataisiin yhteneväisiksi. Tällöin lukijoiden luottamus niin naistenlehtien journalismiin kuin mainostajiinkin voisi säilyä.