Toiminnanohjausjärjestelmä käyttäjän näkökulmasta: käytettävyyden kartoittamisen menetelmiä kohdeyrityksessä
Sahanen, Mikko (2014)
Sahanen, Mikko
2014
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404291366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404291366
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkitaan toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden kartoitus- ja analyysimetodeita perehtymällä niiden avulla keskisuuren logistiikkayrityksen toiminnanohjausjärjestelmään ja sen käyttäjiin. Lisäksi tutkielmassa etsitään vastausta siihen, miksi käytettävyysaspektit ja käyttäjän näkökulma ovat merkittäviä tekijöitä myös toiminnanohjausjärjestelmien kontekstissa.
Kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmä tullaan päivittämään kuluvan vuoden aikana ja tehty tutkimus toimii esitutkimuksena toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektiin. Yritys toivoo saavansa apua uuden järjestelmän määrittelyyn, käyttöönottoon ja koulutukseen.
Tutkielmassa paneudutaan nimenomaan käyttäjän näkökulmaan ja siihen, millaisena he kokevat nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän käytön. Tutkielmassa kuvattu tutkimus on jaettu kolmeen erilliseen osaan: käytettävyyden asiantuntija-analyysiin suunnitteluohjeiden avulla, kyselylomakkeen avulla tehtävään tiedonkeruuseen sekä yrityksessä tehtävään tilannetutkimukseen.
Käytettävyystutkimusten tuloksista pyritään selvittämään tällä hetkellä järjestelmää käyttävien käyttäjäryhmien tarpeet ja millä tavoin ne otetaan huomioon ohjelmiston toiminnassa. Tutkimustulosten avulla kuvataan yritykselle, millä tavoin käytettävyyttä, tukea sekä koulutusta voitaisiin parantaa tulevan toiminnanohjausjärjestelmän päivitysprojektin aikana sekä käyttöönoton jälkeen. Eri metodien sopivuutta käytettävyyden kartoittamiseen ja käyttäjän näkökulman ymmärtämiseen vertaillaan sekä tehdään lopuksi yhteenveto siitä, millä tavoin tutkimusmetodit ja niiden tarjoamat tutkimustulokset eroavat keskenään.
Kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmä tullaan päivittämään kuluvan vuoden aikana ja tehty tutkimus toimii esitutkimuksena toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektiin. Yritys toivoo saavansa apua uuden järjestelmän määrittelyyn, käyttöönottoon ja koulutukseen.
Tutkielmassa paneudutaan nimenomaan käyttäjän näkökulmaan ja siihen, millaisena he kokevat nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän käytön. Tutkielmassa kuvattu tutkimus on jaettu kolmeen erilliseen osaan: käytettävyyden asiantuntija-analyysiin suunnitteluohjeiden avulla, kyselylomakkeen avulla tehtävään tiedonkeruuseen sekä yrityksessä tehtävään tilannetutkimukseen.
Käytettävyystutkimusten tuloksista pyritään selvittämään tällä hetkellä järjestelmää käyttävien käyttäjäryhmien tarpeet ja millä tavoin ne otetaan huomioon ohjelmiston toiminnassa. Tutkimustulosten avulla kuvataan yritykselle, millä tavoin käytettävyyttä, tukea sekä koulutusta voitaisiin parantaa tulevan toiminnanohjausjärjestelmän päivitysprojektin aikana sekä käyttöönoton jälkeen. Eri metodien sopivuutta käytettävyyden kartoittamiseen ja käyttäjän näkökulman ymmärtämiseen vertaillaan sekä tehdään lopuksi yhteenveto siitä, millä tavoin tutkimusmetodit ja niiden tarjoamat tutkimustulokset eroavat keskenään.