Miltä opettajan kuuluu näyttää? Näkökulmia opettajan ulkoiseen olemukseen
Hankaniemi, Elina (2014)
Hankaniemi, Elina
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404141335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404141335
Tiivistelmä
Tämän fenomenologisen tutkimuksen tavoitteena on ollut luoda ymmärrys naisopettajien pukeutumisen merkityksestä heidän työssään ja koulumaailmassa yleisesti valmistuneiden opettajien, luokanopettajaksi opiskelevien ja kuudesluokkalaisten oppilaiden näkökulmista. Työssä tutkittiin, miten tutkimuksen osallistujajoukot kokevat opettajan ulkoisen olemuksen ja samalla vertailtiin näiden osallistujajoukkojen näkemysten eroja ja yhtäläisyyksiä. Aineistoa kerättiin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua kaikissa tutkimuksen kohderyhmissä. Lisäksi oppilailta kerättiin aineistoa myös kirjoitelmien ja kuvallisten tuotosten muodossa. Tutkimukseen osallistui kaksi naisluokanopettajaa, kaksi luokanopettajaksi opiskelevaa naista ja 23 kuudesluokkalaista oppilasta. Oppilaista 21 oli tyttöjä ja kaksi poikia. Koska tutkimukseen osallistuneet olivat lähes kokonaan naisia ja tyttöjä, on aihetta tutkittu erityisesti naisnäkökulmasta.
Opettajan ulkoisella olemuksella on koettu olevan selkeä merkitys oppimisympäristöön ja esikuvan antamiseen. Pukeutuminen on ulkoisen olemuksen yksi osatekijä ja merkittävä osa ensivaikutelman luomisessa. Opettajaopiskelijat kokivat sen tärkeänä jopa opettajankoulutuksen pääsykokeissa, vaikka sen ei toivottukaan vaikuttavan tuloksiin. Tutkimuksen perusteella ulkoista olemusta pidetään hyvin tärkeänä osana myös opettajan työssä. Opettaja on tärkeä esimerkki kasvaville lapsille ja nuorille. Hän ilmentää omaa esimerkillisyyttään jatkuvasti myös omalla ulkoisella olemuksellaan. Persoona ja oma identiteetti ovat tärkeitä työkaluja opettajan jokapäiväisessä työssä. Pukeutumisellaan opettaja voikin tuoda omaa persoonallisuuttaan ja identiteettiään halutulla tavalla esiin, korostaa tai häivyttää sitä. Opettaja ei kuitenkaan voi pukeutua aivan kuten haluaa vaan opettajan pukeutumiseen kohdistuu paljon odotuksia ja paineita yhteiskunnalta, kollegoilta ja oppilailta.
Opettajien, opiskelijoiden ja oppilaiden näkemykset opettajan ulkoisesta olemuksesta olivat pääosiltaan hyvin samankaltaisia. Kaikki ryhmät korostivat opettajien ulkoisen olemuksen tärkeyttä, eikä sitä pidetty yhdentekevänä asiana. Kaikki tutkimuksen osallistujaryhmät nostivat vahvasti esiin esimerkillisyyden osana opettajan ulkoista olemusta. Ulkoisesta olemuksesta nostettiin muutoinkin esiin samanlaisia tärkeinä koettuja teemoja, kuten siisteys ja tietynlainen tyylikkyys. He myös arvottivat osa-alueita hyvin samaan tapaan. Eri osallistujaryhmiltä kerätyissä aineistoista oli kuitenkin havaittavissa myös selkeitä näkemyseroja useammassa eri aihealueessa, joita olivat erityisesti värien käyttö sekä auktoriteetin ja ulkoisen olemuksen yhteys.
Tutkimustulokset olivat hyvin yhdenmukaiset aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa erityisesti siltä osin, miten opettaja kokee oman ja kollegoiden pukeutumisen työssään. Myös opiskelijoiden näkemykset vastasivat aiempien tutkimusten tuloksia.
Opettajan ulkoisella olemuksella on koettu olevan selkeä merkitys oppimisympäristöön ja esikuvan antamiseen. Pukeutuminen on ulkoisen olemuksen yksi osatekijä ja merkittävä osa ensivaikutelman luomisessa. Opettajaopiskelijat kokivat sen tärkeänä jopa opettajankoulutuksen pääsykokeissa, vaikka sen ei toivottukaan vaikuttavan tuloksiin. Tutkimuksen perusteella ulkoista olemusta pidetään hyvin tärkeänä osana myös opettajan työssä. Opettaja on tärkeä esimerkki kasvaville lapsille ja nuorille. Hän ilmentää omaa esimerkillisyyttään jatkuvasti myös omalla ulkoisella olemuksellaan. Persoona ja oma identiteetti ovat tärkeitä työkaluja opettajan jokapäiväisessä työssä. Pukeutumisellaan opettaja voikin tuoda omaa persoonallisuuttaan ja identiteettiään halutulla tavalla esiin, korostaa tai häivyttää sitä. Opettaja ei kuitenkaan voi pukeutua aivan kuten haluaa vaan opettajan pukeutumiseen kohdistuu paljon odotuksia ja paineita yhteiskunnalta, kollegoilta ja oppilailta.
Opettajien, opiskelijoiden ja oppilaiden näkemykset opettajan ulkoisesta olemuksesta olivat pääosiltaan hyvin samankaltaisia. Kaikki ryhmät korostivat opettajien ulkoisen olemuksen tärkeyttä, eikä sitä pidetty yhdentekevänä asiana. Kaikki tutkimuksen osallistujaryhmät nostivat vahvasti esiin esimerkillisyyden osana opettajan ulkoista olemusta. Ulkoisesta olemuksesta nostettiin muutoinkin esiin samanlaisia tärkeinä koettuja teemoja, kuten siisteys ja tietynlainen tyylikkyys. He myös arvottivat osa-alueita hyvin samaan tapaan. Eri osallistujaryhmiltä kerätyissä aineistoista oli kuitenkin havaittavissa myös selkeitä näkemyseroja useammassa eri aihealueessa, joita olivat erityisesti värien käyttö sekä auktoriteetin ja ulkoisen olemuksen yhteys.
Tutkimustulokset olivat hyvin yhdenmukaiset aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa erityisesti siltä osin, miten opettaja kokee oman ja kollegoiden pukeutumisen työssään. Myös opiskelijoiden näkemykset vastasivat aiempien tutkimusten tuloksia.