Kolmannen iän merkittävimmät käytettävyyden ongelmat ja houkutukset matkailun verkkopalveluissa
Pyhältö, Kimmo (2014)
Pyhältö, Kimmo
2014
MDP in Human-Technology Interaction
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404101323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404101323
Tiivistelmä
Ikäihmisten osuus läntisen maailman väestöstä kasvaa voimakkaasti. Ikäihmiset ovat myös Internetin nopeimmin kasvava käyttäjäkunta, joka muodostaa huomattavan taloudellisen potentiaalin niin kaupankäynnin kuin kansantaloudenkin kannalta. E-kaupassa ikäihmisten voimakkaimmin kasvavat osa-alueet liittyvät matkailupalveluihin. Jotta ikäihmiset saataisiin käyttämään e-palveluita tehokkaammin, niiden käytettävyyttä pitää helpottaa. Tätä varten tutkijoiden täytyy tietää, mitä ongelmia ja houkutuksia verkkopalveluissa on. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää ikäihmisten merkittävimmät käytettävyyden ongelmat ja houkutukset matkailun verkkopalveluissa.
Tutkimuksen aineistonkeruu perustui ikäihmisten suorittamiin tehtäviin matkailun verkkopalveluissa, sekä teemahaastatteluihin. Tehtävät ja haastattelut tallennettiin videolle ja tietokoneelle analyysiä varten. Koekäytöissä ja haastatteluissa löydettiin yhdeksän ongelmaa ja viisi houkutusta, joita voidaan pitää merkittävinä. Eniten toistuneet ongelmat ja houkutukset liittyivät tekstin ja tietorakenteiden semantiikkaan, sekä Internetin yleisiin konventioihin. Löydetyt ongelmat ja houkutukset olivat käyttötapauksia, jotka liitettiin kirjallisuuskatsauksessa löydettyihin tieteellisiin luokkiin niiden nimen ja niihin liittyvien kuvauksien perusteella.
Tässä tutkimuksessa löydettyjen ongelmien ja houkutusten kirjo oli hyvin linjassa kirjallisuuskatsauksen kanssa. Ristiriitoja löytyi luokkien painotuksissa ja tulkinnassa ongelmiksi tai houkutuksiksi. Koekäytöissä usein toistuneita, merkittäviä ongelmia ja niiden luokkia käsiteltiin kirjallisuuskatsauksessa vain vähän. Tutkimuksessa ongelmapainotteisiksi osoittautuneita luokkia tulkittiin kirjallisuuskatsauksessa enemmän houkutuksiksi ja päinvastoin.
Jatkotutkimushaasteina voidaan pitää löydettyjen ristiriitojen verifiointia sekä erityisesti koekäytöissä usein toistuneiden ongelmien jatkotutkimusta. Jotta verkkopalveluiden käytettävyys saadaan sovitettua sekä ikäihmisille että nuoremmalle väestölle, tutkimuksen täytyy löytää joko eri ikäryhmille soveltuva yhteinen semantiikka tai keinoja tarjota vaihtoehtoja kunkin ikäryhmän luontevimpaan verkkopalveluidenkäyttöön.
Tutkimuksen aineistonkeruu perustui ikäihmisten suorittamiin tehtäviin matkailun verkkopalveluissa, sekä teemahaastatteluihin. Tehtävät ja haastattelut tallennettiin videolle ja tietokoneelle analyysiä varten. Koekäytöissä ja haastatteluissa löydettiin yhdeksän ongelmaa ja viisi houkutusta, joita voidaan pitää merkittävinä. Eniten toistuneet ongelmat ja houkutukset liittyivät tekstin ja tietorakenteiden semantiikkaan, sekä Internetin yleisiin konventioihin. Löydetyt ongelmat ja houkutukset olivat käyttötapauksia, jotka liitettiin kirjallisuuskatsauksessa löydettyihin tieteellisiin luokkiin niiden nimen ja niihin liittyvien kuvauksien perusteella.
Tässä tutkimuksessa löydettyjen ongelmien ja houkutusten kirjo oli hyvin linjassa kirjallisuuskatsauksen kanssa. Ristiriitoja löytyi luokkien painotuksissa ja tulkinnassa ongelmiksi tai houkutuksiksi. Koekäytöissä usein toistuneita, merkittäviä ongelmia ja niiden luokkia käsiteltiin kirjallisuuskatsauksessa vain vähän. Tutkimuksessa ongelmapainotteisiksi osoittautuneita luokkia tulkittiin kirjallisuuskatsauksessa enemmän houkutuksiksi ja päinvastoin.
Jatkotutkimushaasteina voidaan pitää löydettyjen ristiriitojen verifiointia sekä erityisesti koekäytöissä usein toistuneiden ongelmien jatkotutkimusta. Jotta verkkopalveluiden käytettävyys saadaan sovitettua sekä ikäihmisille että nuoremmalle väestölle, tutkimuksen täytyy löytää joko eri ikäryhmille soveltuva yhteinen semantiikka tai keinoja tarjota vaihtoehtoja kunkin ikäryhmän luontevimpaan verkkopalveluidenkäyttöön.