Informaatiolukutaidon opetus lukiossa : ohjatun tutkimisen elementit informaatiolukutaidon oppimistehtävissä
Alamettälä, Tuulikki (2014)
Alamettälä, Tuulikki
2014
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-04-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404101319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404101319
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin suomalaisten opettajien ammatillisten käytäntöjen perustalle rakennetuissa informaatiolukutaidon oppimistehtävissä ja niiden ohjauksessa esiintyy ohjatun tutkimisen (Guided Inquiry) pedagogisia elementtejä. Ohjattu tutkiminen on informaatiolukutaidon ohjaukseen kehitetty malli, joka perustuu Carol C. Kuhlthaun tiedonhankinnan prosessimalliin.
Tutkimuskohteena oli kaksi lukiokurssia, äidinkielen ja historian kurssit. Äidinkielen kurssilla oppilaat kirjoittivat ryhmätöinä artikkelit Wikipediaan ja historian kurssilla Wikipedia-tyyppiset artikkelit yläkoulujen ja lukioiden käyttöön tarkoitetulle Linkki-oppimisalustalle. Ohjatun tutkimisen pedagogiset elementit, joita tarkasteltiin, liittyivät oppimistehtävien oppimistavoitteisiin, vaiheistukseen, ohjaustiimin yhteistyöhön, ohjauksen aktiivisuuteen ja kohdentumiseen sekä yhteisöllisten työskentelymallien ja dokumentointityökalujen käyttöön.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vaikka tutkimuskohteena olevat kurssit perustuivat puhtaasti opettajien ammatillisille käytännöille ja kokemuksille, oli kursseilla havaittavissa ohjatun tutkimisen elementtejä. Osa niistä jäi suunnitelmien asteelle, osa toteutui. Toteutuksessa kuitenkin korostui monin paikoin lopputuotoksen merkitys itse prosessin ja muiden oppimistavoitteiden kustannuksella. Työskentelyprosessin kaikkia vaiheita ei huomioitu eikä hyödynnetty oppimisessa ohjatun tutkimisen tapaan. Paljastui myös, että kurssien välillä oli eroja liittyen ohjauksen aktiivisuuteen ja kohdentumiseen, mikä saattaa selittää aiemmin samasta aineistosta tehdyissä tutkimuksissa havaittuja kurssien välisiä eroja oppilaiden ryhmätyöskentelystrategioissa, ryhmätyökokemuksissa, oppimiskokemuksissa, omasanaisessa kirjoittamisessa ja lähteiden käytössä.
Tutkimustulosten perusteella vastaavien oppimistehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että oppimistavoitteet tehtäisiin selviksi oppilaille, prosessin alkuvaiheet huomioitaisiin paremmin ja niitä ohjattaisiin tietoisemmin, ja että ryhmätyön ohjaukseen ja prosessin seurantaan panostettaisiin. Sillä, että projektille varattaisiin riittävästi aikaa, olisi suuri merkitys kaikkien edellä mainittujen seikkojen suhteen.
Tutkimuskohteena oli kaksi lukiokurssia, äidinkielen ja historian kurssit. Äidinkielen kurssilla oppilaat kirjoittivat ryhmätöinä artikkelit Wikipediaan ja historian kurssilla Wikipedia-tyyppiset artikkelit yläkoulujen ja lukioiden käyttöön tarkoitetulle Linkki-oppimisalustalle. Ohjatun tutkimisen pedagogiset elementit, joita tarkasteltiin, liittyivät oppimistehtävien oppimistavoitteisiin, vaiheistukseen, ohjaustiimin yhteistyöhön, ohjauksen aktiivisuuteen ja kohdentumiseen sekä yhteisöllisten työskentelymallien ja dokumentointityökalujen käyttöön.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vaikka tutkimuskohteena olevat kurssit perustuivat puhtaasti opettajien ammatillisille käytännöille ja kokemuksille, oli kursseilla havaittavissa ohjatun tutkimisen elementtejä. Osa niistä jäi suunnitelmien asteelle, osa toteutui. Toteutuksessa kuitenkin korostui monin paikoin lopputuotoksen merkitys itse prosessin ja muiden oppimistavoitteiden kustannuksella. Työskentelyprosessin kaikkia vaiheita ei huomioitu eikä hyödynnetty oppimisessa ohjatun tutkimisen tapaan. Paljastui myös, että kurssien välillä oli eroja liittyen ohjauksen aktiivisuuteen ja kohdentumiseen, mikä saattaa selittää aiemmin samasta aineistosta tehdyissä tutkimuksissa havaittuja kurssien välisiä eroja oppilaiden ryhmätyöskentelystrategioissa, ryhmätyökokemuksissa, oppimiskokemuksissa, omasanaisessa kirjoittamisessa ja lähteiden käytössä.
Tutkimustulosten perusteella vastaavien oppimistehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että oppimistavoitteet tehtäisiin selviksi oppilaille, prosessin alkuvaiheet huomioitaisiin paremmin ja niitä ohjattaisiin tietoisemmin, ja että ryhmätyön ohjaukseen ja prosessin seurantaan panostettaisiin. Sillä, että projektille varattaisiin riittävästi aikaa, olisi suuri merkitys kaikkien edellä mainittujen seikkojen suhteen.