Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön oikeudellinen vaikuttavuus
MUSTANOJA, EVELIINA (2014)
MUSTANOJA, EVELIINA
2014
Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Auditing and Evaluation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404011290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404011290
Tiivistelmä
Verohallinnon yksikkönä vuodesta 2008 toimineen Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön tehtävänä on veronsaajien verotuksellisten oikeuksien valvonta. Oikeudenvalvontayksikkö antaa vastineita verovelvollisten hakiessa muutosta verotukseensa. Omassa muutoksenhaussaan yksikkö keskittyy tulkinnanvaraisiin tapauksiin ja pyrkii toiminnallaan edistämään verotuksen yhtenäisyyttä, ennustettavuutta ja oikeusvarmuutta.
Tutkimuksessa selvitettiin Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön oikeudellisen vaikuttavuutta eli miten yksikkö voi toiminnallaan vaikuttaa oikeudelliseen ratkaisutoimintaan verotuksessa. Tavoitteena oli analysoida käytettyjä oikeudellisen vaikuttavuuden mittareita ja tutkia, miten mittaamista voitaisiin kehittää. Tavoitteena oli myös tarkastella muutoksenhaun kohdevalinnan kehittämismahdollisuuksia.
Tutkimus jakautui teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen alussa selvitettiin oikeudellisen vaikuttavuuden taustatekijöitä eli verotuksen ohjausjärjestelmää oikeusdogmaattisella menetelmällä. Empiirisen aineiston muodostivat yksikön vuonna 2010 korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemät valitukset ja osa vastineista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä, jonka avulla selvitettiin milloin oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta, miten muutoksenhakua ja vastineita perusteltiin ja miten asiat oli ratkaistu korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
Yksikön oikeudellista vaikuttavuutta on mitattu sen valituksiin liittyvien ratkaisujen julkaisuprosentilla hallinto-oikeuksien ja korkeimman hallinto-oikeuden osalta. Lisäksi mittarina on käytetty korkeimmalle hallinto-oikeudelle tehtyjen valitusten valituslupaprosenttia. Käytettyjen mittareiden perusteella oikeudenvalvontayksikön toiminta on ollut vaikuttavaa. Kyseiset tulostavoitteet saavutettiin pääosin. Käytetyillä mittareilla on kuitenkin katettu vain pieni osa oikeudenvalvontayksikön toiminasta. Uusiksi mittareiksi tutkimuksessa ehdotettiin korkeimman hallinto-oikeuden julkaisuprosenttia niiden vastineiden osalta, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa. Yksikön tekemien ja hyväksyttyjen oikaisuvaatimusten pysyvyyttä voitaisiin myös mitata. Vuonna 2014 voimaan tulleen ennakkopäätösvalituksen osalta voitaisiin mitata valituslupien hyväksymisprosenttia. Lisäksi toiminnan oikeudellista vaikuttavuutta ja laatua voitaisiin parantaa kehittämällä kohdevalinnan ohjetta.
Tutkimuksessa selvitettiin Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön oikeudellisen vaikuttavuutta eli miten yksikkö voi toiminnallaan vaikuttaa oikeudelliseen ratkaisutoimintaan verotuksessa. Tavoitteena oli analysoida käytettyjä oikeudellisen vaikuttavuuden mittareita ja tutkia, miten mittaamista voitaisiin kehittää. Tavoitteena oli myös tarkastella muutoksenhaun kohdevalinnan kehittämismahdollisuuksia.
Tutkimus jakautui teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen alussa selvitettiin oikeudellisen vaikuttavuuden taustatekijöitä eli verotuksen ohjausjärjestelmää oikeusdogmaattisella menetelmällä. Empiirisen aineiston muodostivat yksikön vuonna 2010 korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemät valitukset ja osa vastineista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä, jonka avulla selvitettiin milloin oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta, miten muutoksenhakua ja vastineita perusteltiin ja miten asiat oli ratkaistu korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
Yksikön oikeudellista vaikuttavuutta on mitattu sen valituksiin liittyvien ratkaisujen julkaisuprosentilla hallinto-oikeuksien ja korkeimman hallinto-oikeuden osalta. Lisäksi mittarina on käytetty korkeimmalle hallinto-oikeudelle tehtyjen valitusten valituslupaprosenttia. Käytettyjen mittareiden perusteella oikeudenvalvontayksikön toiminta on ollut vaikuttavaa. Kyseiset tulostavoitteet saavutettiin pääosin. Käytetyillä mittareilla on kuitenkin katettu vain pieni osa oikeudenvalvontayksikön toiminasta. Uusiksi mittareiksi tutkimuksessa ehdotettiin korkeimman hallinto-oikeuden julkaisuprosenttia niiden vastineiden osalta, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa. Yksikön tekemien ja hyväksyttyjen oikaisuvaatimusten pysyvyyttä voitaisiin myös mitata. Vuonna 2014 voimaan tulleen ennakkopäätösvalituksen osalta voitaisiin mitata valituslupien hyväksymisprosenttia. Lisäksi toiminnan oikeudellista vaikuttavuutta ja laatua voitaisiin parantaa kehittämällä kohdevalinnan ohjetta.