Koulusurmien kulttuurinen käsikirjoitus ja elokuva
YRJÖLÄ, MIKKO (2014)
YRJÖLÄ, MIKKO
2014
Sosiologia - Sociology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-03-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404011289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201404011289
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on koulusurmat. Tarkemmin tarkastelen koulusurmia sivuavien tai käsittelevien elokuvien kertomusten kautta koulusurmien kulttuurista käsikirjoitusta ja sen historiallista
muutosta. Kulttuurisella käsikirjoituksella tarkoitetaan koulusurmien yhteydessä teon muotoa ja sisältöä. Tekijät ovat hakeneet tukea ja oikeutusta teolleen myös mediatuotteista kuten elokuvista.
Kulttuurinen käsikirjoitus on aiemmassa tutkimuksessa nostettu esiin yhtenä koulusurmia selittävänä tekijänä. Se ei itsessään selitä mitään, vaan on osa selityskokonaisuutta.
Teoreettisena lähtökohtana on se, että elokuvat ovat representaatioita. Ne kuvaavat ja tuottavat ilmiötä sekä kulttuurisen käsikirjoituksen sosiaalista tietovarantoa mediakulttuurissa. Metodologisesti lähestyn aineistoa kertomuksen analyysin avulla strukturalismin ja formalismin rajapinnassa. Tätä kautta pääsen käsiksi elokuvissa sisältäviin koulusurmien kulttuurisiin käsikirjoituksiin, joita lähestyn lähinnä induktiivisella tutkimusotteella.
Tulokset osoittavat miten koulusurmien kulttuurisen käsikirjoituksen representaatiot ovat muuttuneet ajan kuluessa elokuvissa. Representaatioihin on konvergoitunut elementtejä eri kentistä yhteiskunnan eriytymisen kautta. Jaan elokuvien kulttuurisen käsikirjoituksen seuraaviin pääkategorioihin: metsästyskulttuuri, militarismi ja radikalismi, taide, tiede, media ja teknologia.
Tutkielmani tuo lisätietoa ja ulottuvuutta aiempaan tutkimukseen koulusurmien kulttuurisesta käsikirjoituksesta. Se osaltaan tekee kulttuurista käsikirjoitusta näkyväksi ja antaa välineen itsereflektioon ja väkivaltakasvatukseen.
muutosta. Kulttuurisella käsikirjoituksella tarkoitetaan koulusurmien yhteydessä teon muotoa ja sisältöä. Tekijät ovat hakeneet tukea ja oikeutusta teolleen myös mediatuotteista kuten elokuvista.
Kulttuurinen käsikirjoitus on aiemmassa tutkimuksessa nostettu esiin yhtenä koulusurmia selittävänä tekijänä. Se ei itsessään selitä mitään, vaan on osa selityskokonaisuutta.
Teoreettisena lähtökohtana on se, että elokuvat ovat representaatioita. Ne kuvaavat ja tuottavat ilmiötä sekä kulttuurisen käsikirjoituksen sosiaalista tietovarantoa mediakulttuurissa. Metodologisesti lähestyn aineistoa kertomuksen analyysin avulla strukturalismin ja formalismin rajapinnassa. Tätä kautta pääsen käsiksi elokuvissa sisältäviin koulusurmien kulttuurisiin käsikirjoituksiin, joita lähestyn lähinnä induktiivisella tutkimusotteella.
Tulokset osoittavat miten koulusurmien kulttuurisen käsikirjoituksen representaatiot ovat muuttuneet ajan kuluessa elokuvissa. Representaatioihin on konvergoitunut elementtejä eri kentistä yhteiskunnan eriytymisen kautta. Jaan elokuvien kulttuurisen käsikirjoituksen seuraaviin pääkategorioihin: metsästyskulttuuri, militarismi ja radikalismi, taide, tiede, media ja teknologia.
Tutkielmani tuo lisätietoa ja ulottuvuutta aiempaan tutkimukseen koulusurmien kulttuurisesta käsikirjoituksesta. Se osaltaan tekee kulttuurista käsikirjoitusta näkyväksi ja antaa välineen itsereflektioon ja väkivaltakasvatukseen.