Teoriakatsaus hoitotyön opettajuuteen ja opettajan ammatti-identiteettiin
KOIVUSALO, HENRIKA (2014)
KOIVUSALO, HENRIKA
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-03-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403131229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403131229
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkielma koostuu teoriakatsauksesta ja artikkelista, joka on otettu arviointiin tieteelliseen aikakauslehteen. Artikkeli käsittelee hoitotyön opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiä, ja on kirjoitettu Henrika Koivusalon, Meeri Koivulan ja Katja Jorosen yhteistyönä.
Tämän teoriakatsauksen tarkoituksena on koota yhteen ajankohtaista tutkimustietoa hoitotyön opettajuudesta ja opettajan ammatti-identiteetistä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä hoitotyön opettajuudesta ja opettajaksi kehittymisestä uusimman tiedon mukaan.
Kirjallisuuden perusteella hoitotyön opettajuus oli dynaaminen ja moniulotteinen prosessi, jonka hoitotyön opettajat kokivat yksilöllisesti. Tutkimuksen mukaan hoitotyön opettajuuden keskeisin ominaispiirre oli sitoutuminen opettajuuteen. Tutkimustulosten mukaan myös ammatillinen itsetunto, suhde opiskelijaan ja suhde omaan hoitotyön osaamiseen olivat keskeisiä tekijöitä hoitotyön opettajuudessa. Hoitotyön opettajan työ havaittiin vaativaksi ja monipuoliseksi. Kirjallisuuden mukaan kasvu hoitotyön opettajaksi oli hidasta. Opettajuuden kehittymistä edistivät erityisesti tietoiseksi tuleminen omasta ajattelusta ja oppimisesta.
Tutkimusten mukaan selkeä ammatti-identiteetti lisäsi opettajien työssä viihtymistä ja työhön sitoutumista. Lisäksi ammatti-identiteetin työstäminen edisti ammatillista kasvua. Tutkimusten perusteella ammatti-identiteetin kehitysprosessi ja siihen vaikuttavat seikat pystyttiin tunnistamaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hoitotyön opettajuuden kehittyminen on vaativa prosessi. Hoitotyön opettajana kehittyminen vaatii jatkuvaa reflektointia ja itsensä, tietojensa ja taitojensa kehittämistä.
Theoretical overview on nurse teacherhood and the professional identity of a teacher
This Master's Thesis consists of a theoretical overview and a scientific article that has been accepted for a review in a scholarly periodical. The article describes the professional identity of students of nursing science during nurse teacher education. The article is a collaboration between Henrika Koivusalo, Meeri Koivula and Katja Joronen.
The purpose of this theoretical overview was to compile topical research data about nurse teacherhood and the professional identity of a teacher. The aim was to increase knowledge on nurse teacherhood and development as a teacher through the most current scientific knowledge.
According to the literature, nurse teacherhood was a dynamic and multifaceted process which the nurse teachers experienced individually. The study reveals that the most central characteristic feature of nurse teacherhood was commitment to teacherhood. Moreover, according to the results of the study, the professional identity, the relationship to a student and to personal nursing skills were the key factors in nurse teacherhood. The work of a nurse teacher was found to be demanding and versatile. According to the literature, the growth into a nurse teacher was slow. Especially awareness of personal reasoning and learning contributed the development of teacherhood.
According to the studies, a clear professional identity increased teachers' enjoyment and commitment to their work. Furthermore, working with one's professional identity promoted professional growth. According to the studies, it was possible to identify the development process of professional identity and the factors that affect this process.
As a conclusion, it is possible to state that the development of nurse teacherhood is a demanding process. Development as a nurse teacher requires continuous reflection and improving of oneself and one's knowledge and skills.
Tämän teoriakatsauksen tarkoituksena on koota yhteen ajankohtaista tutkimustietoa hoitotyön opettajuudesta ja opettajan ammatti-identiteetistä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä hoitotyön opettajuudesta ja opettajaksi kehittymisestä uusimman tiedon mukaan.
Kirjallisuuden perusteella hoitotyön opettajuus oli dynaaminen ja moniulotteinen prosessi, jonka hoitotyön opettajat kokivat yksilöllisesti. Tutkimuksen mukaan hoitotyön opettajuuden keskeisin ominaispiirre oli sitoutuminen opettajuuteen. Tutkimustulosten mukaan myös ammatillinen itsetunto, suhde opiskelijaan ja suhde omaan hoitotyön osaamiseen olivat keskeisiä tekijöitä hoitotyön opettajuudessa. Hoitotyön opettajan työ havaittiin vaativaksi ja monipuoliseksi. Kirjallisuuden mukaan kasvu hoitotyön opettajaksi oli hidasta. Opettajuuden kehittymistä edistivät erityisesti tietoiseksi tuleminen omasta ajattelusta ja oppimisesta.
Tutkimusten mukaan selkeä ammatti-identiteetti lisäsi opettajien työssä viihtymistä ja työhön sitoutumista. Lisäksi ammatti-identiteetin työstäminen edisti ammatillista kasvua. Tutkimusten perusteella ammatti-identiteetin kehitysprosessi ja siihen vaikuttavat seikat pystyttiin tunnistamaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hoitotyön opettajuuden kehittyminen on vaativa prosessi. Hoitotyön opettajana kehittyminen vaatii jatkuvaa reflektointia ja itsensä, tietojensa ja taitojensa kehittämistä.
Theoretical overview on nurse teacherhood and the professional identity of a teacher
This Master's Thesis consists of a theoretical overview and a scientific article that has been accepted for a review in a scholarly periodical. The article describes the professional identity of students of nursing science during nurse teacher education. The article is a collaboration between Henrika Koivusalo, Meeri Koivula and Katja Joronen.
The purpose of this theoretical overview was to compile topical research data about nurse teacherhood and the professional identity of a teacher. The aim was to increase knowledge on nurse teacherhood and development as a teacher through the most current scientific knowledge.
According to the literature, nurse teacherhood was a dynamic and multifaceted process which the nurse teachers experienced individually. The study reveals that the most central characteristic feature of nurse teacherhood was commitment to teacherhood. Moreover, according to the results of the study, the professional identity, the relationship to a student and to personal nursing skills were the key factors in nurse teacherhood. The work of a nurse teacher was found to be demanding and versatile. According to the literature, the growth into a nurse teacher was slow. Especially awareness of personal reasoning and learning contributed the development of teacherhood.
According to the studies, a clear professional identity increased teachers' enjoyment and commitment to their work. Furthermore, working with one's professional identity promoted professional growth. According to the studies, it was possible to identify the development process of professional identity and the factors that affect this process.
As a conclusion, it is possible to state that the development of nurse teacherhood is a demanding process. Development as a nurse teacher requires continuous reflection and improving of oneself and one's knowledge and skills.