Vanhempien osallistuminen yläkoululaisten terveystarkastuksiin
SILVAN, ANNE (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SILVAN, ANNE
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2014-03-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403111204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403111204
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma koostuu kirjallisesta tekstiosuudesta ja tieteellisen aikakauslehden julkaisuharkintaan annetusta tutkimusartikkelista (Silván Anne, Joronen Katja & Koivula Meeri: Miksi vanhemmat eivät osallistu yläkoululaisten terveystarkastuksiin?). Pro gradu -tutkielman aineisto saatiin erään länsisuomalaisen kaupungin koulujen (n=17) 8. - luokkalaisten vanhemmilta (n=250) E-lomakekyselyllä keväällä 2013. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkielma on osa laajempaa Tampereen yliopiston terveystieteiden yksikön tutkimushanketta koululaisen ja hänen perheensä terveyden edistäminen kouluyhteisössä.
Kirjallisessa tekstiosuudessa kuvattiin tutkimusta, jonka tarkoituksena oli kuvata vanhempien osallistumista kouluterveydenhuollon laajaan terveystarkastukseen yläkoululaisten vanhempien näkökulmasta. Vanhemmat osallistuivat nuortensa terveystarkastuksiin, koska he olivat kiinnostuneita nuoresta, kokivat osallistumisen tärkeäksi ja olivat nuoren emotionaalisena ja konkreettisena tukena. Lisäksi vanhemmat kuvasivat terveystarkastukseen osallistumisen mahdollistavan vuorovaikutuksen terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja vanhemmat saivat tietoa ja tukea. Osallistuminen saattoi johtua myös siitä, että vanhemmat tarttuivat tilaisuuteen, joka heille tarjottiin.
Artikkelissa kuvattiin tutkimusta, jonka tarkoituksena oli selvittää syitä vanhempien poisjäämiselle yläkoulun kouluterveydenhuollon laajoista terveystarkastuksista. Vanhemmat eivät osallistuneet nuortensa terveystarkastuksiin, koska vanhempien mielestä nuori voi hyvin, he olettivat nuoren suhtautuvan kielteisesti vanhempien läsnäoloon tai he luottivat nuoren kypsyyteen. Lisäksi vanhempien osallistumiselle oli esteitä tai nuoren terveyteen liittyvä tieto välittyi muilla keinoilla. Myös kielteinen suhtautuminen vanhempien osallistumiseen oli terveystarkastuksista poisjäännin syynä.
Tutkimustulokset vahvistavat tietopohjaa, jonka avulla voidaan kehittää yläkoulun terveystarkastuksia perhekeskeisimmiksi. Kouluterveydenhuollossa on tarpeen kiinnittää enemmän huomiota murrosikäisten nuorten vanhempien osallisuuden vahvistamiseen terveystarkastuksissa. Vanhemmat tulisi myös nähdä kumppaneina nuorten terveyden edistämisessä. Lisää tutkimustietoa tarvitaan vanhempien terveystarkastuksiin osallistumisen vaikuttavuudesta nuorten hyvinvointiin ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.
Kirjallisessa tekstiosuudessa kuvattiin tutkimusta, jonka tarkoituksena oli kuvata vanhempien osallistumista kouluterveydenhuollon laajaan terveystarkastukseen yläkoululaisten vanhempien näkökulmasta. Vanhemmat osallistuivat nuortensa terveystarkastuksiin, koska he olivat kiinnostuneita nuoresta, kokivat osallistumisen tärkeäksi ja olivat nuoren emotionaalisena ja konkreettisena tukena. Lisäksi vanhemmat kuvasivat terveystarkastukseen osallistumisen mahdollistavan vuorovaikutuksen terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja vanhemmat saivat tietoa ja tukea. Osallistuminen saattoi johtua myös siitä, että vanhemmat tarttuivat tilaisuuteen, joka heille tarjottiin.
Artikkelissa kuvattiin tutkimusta, jonka tarkoituksena oli selvittää syitä vanhempien poisjäämiselle yläkoulun kouluterveydenhuollon laajoista terveystarkastuksista. Vanhemmat eivät osallistuneet nuortensa terveystarkastuksiin, koska vanhempien mielestä nuori voi hyvin, he olettivat nuoren suhtautuvan kielteisesti vanhempien läsnäoloon tai he luottivat nuoren kypsyyteen. Lisäksi vanhempien osallistumiselle oli esteitä tai nuoren terveyteen liittyvä tieto välittyi muilla keinoilla. Myös kielteinen suhtautuminen vanhempien osallistumiseen oli terveystarkastuksista poisjäännin syynä.
Tutkimustulokset vahvistavat tietopohjaa, jonka avulla voidaan kehittää yläkoulun terveystarkastuksia perhekeskeisimmiksi. Kouluterveydenhuollossa on tarpeen kiinnittää enemmän huomiota murrosikäisten nuorten vanhempien osallisuuden vahvistamiseen terveystarkastuksissa. Vanhemmat tulisi myös nähdä kumppaneina nuorten terveyden edistämisessä. Lisää tutkimustietoa tarvitaan vanhempien terveystarkastuksiin osallistumisen vaikuttavuudesta nuorten hyvinvointiin ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.