Vastuullisen liiketoiminnan haasteet globaaleissa arvoketjuissa : analyysi sosiaalisesti vastuullisen liiketoiminnan mahdollisuuksista Bangladeshin toimintaympäristössä
HOVISALMI, SATU (2014)
HOVISALMI, SATU
2014
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-02-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403061191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201403061191
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalisesti vastuullisen liiketoiminnan toteutumisen haasteita globaaleissa arvoketjuissa. Tutkimuksen kohteena on ruotsalaisen vaateketju H&M:n vastuulliset liiketoimintakäytännöt toimittajaketjussaan Bangladeshissa. Bangladesh on maailman kolmanneksi suurin tekstiilituottaja, ja valtaosa tekstiiliteollisuuden työntekijöistä on naisia. Tekstiiliteollisuudella on ollut merkittävä rooli uusien mahdollisuuksien luomisessa erityisesti naisille, mutta sen varjopuoli on kuitenkin naisten heikko sosiaalinen asema. Bangladeshin naiset kärsivät monenlaisista taloudellisista ja työhyvinvointiin liittyvistä ongelmista. H&M on sitoutunut erilaisiin yritysvastuun edistämiseen pyrkiviin monenkeskisen sääntelyn ja itsesääntelyn aloitteisiin sekä vienyt vastuullisia arvoketjuhallinnan käytäntöjä toimintansa operatiiviselle tasolle. Tästä huolimatta vaikuttaa siltä, että yrityksen toiminta ei vastaa sidosryhmien odotuksia toiminnan sosiaalisen vastuullisuuden toteutumisen suhteen.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä on case-tutkimus ja tutkimusaineistoa lähestytään laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineisto muodostuu yrityksen sidosryhmien odotuksista ja yrityksen toiminnasta kertovista dokumenteista sekä yritystä koskevasta sääntelystä. Ajallisesti tutkimusaineisto rajautuu ajanjaksolle 2011-2013. Tutkimusaineiston analyysin avulla pyritään hahmottamaan vastauksia siihen, onko yritysvastuun sääntelyä ylipäätään mahdollista ulottaa onnistuneesti kansainvälisiin arvoketjuihin, ja onko yrityksillä toimivia instrumentteja sosiaalisen vastuullisuuden edistämiseen käytössään.
Tutkimus osoittaa, että taloudellisen globalisaation vaikutukset ovat haastavia hallita. H&M:n sidosryhmien yrityksen toiminnan vastuullisuutta kohtaan asettamat odotukset voidaan osittain nähdä eräänlaisina normeina, joita noudattamalla yrityksen toiminnalla on legitimiteetti sidosryhmien silmissä. Tutkimus vahvistaa, että vastuullisen liiketoiminnan edistämiseen tarkoitettu sääntely sisältää osittain sosiaalisen vastuullisuuden odotuksia, joita H&M:n sidosryhmät nostavat esille. Niin ikään H&M huomioi toiminnassaan joiltakin osin näitä odotuksia, ja pyrkii parantamaan alihankkijoidensa käytäntöjä sosiaalisen vastuullisuuden edistämisessä. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että erityisesti konkretian puute niin sääntelyn kuin H&M:n toiminnankin osalta vaikeuttaa sitä, että yrityksen toiminta vastaisi kattavasti sidosryhmien odotuksiin sosiaalisesti vastuullisen toiminnan suhteen.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä on case-tutkimus ja tutkimusaineistoa lähestytään laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineisto muodostuu yrityksen sidosryhmien odotuksista ja yrityksen toiminnasta kertovista dokumenteista sekä yritystä koskevasta sääntelystä. Ajallisesti tutkimusaineisto rajautuu ajanjaksolle 2011-2013. Tutkimusaineiston analyysin avulla pyritään hahmottamaan vastauksia siihen, onko yritysvastuun sääntelyä ylipäätään mahdollista ulottaa onnistuneesti kansainvälisiin arvoketjuihin, ja onko yrityksillä toimivia instrumentteja sosiaalisen vastuullisuuden edistämiseen käytössään.
Tutkimus osoittaa, että taloudellisen globalisaation vaikutukset ovat haastavia hallita. H&M:n sidosryhmien yrityksen toiminnan vastuullisuutta kohtaan asettamat odotukset voidaan osittain nähdä eräänlaisina normeina, joita noudattamalla yrityksen toiminnalla on legitimiteetti sidosryhmien silmissä. Tutkimus vahvistaa, että vastuullisen liiketoiminnan edistämiseen tarkoitettu sääntely sisältää osittain sosiaalisen vastuullisuuden odotuksia, joita H&M:n sidosryhmät nostavat esille. Niin ikään H&M huomioi toiminnassaan joiltakin osin näitä odotuksia, ja pyrkii parantamaan alihankkijoidensa käytäntöjä sosiaalisen vastuullisuuden edistämisessä. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että erityisesti konkretian puute niin sääntelyn kuin H&M:n toiminnankin osalta vaikeuttaa sitä, että yrityksen toiminta vastaisi kattavasti sidosryhmien odotuksiin sosiaalisesti vastuullisen toiminnan suhteen.