Le portfolio des langues comme outil de différenciation pédagogique. Expériences pratiques dans l’enseignement primaire et secondaire en Finlande
TYRVÄINEN, RIIKKA (2013)
TYRVÄINEN, RIIKKA
2013
Ranskan kieli - French Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402141128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201402141128
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan nykyaikaista vieraiden kielten opetusta eriyttämisen näkökulmasta. Eriyttämisellä tarkoitetaan tässä yhteydessä opetusta, joka huomioi oppilaan yksilönä ; jokaisella oppilaalla on erilainen tausta, omat mielenkiinnon kohteensa ja tarpeensa. Eriyttäminen koskee siten kaikkia oppilaita, ei vain tiettyä osaa oppilasryhmästä. Kieltenopetuksessa onkin tärkeää käyttää erilaisia opetusmenetelmiä, jotka tukevat oppilaiden erilaisia tapoja oppia. Nykyisin kieltenopetusta voidaan kehittää ja monipuolistaa esimerkiksi kielisalkun avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä kielisalkun ideologiaa ja selvittää, miten kielisalkku toimii eriyttämisen apuvälineenä vieraiden kielten opetuksessa.
Tutkimuksessa käsitellään sekä opettajien että oppilaiden kokemuksia salkkutyöskentelystä kielten tunneilla. Tutkimusta varten on haastateltu kolmea kieltenopettajaa, jotka käyttävät salkkutyöskentelyä aktiivisesti opetuksessaan. Opettajat kertovat salkkutöiden toteuttamisesta käytännössä ja pohtivat, kuinka salkkutyöskentely tukee oppilaiden oppimista. Lisäksi suoritettiin tutkimusta tukeva projekti eräässä yläkoulussa, jossa oppilaat tekivät ranskan kurssilla salkkutöitä ja kommentoivat työskentelyä jälkikäteen kyselylomakkeella.
Opettajien mukaan salkkutyöskentely lisää oppilaiden motivaatiota ja näin myös oppimistulokset paranevat. Salkkutyöskentely antaa oppilaalle mahdollisuuden edetä oman osaamisensa mukaan, ja vertailu muihin oppilaisiin vähenee. Jokainen oppilas voi kokea onnistumisen elämyksiä huomatessaan kielitaitonsa kehittyvän. Salkun avulla eriyttäminen tapahtuu luonnostaan, eivätkä oppilaat tunne olevansa eriyttämisen kohteena.
Myös yläkoulussa toteutettu projekti antoi viitteitä siitä, että oppilaiden motivaatio kasvaa, kun he saavat päättää osin itse millaisia töitä tekevät tunnilla. Oppilaan ja opettajan roolit ovatkin muuttumassa niin, että oppilaan autonomia lisääntyy, ja opettaja on oppimisen ja työskentelyn ohjaaja, ei niinkään tiedonvälittäjä. Salkkutyöskentely lisää myös autenttisuutta oppitunneilla, mikä tekee kielenoppimisesta mielekkäämpää ja merkityksellisempää oppilaalle.
Tutkimuksessa käsitellään sekä opettajien että oppilaiden kokemuksia salkkutyöskentelystä kielten tunneilla. Tutkimusta varten on haastateltu kolmea kieltenopettajaa, jotka käyttävät salkkutyöskentelyä aktiivisesti opetuksessaan. Opettajat kertovat salkkutöiden toteuttamisesta käytännössä ja pohtivat, kuinka salkkutyöskentely tukee oppilaiden oppimista. Lisäksi suoritettiin tutkimusta tukeva projekti eräässä yläkoulussa, jossa oppilaat tekivät ranskan kurssilla salkkutöitä ja kommentoivat työskentelyä jälkikäteen kyselylomakkeella.
Opettajien mukaan salkkutyöskentely lisää oppilaiden motivaatiota ja näin myös oppimistulokset paranevat. Salkkutyöskentely antaa oppilaalle mahdollisuuden edetä oman osaamisensa mukaan, ja vertailu muihin oppilaisiin vähenee. Jokainen oppilas voi kokea onnistumisen elämyksiä huomatessaan kielitaitonsa kehittyvän. Salkun avulla eriyttäminen tapahtuu luonnostaan, eivätkä oppilaat tunne olevansa eriyttämisen kohteena.
Myös yläkoulussa toteutettu projekti antoi viitteitä siitä, että oppilaiden motivaatio kasvaa, kun he saavat päättää osin itse millaisia töitä tekevät tunnilla. Oppilaan ja opettajan roolit ovatkin muuttumassa niin, että oppilaan autonomia lisääntyy, ja opettaja on oppimisen ja työskentelyn ohjaaja, ei niinkään tiedonvälittäjä. Salkkutyöskentely lisää myös autenttisuutta oppitunneilla, mikä tekee kielenoppimisesta mielekkäämpää ja merkityksellisempää oppilaalle.