Leikin rakentuminen : etnografia 5-6 -vuotiaiden lasten leikin rakentumisesta päiväkotiympäristössä
HARTIKAINEN, SINI (2013)
HARTIKAINEN, SINI
2013
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401101026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201401101026
Tiivistelmä
Selvitän etnografisessa tutkimuksessani 5-6 - vuotiaiden päiväkotilasten leikin rakentumisen mekanismeja ja leikin sisäisiä rakenteita sekä lasten aktiivista toimintaa niiden luomisessa. Tutkimus vastaa kysymykseen: miten leikki rakentuu?
Tutkimuksen aineisto koostuu video- ja audioaineistosta sekä aineiston keruun aikana tekemistäni kenttämuistiinpanoista. Aineistonkeruumetodina on havainnointi ilman varsinaista osallistumista.
Tutkimuksen lähtökohtana on etnografinen käsitys arjen kiinnostavuudesta. Näkökulmaani aineistoon ohjaa yhteiskuntatieteellinen lapsitutkimus, jossa lapsi nähdään aktiivisena toimijana ja itseään koskevan tiedon lähteenä.
Tutkimuksen tuloksena esitän, että leikin rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat: yhteisyyden luominen, sosiaalinen asema, leikin ylläpito, materiaalinen ympäristö, leikkiä kuljettavat toiminnot, konteksti ja katseen suuntaaminen.
Konstruoin leikin rakentumiseen vaikuttavista tekijöistä systeemisen leikkikokonaisuuden. Leikkiä rakennetaan aktiivisilla keinoilla, joita ovat yhteisyyden luominen, leikin ylläpito, leikkiä kuljettavat toiminnot ja katseen suuntaaminen. Leikkiä rakennetaan myös välineellisillä keinoilla, joita ovat materiaalinen ympäristö ja konteksti. Näiden keinojen lisäksi leikin rakentumiseen vaikuttaa sosiaalinen asema, joka läpäisee koko leikin rakentumisen prosessin.
Tutkimukseni tavoite on tehdä näkyväksi lapsuutta, lasten omaehtoista toimintaa ja yhteiskunnallista osallisuutta. Tutkimus haluaa edistää näkemystä, jossa lapset nähdään aktiivisina toimijoina ja oman kulttuurinsa asiantuntijoina.
Tutkimuksen aineisto koostuu video- ja audioaineistosta sekä aineiston keruun aikana tekemistäni kenttämuistiinpanoista. Aineistonkeruumetodina on havainnointi ilman varsinaista osallistumista.
Tutkimuksen lähtökohtana on etnografinen käsitys arjen kiinnostavuudesta. Näkökulmaani aineistoon ohjaa yhteiskuntatieteellinen lapsitutkimus, jossa lapsi nähdään aktiivisena toimijana ja itseään koskevan tiedon lähteenä.
Tutkimuksen tuloksena esitän, että leikin rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat: yhteisyyden luominen, sosiaalinen asema, leikin ylläpito, materiaalinen ympäristö, leikkiä kuljettavat toiminnot, konteksti ja katseen suuntaaminen.
Konstruoin leikin rakentumiseen vaikuttavista tekijöistä systeemisen leikkikokonaisuuden. Leikkiä rakennetaan aktiivisilla keinoilla, joita ovat yhteisyyden luominen, leikin ylläpito, leikkiä kuljettavat toiminnot ja katseen suuntaaminen. Leikkiä rakennetaan myös välineellisillä keinoilla, joita ovat materiaalinen ympäristö ja konteksti. Näiden keinojen lisäksi leikin rakentumiseen vaikuttaa sosiaalinen asema, joka läpäisee koko leikin rakentumisen prosessin.
Tutkimukseni tavoite on tehdä näkyväksi lapsuutta, lasten omaehtoista toimintaa ja yhteiskunnallista osallisuutta. Tutkimus haluaa edistää näkemystä, jossa lapset nähdään aktiivisina toimijoina ja oman kulttuurinsa asiantuntijoina.