"Mitä se onnistuminen käytännössä oikein tarkoittaa ja ylipäätään, mitä ne sosiaalityöntekijät oikein tekee." Lastensuojelussa onnistuminen sosiaalityöntekijöiden kokemana.
HUHTALA, SATU (2013)
HUHTALA, SATU
2013
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311281655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311281655
Tiivistelmä
Pro gradu - tutkielmani aiheena on lastensuojelussa onnistuminen sosiaalityöntekijöiden kokemana. Tutkin, millaiset asiakassuhteeseen liittyvät asiat koetaan onnistumisina ja mitkä tekijät asiakassuhteen aikana vaikuttavat siihen, että onnistumisen kokemuksia syntyy.
Lastensuojelun tilanne on ollut huolestuneen keskustelun kohteena jo pitkään, jolloin siihen liitetään kasvavat asiakasmäärät, vaikeutuvat lasten ja perheiden ongelmat ja riittämätön palvelujärjestelmä. Kiire ja kasvava työnmäärä vaikuttavat siihen, että kunnilla on vaikeuksia rekrytoida päteviä ja pysyviä sosiaalityöntekijöitä, vaikka sinänsä itse lastensuojelutyön sosiaalityöntekijät kokevat merkitykselliseksi ja haastavaksi, jossa viihdytään. Tutkimuksessani tuon esille sosiaalityöntekijöiden äänen ja kokemuksen onnistumisista viimeaikaisten traagisten ja epäonnistuneiden asiakastapausten sekä negatiivissävyisen keskustelun rinnalle. Onnistumisten esille tuonnin koen tärkeäksi myös oman ammatillisuuden, mutta myös työn kehittämisen kannalta.
Tutkimukseni pohjautuu fenomenologiseen kokemusten tutkimukseen. Tutkimusaineisto muodostuu kahdesta ryhmäkeskustelusta ja kahdesta ryhmähaastattelusta. Yhteensä haastatteluihin osallistui 21 sosiaalityöntekijää ja yksi sosiaaliohjaaja, jotka kaikki toimivat kunnallisessa lastensuojelun sosiaalityössä. Aineiston analyysinä käytin teemoittelua. Pääteemoja, joilla sosiaalityöntekijät kuvasivat asiakassuhteessa onnistumisia, löytyi neljä. Sosiaalityöntekijöiden kerronnassa onnistuminen määriteltiin pieninä onnistumisen hetkinä, luottamuksellisena suhteena ja toimivana yhteistyönä, palveluiden ja tuen järjestämisenä sekä onnistumisena lastensuojelun perustehtävässä. Pääteemoja, joilla sosiaalityöntekijät kuvasivat onnistumista edistäviä tekijöitä, löytyi yhteensä kolme: oma ammattitaito ja asiakastyöntaidot, ajan moninaiset merkitykset ja työtä tukevat rakenteet.
Tulosten perusteella voidaan todeta lastensuojelussa onnistumisen tarkoittavan onnistumista lapsen hyvinvoinnin turvaamisessa ja vanhemmuuden tukemisessa, jolloin tärkeään rooliin työn edellytyksenä, mutta myös onnistumisen kokemuksena nousee luottamuksellinen suhde ja toimiva yhteistyö lapsen ja vanhemman kanssa. Onnistumisen arviointia vaikeuttaa aika. Muutokset perheen tilanteessa saattavat olla nopeita, mutta taas toisaalta voivat tapahtua hyvinkin hitaasti. Muutokset eivät aina ole myönteisiä vaan epäonnistumisiakin tapahtuu, jolloin merkittäväksi nousee se, miten epäonnistuminen tulkitaan. Onnistuakseen kohtaamis- ja prosessinohjaustyössä sosiaalityöntekijä tarvitsee riittävästi aikaa, mutta myös oma asenne ja taito puhua ja toimia asiakassuhteessa nousevat merkittäviksi. Sosiaalityöntekijän työtä ja siinä onnistumista edistää mahdollisuus oman työn reflektointiin työparin ja työyhteisön kesken, mutta myös tarvittaessa moniammatillisesti. Onnistumisien saavuttamiseksi sosiaalityöntekijät kokevat oleellisena toimivan palvelujärjestelmän ja mahdollisuuden oikea-aikaisesti tarjota tukea ja palveluja lapselle ja vanhemmille. Tämä rakentaa luottamuksellista suhdetta ja yhteistyötä asiakkaan kanssa, mutta myös mahdollistaa asioihin puuttumisen riittävän ajoissa.
”What does success mean in practice and what do social workers actually do?”
Success in child welfare work in the experience of social workers.
The present Master´s thesis deals with success in child welfare as seen by social workers. It
examines what aspects of the customer relationship are seen as successes and what factors
contributing to the experience of success in the customer relationship.
The stante of child welfare has long been the topic of concerned discussion in which the higher
numbers of customers, the increasingly serious problems of children and families, and the
insufficient service structure have been prominent. Time pressures and increased work loads have
aggravated the difficulties of municipalities in recruiting qualified social workers on a permanent
basis despite the fact that field workers themselves see child welfare as meaningful and challenging
work offering job satisfaction. My study gives voice to social workers and their experiences of
success in the face of recent tragical failures in work with customers and the negatively coloured
public debate. Bringing out the successes is, in the present writer's opinion, important not only
because of one's personal professional development, but also with a view to developing the methods
of work.
The research approach is one of phenomenological study of experience. The data were collected
from two group discussions and two group interviews. The interwiewees were 21 social workers
and one social work supervisor, all of whom are employed in municipal child welfare. The data
were analyzed thematically. Four main themes were found by which social workers labelled
succesful customer encounters: small moments of success, a relationship of trust and functioning
co-operation, provision of services and support and success in the main task of child welfare. Three
main themes were found by which social workers described factors leading to success: one's
professional expertise and customer work skills, the multiple meanings of time, and worksupporting
structures.
On the basis of the survey, success in child welfare means success in the basic task of safeguarding the welfare of the child and in the support of parenthood. An important prerequsite for work is a relationship of trust and functioning co-operation with the child and parents. Time is a significant factor that makes the evaluation of success problematic. Changes in the family situation may be quick, but may be very slow at times. The changes are sometimes positive, but may on occasion be negative, so that the way of interpreting failure is significant. In order to succeed in meeting the customer and in guiding the work process, the social worker needs a sufficient amount of time, but his/her attitude and ability to interact in the customer relationship are important aspects of the work. Factors contributing to success in social work include the possibility of reflecting on the work with one's workmate and the working community, and, where needed, with consulting experts. For successful outcomes, social workers find a functioning service provision and the possibility of offering timely support and services as vital prerequisites. This in turn helps to build up a relationship of trust and co-operation with the customer, but also enables early intervention.
Lastensuojelun tilanne on ollut huolestuneen keskustelun kohteena jo pitkään, jolloin siihen liitetään kasvavat asiakasmäärät, vaikeutuvat lasten ja perheiden ongelmat ja riittämätön palvelujärjestelmä. Kiire ja kasvava työnmäärä vaikuttavat siihen, että kunnilla on vaikeuksia rekrytoida päteviä ja pysyviä sosiaalityöntekijöitä, vaikka sinänsä itse lastensuojelutyön sosiaalityöntekijät kokevat merkitykselliseksi ja haastavaksi, jossa viihdytään. Tutkimuksessani tuon esille sosiaalityöntekijöiden äänen ja kokemuksen onnistumisista viimeaikaisten traagisten ja epäonnistuneiden asiakastapausten sekä negatiivissävyisen keskustelun rinnalle. Onnistumisten esille tuonnin koen tärkeäksi myös oman ammatillisuuden, mutta myös työn kehittämisen kannalta.
Tutkimukseni pohjautuu fenomenologiseen kokemusten tutkimukseen. Tutkimusaineisto muodostuu kahdesta ryhmäkeskustelusta ja kahdesta ryhmähaastattelusta. Yhteensä haastatteluihin osallistui 21 sosiaalityöntekijää ja yksi sosiaaliohjaaja, jotka kaikki toimivat kunnallisessa lastensuojelun sosiaalityössä. Aineiston analyysinä käytin teemoittelua. Pääteemoja, joilla sosiaalityöntekijät kuvasivat asiakassuhteessa onnistumisia, löytyi neljä. Sosiaalityöntekijöiden kerronnassa onnistuminen määriteltiin pieninä onnistumisen hetkinä, luottamuksellisena suhteena ja toimivana yhteistyönä, palveluiden ja tuen järjestämisenä sekä onnistumisena lastensuojelun perustehtävässä. Pääteemoja, joilla sosiaalityöntekijät kuvasivat onnistumista edistäviä tekijöitä, löytyi yhteensä kolme: oma ammattitaito ja asiakastyöntaidot, ajan moninaiset merkitykset ja työtä tukevat rakenteet.
Tulosten perusteella voidaan todeta lastensuojelussa onnistumisen tarkoittavan onnistumista lapsen hyvinvoinnin turvaamisessa ja vanhemmuuden tukemisessa, jolloin tärkeään rooliin työn edellytyksenä, mutta myös onnistumisen kokemuksena nousee luottamuksellinen suhde ja toimiva yhteistyö lapsen ja vanhemman kanssa. Onnistumisen arviointia vaikeuttaa aika. Muutokset perheen tilanteessa saattavat olla nopeita, mutta taas toisaalta voivat tapahtua hyvinkin hitaasti. Muutokset eivät aina ole myönteisiä vaan epäonnistumisiakin tapahtuu, jolloin merkittäväksi nousee se, miten epäonnistuminen tulkitaan. Onnistuakseen kohtaamis- ja prosessinohjaustyössä sosiaalityöntekijä tarvitsee riittävästi aikaa, mutta myös oma asenne ja taito puhua ja toimia asiakassuhteessa nousevat merkittäviksi. Sosiaalityöntekijän työtä ja siinä onnistumista edistää mahdollisuus oman työn reflektointiin työparin ja työyhteisön kesken, mutta myös tarvittaessa moniammatillisesti. Onnistumisien saavuttamiseksi sosiaalityöntekijät kokevat oleellisena toimivan palvelujärjestelmän ja mahdollisuuden oikea-aikaisesti tarjota tukea ja palveluja lapselle ja vanhemmille. Tämä rakentaa luottamuksellista suhdetta ja yhteistyötä asiakkaan kanssa, mutta myös mahdollistaa asioihin puuttumisen riittävän ajoissa.
”What does success mean in practice and what do social workers actually do?”
Success in child welfare work in the experience of social workers.
The present Master´s thesis deals with success in child welfare as seen by social workers. It
examines what aspects of the customer relationship are seen as successes and what factors
contributing to the experience of success in the customer relationship.
The stante of child welfare has long been the topic of concerned discussion in which the higher
numbers of customers, the increasingly serious problems of children and families, and the
insufficient service structure have been prominent. Time pressures and increased work loads have
aggravated the difficulties of municipalities in recruiting qualified social workers on a permanent
basis despite the fact that field workers themselves see child welfare as meaningful and challenging
work offering job satisfaction. My study gives voice to social workers and their experiences of
success in the face of recent tragical failures in work with customers and the negatively coloured
public debate. Bringing out the successes is, in the present writer's opinion, important not only
because of one's personal professional development, but also with a view to developing the methods
of work.
The research approach is one of phenomenological study of experience. The data were collected
from two group discussions and two group interviews. The interwiewees were 21 social workers
and one social work supervisor, all of whom are employed in municipal child welfare. The data
were analyzed thematically. Four main themes were found by which social workers labelled
succesful customer encounters: small moments of success, a relationship of trust and functioning
co-operation, provision of services and support and success in the main task of child welfare. Three
main themes were found by which social workers described factors leading to success: one's
professional expertise and customer work skills, the multiple meanings of time, and worksupporting
structures.
On the basis of the survey, success in child welfare means success in the basic task of safeguarding the welfare of the child and in the support of parenthood. An important prerequsite for work is a relationship of trust and functioning co-operation with the child and parents. Time is a significant factor that makes the evaluation of success problematic. Changes in the family situation may be quick, but may be very slow at times. The changes are sometimes positive, but may on occasion be negative, so that the way of interpreting failure is significant. In order to succeed in meeting the customer and in guiding the work process, the social worker needs a sufficient amount of time, but his/her attitude and ability to interact in the customer relationship are important aspects of the work. Factors contributing to success in social work include the possibility of reflecting on the work with one's workmate and the working community, and, where needed, with consulting experts. For successful outcomes, social workers find a functioning service provision and the possibility of offering timely support and services as vital prerequisites. This in turn helps to build up a relationship of trust and co-operation with the customer, but also enables early intervention.