Nuorten aikuisten finanssitietouden tarve elämäntilanteiden muuttuessa
HARADA, ANNI (2013)
HARADA, ANNI
2013
Vakuutustiede - Insurance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311131589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311131589
Tiivistelmä
Nuoret aikuiset kokevat hallitsevansa omaan talouteensa liittyvät asiat hyvin tai erittäin hyvin. He kokevat olevansa kyvykkäitä tekemään taloudellisia päätöksiä ja olemaan vastuussa niistä, mutta kuitenkin tutkimusten mukaan muun muassa maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet nuorten keskuudessa huolestuttavasti. Lisäksi maailmantalouden yhä monimutkaistuvammat muutokset ja kriisit tuovat oman vaikeutensa talouden ilmiöiden ymmärtämiseen. Huolestuneisuus nuorten taloudellisesta käyttäytymisestä ja heidän kyvykkyydestään on lisääntynyt, ja Suomessa kuten monissa muissakin maissa on alettu toimenpiteisiin sen parantamiseksi.
Tässä tutkimuksessa nuorten taloudellista osaamista tutkittiin heidän oman käsityksensä näkökulmasta. Toimeksiantoyrityksen Keskinäisen Vakuutusyhtiön Turvan kanssa haluttiin tutkia, miten nuoret itse kokevat taloudellisen tiedon tarpeensa, miten he toivovat tiedon olevan tarjolla ja missä kanavissa. Taloudellisen tiedon tarvetta tutkittiin erityisesti yleisiksi elämäntapahtumiksi määriteltyjen tapahtumien herkkyyskausien ympärillä, joiden avulla tavoitteena oli tutkia ja todistaa elämäntapahtumien merkitys taloudellisen tiedon tarpeen kokemiseen.
Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Sen kvantitatiivinen osuus toteutettiin luomalla kyselylomake, joka lähetettiin useiden opiskelija- sekä työntekijäjärjestöjen kautta kohderyhmäksi valituille 18 28-vuotiaille nuorille. Kvalitatiivisen osuuden tarkoitus oli syventää edelleen kyselyn kautta saatuja tuloksia joko vahvistamalla tai kumoamalla tuloksia. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin haastattelemalla kahdeksan kyselyyn vastannutta erilaisista taustoista tulevaa ja erilaisia elämäntilanteita kokenutta nuorta.
Taloudellista tietoa koettiin tarvittavan jokaisessa tutkitussa elämäntilanteessa, joita olivat kotoa pois muutto, vakituisen parisuhteen aloittaminen, ammatillisesta koulutuksesta valmistuminen, kokopäivätyön aloittaminen, lapsen saaminen sekä asunnon osto. Eniten tietoa koettiin tarvittavan lapsen saamisen ja asunnon oston tilanteissa. Tärkeäksi se koettiin myös kokopäivätyön aloittaessa ja kotoa muutettaessa. Jokaisessa elämäntilanteessa löytyi kuitenkin vastaajia, jotka halusivat tietoa jokaisesta annetusta vastausvaihtoehdosta. Nuoret kokivat kyvykkyytensä tehdä itsenäisiä päätöksiä vähentyvän, mitä enemmän elämässä mentiin eteenpäin, sillä ulkopuolista tietoa tarvittiin enemmän. Tietoa toivottiin olevan saatavilla helposti, puolueettomasti, päivitetysti sekä luotettavasti. Vaikeasti ymmärrettävään tai moneen seikkaan vaikuttavaan asiaan toivottiin henkilökohtaisen asiakaspalvelijan apua. Helposti ymmärrettävän tai yksinkertaisen tiedon toivottiin olevan vaivattomasti saatavissa Internetin kautta.
Elämäntapahtumilla vahvistettiin olevan erittäin merkittävä rooli tiedon merkitykseen liittyen. Tulokset todistivat, että vasta asian ollessa henkilökohtaisesti ajankohtainen, se muuttui mielenkiintoiseksi. Siksi taloudellista tietoa tarjoavien tahojen tulee toiminnassaan miettiä, miten tarjonta voidaan luoda kohtaamaan nuorten kysyntä juuri silloin, kun asia on heille henkilökohtaisesti ajankohtainen ja näin ollen merkittävä.
Tässä tutkimuksessa nuorten taloudellista osaamista tutkittiin heidän oman käsityksensä näkökulmasta. Toimeksiantoyrityksen Keskinäisen Vakuutusyhtiön Turvan kanssa haluttiin tutkia, miten nuoret itse kokevat taloudellisen tiedon tarpeensa, miten he toivovat tiedon olevan tarjolla ja missä kanavissa. Taloudellisen tiedon tarvetta tutkittiin erityisesti yleisiksi elämäntapahtumiksi määriteltyjen tapahtumien herkkyyskausien ympärillä, joiden avulla tavoitteena oli tutkia ja todistaa elämäntapahtumien merkitys taloudellisen tiedon tarpeen kokemiseen.
Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Sen kvantitatiivinen osuus toteutettiin luomalla kyselylomake, joka lähetettiin useiden opiskelija- sekä työntekijäjärjestöjen kautta kohderyhmäksi valituille 18 28-vuotiaille nuorille. Kvalitatiivisen osuuden tarkoitus oli syventää edelleen kyselyn kautta saatuja tuloksia joko vahvistamalla tai kumoamalla tuloksia. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin haastattelemalla kahdeksan kyselyyn vastannutta erilaisista taustoista tulevaa ja erilaisia elämäntilanteita kokenutta nuorta.
Taloudellista tietoa koettiin tarvittavan jokaisessa tutkitussa elämäntilanteessa, joita olivat kotoa pois muutto, vakituisen parisuhteen aloittaminen, ammatillisesta koulutuksesta valmistuminen, kokopäivätyön aloittaminen, lapsen saaminen sekä asunnon osto. Eniten tietoa koettiin tarvittavan lapsen saamisen ja asunnon oston tilanteissa. Tärkeäksi se koettiin myös kokopäivätyön aloittaessa ja kotoa muutettaessa. Jokaisessa elämäntilanteessa löytyi kuitenkin vastaajia, jotka halusivat tietoa jokaisesta annetusta vastausvaihtoehdosta. Nuoret kokivat kyvykkyytensä tehdä itsenäisiä päätöksiä vähentyvän, mitä enemmän elämässä mentiin eteenpäin, sillä ulkopuolista tietoa tarvittiin enemmän. Tietoa toivottiin olevan saatavilla helposti, puolueettomasti, päivitetysti sekä luotettavasti. Vaikeasti ymmärrettävään tai moneen seikkaan vaikuttavaan asiaan toivottiin henkilökohtaisen asiakaspalvelijan apua. Helposti ymmärrettävän tai yksinkertaisen tiedon toivottiin olevan vaivattomasti saatavissa Internetin kautta.
Elämäntapahtumilla vahvistettiin olevan erittäin merkittävä rooli tiedon merkitykseen liittyen. Tulokset todistivat, että vasta asian ollessa henkilökohtaisesti ajankohtainen, se muuttui mielenkiintoiseksi. Siksi taloudellista tietoa tarjoavien tahojen tulee toiminnassaan miettiä, miten tarjonta voidaan luoda kohtaamaan nuorten kysyntä juuri silloin, kun asia on heille henkilökohtaisesti ajankohtainen ja näin ollen merkittävä.