Opettajan ajattelun ja toiminnan sukupuolitietoisuus perusopetuksessa - "...oppimiseen liittyvät erot näkyy ja kyllä se (oppilaan sukupuoli) näkyy siinä omassa työssäki hieman. ..."
SEPPÄ, ELISA (2013)
SEPPÄ, ELISA
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311081567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311081567
Tiivistelmä
Kouluarjessa sukupuoli ja siihen liittyvät kysymykset kuuluvat jokaiseen koulupäivään. Siksi tutkimuksen aiheeksi valikoituivat sukupuoli sekä tyttöjen ja poikien väliset erot opetuksen kannalta. Tutkielmassa selvitettiin seitsemän peruskoulun opettajan ajattelun ja toiminnan sukupuolitietoisuutta. Pääongelmaan liittyvien neljän kysymyksen avulla tutkittiin oppilaan sukupuolen ilmenemistä opettajan työssä, siksi pääongelmassa kysyttiin, millainen on sukupuolineutraali opettaja. Ensimmäisessä ja toisessa alaongelmassa tutkittiin oppilaan sukupuolen kannalta opettajan toimintaa ja ajattelua. Kolmannessa alaongelmassa tarkasteltiin opettaja-oppilas-suhdetta sukupuolineutraalista näkökulmasta ja viimeisessä alaongelmassa opettajan sukupuolineutraaliutta opettajan ammattietiikan kannalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, jonka avulla tutkittiin koulumaailman näkökulmasta opettajien oppilaan sukupuoleen liittyviä kokemuksia. Aineisto kerättiin laadullisella, puolistrukturoidulla, teemahaastattelulla. Haastattelumateriaali litteroitiin, teemoitettiin ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että myös 2010-luvulla opettajan työssä on koko ajan läsnä sukupuolitietoisuus. Opettaja kokee olevansa sukupuolineutraali, vaikka todellisuudessa hän ei ole. Vastaajien mielestä sukupuolineutraali opetus on vain vaikeasti saavutettavissa oleva tavoite. Oppilaan sukupuolella näyttää olevan selvä vaikutus opettajan toimintaan, sillä opettajat arvottavat oppilaansa sukupuolen kautta. Oppilasarvioinnin kohdalla vastaajat korostivat opettajana olemisen vaikeutta ja haasteellisuutta ja lisäksi esiin nousi sukupuolitietoisuuden näkökulmasta katsottuna myös opettajan valta-aseman merkittävyys.
Sukupuolistereotypioilla ja -rooleilla on edelleen paljon valtaa ja vaikutusta, joka näkyy koko ihmisen elämän ajan. Tutkimuksessa ilmeni, että ongelmien ratkaisuna ei olisi välttämättä sukupuolineutraaliuteen pyrkiminen. Sen sijaan vastaajat kehottavat opettajia haastamaan vallitsevia stereotypioita eli toimimaan sukupuolisensitiivisesti esimerkiksi jakamalla oppilaat sekaryhmiin ja tunnistamaan tyttöjen tai poikien ryhmien sisäisiä eroja etenkin oppilasarvioinnin kannalta.
Tutkimus osoitti, että myös 2010-luvulla opettajan työssä on koko ajan läsnä sukupuolitietoisuus. Opettaja kokee olevansa sukupuolineutraali, vaikka todellisuudessa hän ei ole. Vastaajien mielestä sukupuolineutraali opetus on vain vaikeasti saavutettavissa oleva tavoite. Oppilaan sukupuolella näyttää olevan selvä vaikutus opettajan toimintaan, sillä opettajat arvottavat oppilaansa sukupuolen kautta. Oppilasarvioinnin kohdalla vastaajat korostivat opettajana olemisen vaikeutta ja haasteellisuutta ja lisäksi esiin nousi sukupuolitietoisuuden näkökulmasta katsottuna myös opettajan valta-aseman merkittävyys.
Sukupuolistereotypioilla ja -rooleilla on edelleen paljon valtaa ja vaikutusta, joka näkyy koko ihmisen elämän ajan. Tutkimuksessa ilmeni, että ongelmien ratkaisuna ei olisi välttämättä sukupuolineutraaliuteen pyrkiminen. Sen sijaan vastaajat kehottavat opettajia haastamaan vallitsevia stereotypioita eli toimimaan sukupuolisensitiivisesti esimerkiksi jakamalla oppilaat sekaryhmiin ja tunnistamaan tyttöjen tai poikien ryhmien sisäisiä eroja etenkin oppilasarvioinnin kannalta.