Karl Marx ja kasvatus : pedagogisia pohdintoja kommunismin aaveen varjosta : teoreettinen tutkimus Karl Marxin ajattelusta kasvatuksen viitekehyksessä
JAAKONAHO, TUIJA (2013)
JAAKONAHO, TUIJA
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311081566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311081566
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee Karl Marxin (1818-1883) filosofista ajattelua ja sen kasvatustieteellistä potentiaalia. Tutkimukseni tarkoitus on ymmärtää mitä Marxin ihmisfilosofia on, selvittää miten sitä on kasvatustieteessä sovellettu ja pohtia mitä mahdollisuuksia sillä voi olla kasvatuksen käytännöissä tässä ajassa. Tutkimukseni on teoreettinen klassikkotutkimus ja se rakentuu teoreettiselle tutkimukselle tyypillisesti oman ajatteluni varaan, joten subjektini on vahvasti tutkimuksessani läsnä. Tutkimukseni on kaksijakoinen sillä tavoin, että perimmäinen tarkoitus on ymmärtää Marxin monitasoista filosofista ajattelua ja toisaalta antaa sille merkityksiä konkreettisessa elämässä ja kasvatuksessa.
Tutkimukseni aineistona olen käyttänyt laajasti Marxin tuotantoa. Pääasiassa olen käyttänyt suomennettua Valitut teokset kirjasarjaa. Lisäksi olen käyttänyt hyväkseni Marxin kasvatusnäkemyksistä aiemmin kirjoitettuja teoretisointeja. Metodologian olen rakentanut hermeneuttisen tulkinnan pohjalta käyttäen apuna systemaattista analyysiä.
Tutkimukseni tulokset ovat yhdistelmä Marxin, muiden Marxin periaatteita noudattavien kasvatustieteilijöiden sekä oman tutkijasubjektini ajattelua. Tuloksena syntyi paitsi pohdintoja, myös Marxin ajatteluun perustuvia lähtökohtia kohtaamiseen kautta syntyvään kasvatukseen. Teorian pohdintoja voidaan käyttää hyväksi rakennettaessa kohtaamiseen perustuvia oppimisympäristöjä, jossa merkitystä annetaan yksilöille, oppimiselle prosessina sekä yksilön ja yhteisön kehittymismahdollisuudelle.
Tutkimukseni aineistona olen käyttänyt laajasti Marxin tuotantoa. Pääasiassa olen käyttänyt suomennettua Valitut teokset kirjasarjaa. Lisäksi olen käyttänyt hyväkseni Marxin kasvatusnäkemyksistä aiemmin kirjoitettuja teoretisointeja. Metodologian olen rakentanut hermeneuttisen tulkinnan pohjalta käyttäen apuna systemaattista analyysiä.
Tutkimukseni tulokset ovat yhdistelmä Marxin, muiden Marxin periaatteita noudattavien kasvatustieteilijöiden sekä oman tutkijasubjektini ajattelua. Tuloksena syntyi paitsi pohdintoja, myös Marxin ajatteluun perustuvia lähtökohtia kohtaamiseen kautta syntyvään kasvatukseen. Teorian pohdintoja voidaan käyttää hyväksi rakennettaessa kohtaamiseen perustuvia oppimisympäristöjä, jossa merkitystä annetaan yksilöille, oppimiselle prosessina sekä yksilön ja yhteisön kehittymismahdollisuudelle.