Voiko tunnelia kaataa? Case Tampereen Rantaväylän tunneli
SURAKKA, HANNA (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SURAKKA, HANNA
2013
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310151491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310151491
Tiivistelmä
Tässä pro gradussa perehdytään Rantaväylän tunnelihankkeeseen, sitä koskevaan tiedotukseen ja hankkeesta julkisuudessa käytyyn keskusteluun. Rantaväylän tunnelihanke on Tampereelle suunniteltu investointihanke, josta on keskusteltu ja kiistelty julkisuudessa paljon. Tässä tutkimuksessa erityisen kiinnostavina nähdään erilaiset näkemykset hankkeeseen liitetyistä tavoitteista, ongelmista ja ratkaisuista.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tehdään tutkimuksen taustoitusta selvittämällä ensiksi, mitä kaupungin ja liikennejärjestelmän kehittämisellä tarkoitetaan. Lisäksi annetaan kuva siitä, mitä kunnan talouden tasapainolla ja tuloksellisuudella tarkoitetaan. Tutkimuksessa perehdytään myös kunnallispoliittisen päätöksenteon, tiedotustoiminnan, kuntalaisten osallisuuden sekä hallinnon legitimiteetin merkityksiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on monitulkintaisuuden teoria, johon liittyen pohditaan päätöksenteon rationaalisuutta, monitulkintaisuutta päätöksenteon haasteena, sekä muutoskontekstin haasteita.
Tutkimuksessa selvitetään retorisen analyysin avulla, miten hanketta koskevissa selvityksissä sekä sanomalehtiartikkeleissa pyritään vakuuttamaan lukijoita; millä perusteluilla hankkeen tarpeellisuutta korostetaan, ja millä perusteilla hanketta vastustetaan.
Tunnelihanke näyttäytyy tutkimuksessa monitulkintaisena. Yhtä yhteistä näkökulmaa tunnelihankkeeseen ei löydy. Myös ongelmat ja niiden ratkaisut käsitetään monitulkintaisesti. Tutkimuksen perusteella esitetään, että julkisen sektorin investointihankkeen suunnittelu on haastavaa kuntakontekstissa, jota määrittävät leimallisesti pyrkimys kehitykseen ja kuntalaisten tarpeisiin vastaamiseen, pyrkimys talouden tasapainoon, ristiriitaisien intressien värittämä poliittinen päätöksenteko sekä tavoitteiden, ongelmien ja ratkaisujen monitulkintaisuus.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tehdään tutkimuksen taustoitusta selvittämällä ensiksi, mitä kaupungin ja liikennejärjestelmän kehittämisellä tarkoitetaan. Lisäksi annetaan kuva siitä, mitä kunnan talouden tasapainolla ja tuloksellisuudella tarkoitetaan. Tutkimuksessa perehdytään myös kunnallispoliittisen päätöksenteon, tiedotustoiminnan, kuntalaisten osallisuuden sekä hallinnon legitimiteetin merkityksiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on monitulkintaisuuden teoria, johon liittyen pohditaan päätöksenteon rationaalisuutta, monitulkintaisuutta päätöksenteon haasteena, sekä muutoskontekstin haasteita.
Tutkimuksessa selvitetään retorisen analyysin avulla, miten hanketta koskevissa selvityksissä sekä sanomalehtiartikkeleissa pyritään vakuuttamaan lukijoita; millä perusteluilla hankkeen tarpeellisuutta korostetaan, ja millä perusteilla hanketta vastustetaan.
Tunnelihanke näyttäytyy tutkimuksessa monitulkintaisena. Yhtä yhteistä näkökulmaa tunnelihankkeeseen ei löydy. Myös ongelmat ja niiden ratkaisut käsitetään monitulkintaisesti. Tutkimuksen perusteella esitetään, että julkisen sektorin investointihankkeen suunnittelu on haastavaa kuntakontekstissa, jota määrittävät leimallisesti pyrkimys kehitykseen ja kuntalaisten tarpeisiin vastaamiseen, pyrkimys talouden tasapainoon, ristiriitaisien intressien värittämä poliittinen päätöksenteko sekä tavoitteiden, ongelmien ja ratkaisujen monitulkintaisuus.