Ulkoistetun sosiaalipalvelutuotannon haasteita ja mahdollisuuksia: Evaluoiva tapaustutkimus ulkoistamisen ja kumppanuuksien näkökulmista
SORVA, LAURA (2013)
SORVA, LAURA
2013
Hyvinvointiala - Human Services
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310071457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201310071457
Tiivistelmä
Hyvinvointipalvelujen järjestäminen on jatkuvan kehittämisen kohteena. Palvelujen kohde ja perimmäiset tavoitteet säilyvät, mutta palvelun sisältö ja järjestämisen tapa kehittyvät. Keskeinen kysymys koko hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittyessä on, miten palvelut jatkossa tuotetaan. Julkissektori on pyrkinyt jo hyvän aikaa tehostamaan palvelutuotantoansa yksityissektorin logiikasta omaksuttujen ostopalvelujen avulla. Hankintaosaamisen korostaminen ja hankintojen onnistumisen arviointi ovat julkisia hankintoja koskevassa keskustelussa arkipäivää. Ostopalvelutuotannon problematiikka on mielenkiintoinen ja hyvinvointipalvelujen järjestämisen kannalta relevantti aihe.
Tutkielman tavoitteena on tunnistaa ulkoistetun sosiaalipalvelutuotannon haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimus toteutetaan evaluoivana tapaustutkimuksena, jonka kohteena on Porvoon kaupungin kuntouttavan työtoiminnan ostopalvelujen järjestäminen. Sosiaalipalvelujen ulkoistamista käsitellään ulkoistamisen ja kumppanuuksien teoreettisessa viitekehyksessä. Laadullisen arvioinnin tavoitteena on tuottaa ulkoistetun palvelutuotannon haasteiden ja mahdollisuuksien tarkastelun avulla käyttökelpoista tietoa hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja kehittämisen tueksi.
Tutkielma toteutetaan arvioimalla haastattelu- ja dokumenttiaineiston perusteella mallinnettua tapauskuvausta. Arviointi on toteutettu perinteisesti liiketaloustieteessä käytettyjen ulkoistamisen ja kumppanuuden teorioiden näkökulmista. Evaluaation indikaattorit on kytketty hankinnan strategisen kytköksen, ulkoistuksen toteuttamisen, kumppanuudenhallinnan ja ulkoistetun palvelun johtamisen ideaaleihin. Arvioinnin tukena on hyödynnetty teoreettista tietoa ulkoistamisen haasteista ja onnistumisen edellytyksistä.
Ulkoistetun palvelutuotannon mahdollisuuksia ilmentävät omaa ja ostopalvelua yhdistävä toimintamalli, palvelun asiakaslähtöisyys, riittävän hyvä päivittäispalvelun taso ja operatiivisen kumppanuusyhteistyön sujuvuus. Ulkoistetun palvelutuotannon haasteet liittyvät hankinnan irrallisuuteen strategisista tavoitteista ja johtamisesta, tiettyihin hankinnan toteuttamisen vaiheisiin sekä kumppanuudenhallinnan ja ulkoistetun palvelun johtamisen epäsystematiikkaan. Tulokset antavat tilaisuuden tarkastella hankintaosaamista ulkoistetun palvelun käyttöönoton jälkeisissä vaiheissa, erityisesti palvelujen johtamisen näkökulmasta.
Tulosten perusteella on suositeltavaa kehittää ulkoistamisen ja kumppanuuksien johtamista ja hallintaa. Teorian ja empirian rajapinnasta on tuotettu kehitysehdotuksia, joihin tarttumalla tunnistettuja haasteita voidaan kääntää mahdollisuuksiksi. Tutkielman tuloksista uskotaan olevan hyötyä hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja hankintojen parissa työskenteleville esimerkiksi palveluista vastaaville, päättäjille, hankinta-asiantuntijoille ja palveluntarjoajille.
Tutkielman tavoitteena on tunnistaa ulkoistetun sosiaalipalvelutuotannon haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimus toteutetaan evaluoivana tapaustutkimuksena, jonka kohteena on Porvoon kaupungin kuntouttavan työtoiminnan ostopalvelujen järjestäminen. Sosiaalipalvelujen ulkoistamista käsitellään ulkoistamisen ja kumppanuuksien teoreettisessa viitekehyksessä. Laadullisen arvioinnin tavoitteena on tuottaa ulkoistetun palvelutuotannon haasteiden ja mahdollisuuksien tarkastelun avulla käyttökelpoista tietoa hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja kehittämisen tueksi.
Tutkielma toteutetaan arvioimalla haastattelu- ja dokumenttiaineiston perusteella mallinnettua tapauskuvausta. Arviointi on toteutettu perinteisesti liiketaloustieteessä käytettyjen ulkoistamisen ja kumppanuuden teorioiden näkökulmista. Evaluaation indikaattorit on kytketty hankinnan strategisen kytköksen, ulkoistuksen toteuttamisen, kumppanuudenhallinnan ja ulkoistetun palvelun johtamisen ideaaleihin. Arvioinnin tukena on hyödynnetty teoreettista tietoa ulkoistamisen haasteista ja onnistumisen edellytyksistä.
Ulkoistetun palvelutuotannon mahdollisuuksia ilmentävät omaa ja ostopalvelua yhdistävä toimintamalli, palvelun asiakaslähtöisyys, riittävän hyvä päivittäispalvelun taso ja operatiivisen kumppanuusyhteistyön sujuvuus. Ulkoistetun palvelutuotannon haasteet liittyvät hankinnan irrallisuuteen strategisista tavoitteista ja johtamisesta, tiettyihin hankinnan toteuttamisen vaiheisiin sekä kumppanuudenhallinnan ja ulkoistetun palvelun johtamisen epäsystematiikkaan. Tulokset antavat tilaisuuden tarkastella hankintaosaamista ulkoistetun palvelun käyttöönoton jälkeisissä vaiheissa, erityisesti palvelujen johtamisen näkökulmasta.
Tulosten perusteella on suositeltavaa kehittää ulkoistamisen ja kumppanuuksien johtamista ja hallintaa. Teorian ja empirian rajapinnasta on tuotettu kehitysehdotuksia, joihin tarttumalla tunnistettuja haasteita voidaan kääntää mahdollisuuksiksi. Tutkielman tuloksista uskotaan olevan hyötyä hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja hankintojen parissa työskenteleville esimerkiksi palveluista vastaaville, päättäjille, hankinta-asiantuntijoille ja palveluntarjoajille.