Kittilän lapinkylä: soveltava taide kulttuuriperinnön representaationa
Havela, Tanja (2014)
Havela, Tanja
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201409251418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201409251418
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni pohjautuu Samiland -hankkeeseen, joka toteutettiin Lapin yliopiston ja matkailualan yrityksen yhteistyönä Kittilän Levillä vuosina 2011–2013.Työryhmän jäsenenä osallistuin metsäsaamelaisesta kulttuuriperinnöstä kertovan näyttelyn suunnitteluun ja toteutukseen.
Tutkielmassani pohdin metsäsaamelaiskulttuurin representointia taiteen keinoja käyttäen,
soveltavan kuvataiteen näkökulmasta. Tarkastelun kohteena ovat Samiland -näyttelytilaan
suunnitellut ja rakennetut metsäsaamelaisosion teokset. Pohdin myös miksi jotain valittiin ja jotain jätettiin pois näyttelystä.
Koska hanke on kehittämishanke, lähestyn tutkimustani realistisen evaluaation hengessä, toimintatutkimuksen tutkimusotteella. Hankkeen tavoitteena oli kehittää matkailuelinkeinon toimintaa taiteen keinoin, soveltavan kuvataiteen työvälineitä käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa soveltavan kuvataiteen, representaation sekä elämys- ja kulttuurimatkailun käsitteisiin.
Toiminnan aloitimme tekemällä laajan taustakartoituksen Kemin Lapin historiallisesta metsäsaamelaiskulttuurista erityisesti Kittilän lapinkylän elämänpiiristä. Tämän pohjalta laadimme käsikirjoituksen näyttelyä varten ja toteutimme teokset. Koska kyseisestä kulttuurista ei ole jäänyt käytännössä minkäänlaista kuvallista tai esineellistä dokumentaatiota, rakensimme kulttuuriperinnön representaation erilaisia taiteellisia menetelmiä käyttämällä. Teosvalinnat perustuvat tiukkoihin aiherajauksiin, autenttisuuteen ja näyttelytilan asettamiin rajoitteisiin. Myös näyttelyn
yhtenäisyys ja taiteilijaetiikka olivat tärkeitä kriteereitä.
Tutkimus osoitti, että taiteen keinot soveltuvat kulttuuriperinnön representoitiin matkailuelinkeinoympäristössä. Taiteilija voi olla arvokas jäsen monialaisessa tiimissä ja tuoda lisäarvoa omaa ammattitaitoaan soveltaessa.
Tutkielmassani pohdin metsäsaamelaiskulttuurin representointia taiteen keinoja käyttäen,
soveltavan kuvataiteen näkökulmasta. Tarkastelun kohteena ovat Samiland -näyttelytilaan
suunnitellut ja rakennetut metsäsaamelaisosion teokset. Pohdin myös miksi jotain valittiin ja jotain jätettiin pois näyttelystä.
Koska hanke on kehittämishanke, lähestyn tutkimustani realistisen evaluaation hengessä, toimintatutkimuksen tutkimusotteella. Hankkeen tavoitteena oli kehittää matkailuelinkeinon toimintaa taiteen keinoin, soveltavan kuvataiteen työvälineitä käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa soveltavan kuvataiteen, representaation sekä elämys- ja kulttuurimatkailun käsitteisiin.
Toiminnan aloitimme tekemällä laajan taustakartoituksen Kemin Lapin historiallisesta metsäsaamelaiskulttuurista erityisesti Kittilän lapinkylän elämänpiiristä. Tämän pohjalta laadimme käsikirjoituksen näyttelyä varten ja toteutimme teokset. Koska kyseisestä kulttuurista ei ole jäänyt käytännössä minkäänlaista kuvallista tai esineellistä dokumentaatiota, rakensimme kulttuuriperinnön representaation erilaisia taiteellisia menetelmiä käyttämällä. Teosvalinnat perustuvat tiukkoihin aiherajauksiin, autenttisuuteen ja näyttelytilan asettamiin rajoitteisiin. Myös näyttelyn
yhtenäisyys ja taiteilijaetiikka olivat tärkeitä kriteereitä.
Tutkimus osoitti, että taiteen keinot soveltuvat kulttuuriperinnön representoitiin matkailuelinkeinoympäristössä. Taiteilija voi olla arvokas jäsen monialaisessa tiimissä ja tuoda lisäarvoa omaa ammattitaitoaan soveltaessa.