Asiakasraportoinnin kehittäminen jätteen putkikeräysyhtiöissä
Rossi, Anni (2021)
Rossi, Anni
2021
Ympäristö- ja energiatekniikan DI-ohjelma - Programme in Environmental and Energy Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109147075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202109147075
Tiivistelmä
Jätteen alueellisten putkikeräysjärjestelmien käyttö on yleistynyt Suomessa viimeisen vuosikymmenen aikana. Alueellisessa putkikeräyksessä jätteet kuljetetaan maanalaisia putkia pitkin ilmavirran avulla keräyspisteiltä kauemmas koonta-asemalle, josta ne noudetaan ja kuljetetaan käsiteltäväksi pakattuina suurempiin kontteihin. Yleensä väkimäärältään suurilla putkikeräysalueilla esimerkiksi jätehuollon vaatima raskasliikenne on vähäisempää kuin jos jätehuolto toteutettaisiin perinteisenä jätteenkeräyksenä.
Putkikeräysjärjestelmä on tekninen järjestelmä, joka mahdollistaa erilaista datankeräystä ja raportointia kuin perinteinen jätteenkeräys. Putkikeräyksessä voidaan seurata esimerkiksi jätteen syöttöpisteiden luukkujen avauksia. Putkikeräysjärjestelmästä saatavan datan ja sen raportoinnin avulla voidaan kehittää myös putkikeräyksen asiakasraportointia ja laskutusperusteita. Asiakasraportoinnin kehittämisellä ja laskutusperusteiden tarkentamisella halutaan ohjata asiakkaita käyttämään putkikeräysjärjestelmää ja lajittelemaan jätteensä.
Tässä työssä selvitettiin jätteen alueellisen putkikeräyksen datankeräyksen ja raportoinnin nykytilaa sekä mahdollisuuksia asiakasraportoinnin ja laskutusperusteiden kehittämiselle tarkastelemalla erityisesti Helsingin kaupungin putkikeräysyhtiöitä Kalasatamassa ja Kruunuvuorenrannassa. Tutkimus toteutettiin keräämällä olemassa olevaa aineistoa, asiantuntijahaastatteluina, teettämällä kyselytutkimus kahdella putkikeräysalueella ja simuloimalla esimerkiksi jätteiden keräyksestä ja kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä.
Alkutilanteessa putkikeräyksen käyttäjille eli asiakkaille ei raportoitu heidän omista jätteistään tai niiden kierrätysasteista. Asiakkaat eivät yleisesti olleet tietoisia putkikeräyksen laskutusperusteista. Yleistä tietoa putkikeräyksestä ja alueen jätehuollosta oli saatavissa putkikeräysyhtiöiden verkkosivuilta ja tiedotteina keräyspisteiltä.
Asiakasraportointia tulee toteuttaa monipuolisesti käyttäen useita viestintäkanavia. Asiakkaille tulisi tarjota tietoa esimerkiksi oman taloyhtiönsä lajitteluaktiivisuudesta ja sen kehittymisestä. Laskutus tulee aluksi kytkeä tarkemmin käyttäjien jätemäärään syöttöluukkujen avausten perusteella. Jätelajikohtaiseen hinnoitteluun siirryttäessä aloitetaan siitä, että sekajäte on kalliimpaa kuin erilliskerättävät jätelajit. Kehittyneempien laskutus- ja hinnoitteluperusteiden käyttöönoton mahdollisuuksia tulee tarkastella. Tulevaisuudessa jätteen kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuviin päästöihin perustuvaa hinnoittelua tulee selvittää. Use of regional pipeline-based waste collection systems has become more common in Finland during the last decade. In pipeline-based collection system waste flows through the air flow from the collection points to the collection station. In the collection station the waste is picked up and packed to large containers and transported for treatment. Usually in large population pipe collection areas, for example, the heavy traffic required for waste management is less than if the waste management were carried out as a traditional waste collection.
Pipeline-based waste collection system is a technical system that allows for different data collection and reporting than traditional waste collection. However, all the potentiality made possible by this technology, for example in customer reporting has not yet been exploited in Finland. The development of customer reporting and the specification of invoicing criteria are intended to guide customers to use the pipe collection system correctly and to sort their waste.
In this thesis, the current state of data collection and reporting for regional waste pipe collection and the possibilities for developing customer reporting and invoicing criteria were investigated. In particular, the pipe collection areas in Kalasatama and Kruunuvuorenranta in Helsinki were examined. The study was carried out by collecting existing data, interviewing experts, commissioning a survey in two pipe collection areas and simulating, for example emissions from waste collection and transportation.
In the initial situation, the customers of the pipe collection were not reported on their waste or their recycling rates. Customers were generally unaware of the invoicing criteria for pipe collection. General information on pipe collection and waste management in the area was available on the websites and as releases at collection points.
Customer reporting must be implemented in a variety of ways using several communication channels. Customers should be provided with more detailed information, for example regarding their own waste and sorting. Clarifying the invoicing criteria can help sort and improve the recycling rate. Initially, invoicing should be more closely linked to the amount of waste from users based on the opening of the feed hatches, which is possible with the help of an electronic opening mechanism and an identifiable key. In addition, type-specific pricing should be introduced, where mixed waste is more expensive than recyclable types of waste. The possibility of introducing more advanced pricing criteria should be considered. In the future, pricing based on emissions from waste transport and treatment needs to be clarified.
Putkikeräysjärjestelmä on tekninen järjestelmä, joka mahdollistaa erilaista datankeräystä ja raportointia kuin perinteinen jätteenkeräys. Putkikeräyksessä voidaan seurata esimerkiksi jätteen syöttöpisteiden luukkujen avauksia. Putkikeräysjärjestelmästä saatavan datan ja sen raportoinnin avulla voidaan kehittää myös putkikeräyksen asiakasraportointia ja laskutusperusteita. Asiakasraportoinnin kehittämisellä ja laskutusperusteiden tarkentamisella halutaan ohjata asiakkaita käyttämään putkikeräysjärjestelmää ja lajittelemaan jätteensä.
Tässä työssä selvitettiin jätteen alueellisen putkikeräyksen datankeräyksen ja raportoinnin nykytilaa sekä mahdollisuuksia asiakasraportoinnin ja laskutusperusteiden kehittämiselle tarkastelemalla erityisesti Helsingin kaupungin putkikeräysyhtiöitä Kalasatamassa ja Kruunuvuorenrannassa. Tutkimus toteutettiin keräämällä olemassa olevaa aineistoa, asiantuntijahaastatteluina, teettämällä kyselytutkimus kahdella putkikeräysalueella ja simuloimalla esimerkiksi jätteiden keräyksestä ja kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä.
Alkutilanteessa putkikeräyksen käyttäjille eli asiakkaille ei raportoitu heidän omista jätteistään tai niiden kierrätysasteista. Asiakkaat eivät yleisesti olleet tietoisia putkikeräyksen laskutusperusteista. Yleistä tietoa putkikeräyksestä ja alueen jätehuollosta oli saatavissa putkikeräysyhtiöiden verkkosivuilta ja tiedotteina keräyspisteiltä.
Asiakasraportointia tulee toteuttaa monipuolisesti käyttäen useita viestintäkanavia. Asiakkaille tulisi tarjota tietoa esimerkiksi oman taloyhtiönsä lajitteluaktiivisuudesta ja sen kehittymisestä. Laskutus tulee aluksi kytkeä tarkemmin käyttäjien jätemäärään syöttöluukkujen avausten perusteella. Jätelajikohtaiseen hinnoitteluun siirryttäessä aloitetaan siitä, että sekajäte on kalliimpaa kuin erilliskerättävät jätelajit. Kehittyneempien laskutus- ja hinnoitteluperusteiden käyttöönoton mahdollisuuksia tulee tarkastella. Tulevaisuudessa jätteen kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuviin päästöihin perustuvaa hinnoittelua tulee selvittää.
Pipeline-based waste collection system is a technical system that allows for different data collection and reporting than traditional waste collection. However, all the potentiality made possible by this technology, for example in customer reporting has not yet been exploited in Finland. The development of customer reporting and the specification of invoicing criteria are intended to guide customers to use the pipe collection system correctly and to sort their waste.
In this thesis, the current state of data collection and reporting for regional waste pipe collection and the possibilities for developing customer reporting and invoicing criteria were investigated. In particular, the pipe collection areas in Kalasatama and Kruunuvuorenranta in Helsinki were examined. The study was carried out by collecting existing data, interviewing experts, commissioning a survey in two pipe collection areas and simulating, for example emissions from waste collection and transportation.
In the initial situation, the customers of the pipe collection were not reported on their waste or their recycling rates. Customers were generally unaware of the invoicing criteria for pipe collection. General information on pipe collection and waste management in the area was available on the websites and as releases at collection points.
Customer reporting must be implemented in a variety of ways using several communication channels. Customers should be provided with more detailed information, for example regarding their own waste and sorting. Clarifying the invoicing criteria can help sort and improve the recycling rate. Initially, invoicing should be more closely linked to the amount of waste from users based on the opening of the feed hatches, which is possible with the help of an electronic opening mechanism and an identifiable key. In addition, type-specific pricing should be introduced, where mixed waste is more expensive than recyclable types of waste. The possibility of introducing more advanced pricing criteria should be considered. In the future, pricing based on emissions from waste transport and treatment needs to be clarified.