Kerrostaloni on linnani : Gustaf Estlanderin arkkitehtuuri 1902-1915
Okkonen, Eero (2021)
Okkonen, Eero
2021
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104223330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104223330
Tiivistelmä
Diplomityö käsittelee arkkitehti Gustaf Estlanderin (1876–1930) kerrostaloja vuosilta 1902–1915. Näkökulma on teos- ja yhteiskuntakeskeinen. Vaikutusvaltaiseen sukuun syntynyt Estlander suunnitteli Helsinkiin 27 kerrostaloa sen voimakkaassa kasvuvaiheessa. Hän yhdisteli ennakkoluulottomasti vaikutteita kansainvälisestä uudesta arkkitehtuurista ja kotimaan vanhoista linnoista. Hän ei ollut arkkitehtina ohjelmallinen uudistaja tai teoreetikko, mutta kehitti lyhyessä ajassa tunnusomaisen linnatyylinsä, jolle oli ominaista pyöreät tornit, kiviset kaariportaalit ja loggiaparvekkeet. Välitonteilla hän käytti poikkeavia ja usein kertaluontoisia ratkaisuja. Hänen suunnittelutahtinsa hidastui 1910-luvulla, jolloin hänen tyylinsä yksinkertaistui laajempaa trendiä seuraten. Vuosina 1902 ja 1907 Estlander suunnitteli kerrostalot, joihin hän varasi suuret asunnot perheelleen. Kaupunkikerrostalo oli hänelle tuottoisan suunnittelukohteen lisäksi ideaali asumismuoto.
Estlander oli osakkaana ja johtajana useissa kerrostalojensa osakeyhtiöissä. Hän toimi siis välillisesti rakennuttajana ja päätti kokonaisratkaisuista. Hän rakennutti enimmäkseen vanhempiin kaupunginosiin, Kruunuhakaan, Punavuoreen, Kamppiin ja Ullanlinnan itäosiin halvalle tai keskihintaiselle maalle. Hänen kerrostalojensa asuntokoot vaihtelivat yhdestä yhdeksään huoneeseen, ja asujakuntaa oli laajasti eri tuloluokista. Painopiste oli uuden keskiluokan 2–4 huoneen asunnoissa. Estlanderin asuntosuunnittelua leimasivat suuret huoneet, isot runkosyvyydet ja läpi rungon ylettyvät asunnot. Luokkahierarkioihin hän suhtautui aikalaisiinsa verrattuna rennosti, eikä välttänyt eri tuloluokkien seikoittumista talon tai porrashuoneen tasolla. Arkkitehtina ja rakennuttajana hän käytti valtaa Helsingin aluekehityksessä.
Estlanderin 27 kerrostalosta 25 on vielä olemassa. Hänen arkkitehtuurinsa on kestävää, ja hänen asuntonsa ovat sopeutuneet yhteiskunnan vuosisataisiin muutoksiin. Sopeutumiskykyä on parantanut suuri huonekoko ja sisäänkäyntien määrä. Estlanderin kerrostalot muodostavat huomattavan osan varsinkin 1900-luvun ensimmäisen vuosikymmenen asuintaloarkkitehtuurista Helsingissä. Osaa rakennuksista on korotettu tai muuten näkyvästi muokattu myöhempien vuosikymmenten aikana. Uudet kerrokset kertovat arkkitehtuuri- ja täydennysrakentamiskäsitysten muutoksista ja ovat itsessään arvokkaita.
---
Eero Okkonen: My apartment building is my castle: The architecture of Gustaf Estlander 1902-1915
This Master’s thesis addresses architect Gustaf Estlander’s (1876–1930) multi-storey apartment houses designed and built between 1902–1915. It focuses on works of architecture and apartment design and their social aspect. Estlander originated from an influential family and designed 27 multi-storey apartment houses in Hesinki during the city’s period of fast growth. He combined influences from international contemporary architecture and ancient Finnish castles in an open-minded manner. He was not a theorist nor a pioneer of new architecture. However, in a short period of time, Estlander developed his characteristic castle style, with its typical strong round towers, stone arch portals and loggia balconies. On non-corner plots he employed peculiar and often nonrecurring stylistic solutions. His career slowed down during the 1910s, while his style simplified simultaneously with the larger trends in architecture. In 1902 and 1907 he designed multi-storey apartment houses with homes for his family. This urban housing type was Estlander’s preferred home type in addition to being a profitable architectural product.
Estlander was a shareholder and an executive director in most of his apartment houses’ companies. He was therefore an indirect developer and was able to determine the solutions of his planning work. He developed mostly in the older city areas, Kruunuhaka, Punavuori, Kamppi and Ullanlinna’s eastern parts, on cheap or moderately priced land. The sizes of his apartments varied from one to nine rooms with a wide range of inhabitants from various social classes. The focus was on the new middle class’s 2–4 room apartments. Estlander’s apartment design was defined by large room size, thick building frames and apartments extending through the building. He approached the class hierarchy in a more relaxed manner than his contemporaries, often mixing various sizes of apartments within a whole building and a staircase. As an architect and a developer, he wielded power over Helsinki’s urban development.
Of Estlander’s 27 apartment houses 25 are still standing. His architecture is sustainable, and his apartments have adapted to decades-long social changes. Adaptability has been enhanced by large room size and high number of entrances to the apartments. Estlander’s multi-storey apartment houses form a large portion of early 20th century housing in Helsinki. Additional storeys have been added to several of these houses, and they have gone through various changes during their lifespan. The new layers narrate the development of architectural and restoration principles, being valuable as such.
Estlander oli osakkaana ja johtajana useissa kerrostalojensa osakeyhtiöissä. Hän toimi siis välillisesti rakennuttajana ja päätti kokonaisratkaisuista. Hän rakennutti enimmäkseen vanhempiin kaupunginosiin, Kruunuhakaan, Punavuoreen, Kamppiin ja Ullanlinnan itäosiin halvalle tai keskihintaiselle maalle. Hänen kerrostalojensa asuntokoot vaihtelivat yhdestä yhdeksään huoneeseen, ja asujakuntaa oli laajasti eri tuloluokista. Painopiste oli uuden keskiluokan 2–4 huoneen asunnoissa. Estlanderin asuntosuunnittelua leimasivat suuret huoneet, isot runkosyvyydet ja läpi rungon ylettyvät asunnot. Luokkahierarkioihin hän suhtautui aikalaisiinsa verrattuna rennosti, eikä välttänyt eri tuloluokkien seikoittumista talon tai porrashuoneen tasolla. Arkkitehtina ja rakennuttajana hän käytti valtaa Helsingin aluekehityksessä.
Estlanderin 27 kerrostalosta 25 on vielä olemassa. Hänen arkkitehtuurinsa on kestävää, ja hänen asuntonsa ovat sopeutuneet yhteiskunnan vuosisataisiin muutoksiin. Sopeutumiskykyä on parantanut suuri huonekoko ja sisäänkäyntien määrä. Estlanderin kerrostalot muodostavat huomattavan osan varsinkin 1900-luvun ensimmäisen vuosikymmenen asuintaloarkkitehtuurista Helsingissä. Osaa rakennuksista on korotettu tai muuten näkyvästi muokattu myöhempien vuosikymmenten aikana. Uudet kerrokset kertovat arkkitehtuuri- ja täydennysrakentamiskäsitysten muutoksista ja ovat itsessään arvokkaita.
---
Eero Okkonen: My apartment building is my castle: The architecture of Gustaf Estlander 1902-1915
This Master’s thesis addresses architect Gustaf Estlander’s (1876–1930) multi-storey apartment houses designed and built between 1902–1915. It focuses on works of architecture and apartment design and their social aspect. Estlander originated from an influential family and designed 27 multi-storey apartment houses in Hesinki during the city’s period of fast growth. He combined influences from international contemporary architecture and ancient Finnish castles in an open-minded manner. He was not a theorist nor a pioneer of new architecture. However, in a short period of time, Estlander developed his characteristic castle style, with its typical strong round towers, stone arch portals and loggia balconies. On non-corner plots he employed peculiar and often nonrecurring stylistic solutions. His career slowed down during the 1910s, while his style simplified simultaneously with the larger trends in architecture. In 1902 and 1907 he designed multi-storey apartment houses with homes for his family. This urban housing type was Estlander’s preferred home type in addition to being a profitable architectural product.
Estlander was a shareholder and an executive director in most of his apartment houses’ companies. He was therefore an indirect developer and was able to determine the solutions of his planning work. He developed mostly in the older city areas, Kruunuhaka, Punavuori, Kamppi and Ullanlinna’s eastern parts, on cheap or moderately priced land. The sizes of his apartments varied from one to nine rooms with a wide range of inhabitants from various social classes. The focus was on the new middle class’s 2–4 room apartments. Estlander’s apartment design was defined by large room size, thick building frames and apartments extending through the building. He approached the class hierarchy in a more relaxed manner than his contemporaries, often mixing various sizes of apartments within a whole building and a staircase. As an architect and a developer, he wielded power over Helsinki’s urban development.
Of Estlander’s 27 apartment houses 25 are still standing. His architecture is sustainable, and his apartments have adapted to decades-long social changes. Adaptability has been enhanced by large room size and high number of entrances to the apartments. Estlander’s multi-storey apartment houses form a large portion of early 20th century housing in Helsinki. Additional storeys have been added to several of these houses, and they have gone through various changes during their lifespan. The new layers narrate the development of architectural and restoration principles, being valuable as such.