Yksi yhtenäinen prosessi käyttäjätunnushallintaan : Case Savon ICT-palvelut Oy
Kähkönen, Lea (2020)
Kähkönen, Lea
2020
Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011168006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011168006
Tiivistelmä
Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena on kuvata käyttäjätunnusten hallinnan nykytilanne kartoittaen ongelmakohdat yrityksen näkökulmasta. Toisena tavoitteena on tuottaa optimaalinen tavoitetila käyttäjätunnuksien hallinnalle. Pro gradu-tutkielma jakaantuu teoriaosuuteen ja prosessikuvaukseen. Teoriaosuuden jälkeen kuvataan käyttäjätunnusprosessin nykytilanne, ongelmat, toimintaympäristö ja tavoitetila. Lopuksi esitellään uusi käyttäjätunnusten hallinnan prosessikuvaus.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus ja haastatteluita, joiden avulla kerättiin näkemyksiä yrityksen työntekijöiltä kartoittaen myös hiljaista tietoa. Toimintojen automatisoinnille oli toiveita yrityksen puolelta käsin tehtävän työn ja muistin varaisten asioiden vähentämiseksi. Käyttäjätunnusprosessille toivottiin selkeämpää ja yhtenäisempää toimintamallia. Automaatio ja sähköiset lomakkeet nousivat kyselyssä esille dokumentoinnin lisäksi. Kehitetyssä prosessikuvauksessa pyrittiin vastaamaan yrityksen toiveisiin. Kehitetyssä prosessissa hyödynnetään roolitusta.
Työssä toteutettiin kyselytutkimus ja haastatteluita, joiden avulla kerättiin näkemyksiä yrityksen työntekijöiltä kartoittaen myös hiljaista tietoa. Toimintojen automatisoinnille oli toiveita yrityksen puolelta käsin tehtävän työn ja muistin varaisten asioiden vähentämiseksi. Käyttäjätunnusprosessille toivottiin selkeämpää ja yhtenäisempää toimintamallia. Automaatio ja sähköiset lomakkeet nousivat kyselyssä esille dokumentoinnin lisäksi. Kehitetyssä prosessikuvauksessa pyrittiin vastaamaan yrityksen toiveisiin. Kehitetyssä prosessissa hyödynnetään roolitusta.