Avoin oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa : Mistä on kyse ja mikä vaikutus sillä on varhaiskasvatusyksikköjen toimintakulttuuriin Pirkanmaalla?
Södö, Terhi (2020)
Södö, Terhi
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010237446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202010237446
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miksi useat Pirkanmaalla sijaitsevat uudet varhaiskasvatusyksiköt on suunniteltu ja toteutettu avoimiksi oppimisympäristöiksi ja millainen vaikutus tällä muutoksella on varhaiskasvatuksen käytännön arkeen ja työskentelykulttuuriin. Avoimella oppimisympäristöllä tarkoitetaan avaria, siirrettävillä väliseinillä varustettuja varhaiskasvatuksen tiloja, joita käyttävät kaksi lapsiryhmää samanaikaisesti, porrastetusti tai limittäin.
Avoimet oppimisympäristöt alkoivat yleistyä Pirkanmaalla 2000-luvun toisella vuosikymmenellä eli kyse on vielä varsin uudesta muutoksesta. Tutkimukseni mukaan vaikuttaa siltä, että avoimet oppimisympäristöt ja niissä toteutettava uudenlainen työskentelykulttuuri ovat uudenlainen suuntaus ja ehkäpä tulleet myös jäädäkseen. Tästä syystä halusin selvittää, mistä varhaiskasvatuksen avoimissa oppimisympäristöissä on pohjimmiltaan kyse.
Tutkimukseni toteutin kvalitatiivisen tutkimuksen lainmukaisuuksia noudattaen. Lähestyin tutkimustani kolmesta eri näkökulmasta: strategisen johdon, operatiivisen johdon ja työntekijätason kautta. Varhaiskasvatuksen hallinnon, esimiesten ja kasvatushenkilöstön haastatteluiden kautta sain vastauksen tutkimuskysymyksiini: mitkä näkökulmat vaikuttavat avoimen oppimisympäristön taustalla, millainen vaikutus avoimella oppimisympäristöllä ja siellä toteutettavalla työskentelymenetelmällä on toimintayksikön toimintakulttuuriin, sekä millaisia kehittämisen kohteita ja tulevaisuudennäkymiä haastateltavat näkevät avoimella oppimisympäristöllä ja siellä toteutettavalla työskentelymenetelmällä olevan.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että avoin oppimisympäristö ja siellä toteutettava työskentelymenetelmä on suuri työkulttuurinen muutos varhaiskasvatuksessa. Sen taustalla vaikuttavat monet erilaista tekijät, joista voisin mainita pienryhmätyöskentelyn, yhteiskunnan muutokset ja taloudelliset tekijät. Tutkimukseni tuloksista nousi esille, että uudenlainen työskentelykulttuuri edellyttää systemaattista yhteissuunnittelua ja uuteen työskentelytapaan perehdyttämistä sekä pitkäkestoista ja sitoutunutta asennetta kaikilta muutokseen osallistuneilta.
Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty tutkimuksia, jonka vuoksi näin tutkielmani aiheen ajankohtaiseksi ja tärkeäksi. Varhaiskasvatuksen avoimen oppimisympäristön fyysisistä tilaratkaisuista on tehty 2000-luvun toisella vuosikymmenellä muutamia tutkimuksia, mutta ei uudenlaisen oppimisympäristön vaikutuksista varhaiskasvatuksen arkeen. Tutkielmani kautta saatu tieto antaa eväitä varhaiskasvatuksen uudistus- ja kehittämistyöhön.
Avoimet oppimisympäristöt alkoivat yleistyä Pirkanmaalla 2000-luvun toisella vuosikymmenellä eli kyse on vielä varsin uudesta muutoksesta. Tutkimukseni mukaan vaikuttaa siltä, että avoimet oppimisympäristöt ja niissä toteutettava uudenlainen työskentelykulttuuri ovat uudenlainen suuntaus ja ehkäpä tulleet myös jäädäkseen. Tästä syystä halusin selvittää, mistä varhaiskasvatuksen avoimissa oppimisympäristöissä on pohjimmiltaan kyse.
Tutkimukseni toteutin kvalitatiivisen tutkimuksen lainmukaisuuksia noudattaen. Lähestyin tutkimustani kolmesta eri näkökulmasta: strategisen johdon, operatiivisen johdon ja työntekijätason kautta. Varhaiskasvatuksen hallinnon, esimiesten ja kasvatushenkilöstön haastatteluiden kautta sain vastauksen tutkimuskysymyksiini: mitkä näkökulmat vaikuttavat avoimen oppimisympäristön taustalla, millainen vaikutus avoimella oppimisympäristöllä ja siellä toteutettavalla työskentelymenetelmällä on toimintayksikön toimintakulttuuriin, sekä millaisia kehittämisen kohteita ja tulevaisuudennäkymiä haastateltavat näkevät avoimella oppimisympäristöllä ja siellä toteutettavalla työskentelymenetelmällä olevan.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että avoin oppimisympäristö ja siellä toteutettava työskentelymenetelmä on suuri työkulttuurinen muutos varhaiskasvatuksessa. Sen taustalla vaikuttavat monet erilaista tekijät, joista voisin mainita pienryhmätyöskentelyn, yhteiskunnan muutokset ja taloudelliset tekijät. Tutkimukseni tuloksista nousi esille, että uudenlainen työskentelykulttuuri edellyttää systemaattista yhteissuunnittelua ja uuteen työskentelytapaan perehdyttämistä sekä pitkäkestoista ja sitoutunutta asennetta kaikilta muutokseen osallistuneilta.
Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty tutkimuksia, jonka vuoksi näin tutkielmani aiheen ajankohtaiseksi ja tärkeäksi. Varhaiskasvatuksen avoimen oppimisympäristön fyysisistä tilaratkaisuista on tehty 2000-luvun toisella vuosikymmenellä muutamia tutkimuksia, mutta ei uudenlaisen oppimisympäristön vaikutuksista varhaiskasvatuksen arkeen. Tutkielmani kautta saatu tieto antaa eväitä varhaiskasvatuksen uudistus- ja kehittämistyöhön.