Nonhumanity, Naturecultureness and Agency in Popular Culture: (Re)Contextualizing the Orc with the Case Study of Bright
Kuusela, Ellinoora (2020)
Kuusela, Ellinoora
2020
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma - Master's Programme in English Language and Literature
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294551
Tiivistelmä
This thesis displays the present account and use of fantastical creatures, namely orcs, as problematic because of the human-centric approaches in critical analysis concerning them. In the absence of more holistic research into fantasy species as more than fantasy tropes, recurring elements of its genre, these beings have been employed largely as objects of human analogy. In undertaking the fantastical species of texts by these correspondent uses to human concepts, the results are already predetermined. Thus, these approaches are, at least partially, inconsistent to represent the nonhuman species and creatures. The thesis moves through the common criticisms the Orc has received and provides nonhuman alternative contexts to these criticisms and common associations in order to showcase that the species is not only subservient to human action and thinking. The Orc is a natural entity on its own. This existing species naturality and recontextualizations of the Orc is illustrated through one variation of the species, the orcs of Netflix’s Bright (2017), and its contextual relations.
The leading idea of the thesis is to provide a nonhuman perspective for the Orc and, by doing this, present the species with a context of its own being, Orcism, in light of these criticisms. In addition, the purpose is to demonstrate that the human-centrism and the pre-valued criticism have hindered the development of the Orc as a more holistic academic topic and to illustrate the harmfulness of portraying the Orc solely in human terms. Instead, the thesis proposes approaching such nonhuman species in nonhuman terms and relational contexts together with their existing connections to human related concepts, namely popular culture. In doing so, such an approach yields more holistic and descriptive results for these imaginative creatures. This can be beneficial to future research on fantasy species and even other nonhuman conceptual theories.
The key theoretical frames used to help capture the recontextualizations are nonhuman ethics, namely animal ethics and speciesism, popular cultural theory with concepts of popular culture memory and transmedia storytelling, as well as theoretical leadings to nonhuman and othered considerations mainly supported by ecoliteracy and ecofeminism. In applying these various theories as interconnected to the nonhuman species’ contexts, the thesis provides discussion on the need of fantasy species research and to complement more fully the specific species representation. Seuraava pro gradu -tutkielma osoittaa tämänhetkisten fantasiaolentojen, etenkin örkin, käytön ongelmallisuuden niistä tehdyissä kriittisissä analyyseissä. Koska niitä on pääasiassa lähestytty ihmiskeskeisellä maailmankatsomuksella ja käytetty yhdenmukaisesti peilaavina erinäisille ihmiskonteksteille, niiden asema akateemisena tutkimusaiheena sekä lajina itsessään on vain osittain kuvaava. Näin tehdessä tekstien fantasiaolennoista tehdyt päätelmät ovat jo valmiiksi arvotettuja ihmisten asettamilla normeilla ja siten epäjohdonmukaisia edustamaan ei-ihmisolentoja ja -lajeja, kuten örkkejä. Tutkielma analysoi yleisimpiä kritiikkejä, joita örkki on saanut, ja antaa rinnakkaisia ja ei-ihmislähtöisiä konteksteja näille kritiikeille. Tällä tavalla tutkielma osoittaa, ettei fantasiaolentojen luonne ole ainoastaan merkityksellistettävissä ihmislajin määritelmin. Tämä kritiikkien tutkimus johdatellaan pääasiassa yhden örkin variaation kautta analysoimalla Netflixin tuottaman elokuvan Brightin örkkien esille tuomia konteksteja ja tähän lajiin liittyviä aihepiirejä.
Tutkielman johtoajatuksena on luoda örkille ei-ihmislähtöinen näkökulma ja samalla tuottaa örkin olemukselle ja lajille konteksti kritiikkien vaihtoehtoisten kontekstien kautta. Tutkielma myös havainnollistaa, että tämä ihmiskeskeisyys ja ihmislajin asettamiin arvoihin perustuva kritiikki ovat hankaloittaneet näiden olentojen kehitystä ja vähentäneet syvemmän akateemisen tutkimuksen tuottamista näistä olennoista. Kun näitä olentoja lähestytään muillakin kuin pääasiassa ihmislähtöisillä konteksteilla yhdessä niiden olemassa olevien yhteyksien kanssa, kuten populaarikulttuuristen, tällainen tutkimus tuottaa kokonaisvaltaisempia ja kuvaavampia luonnehdintoja ja näkökulmia näille kuvitelluille olennoille. Näin tehdessä örkkien ja muiden fantasiaolentojen uudelleenkontekstualisointi voi olla hyödyllistä myös muille ei-ihmislähtöisille teorioille ja keskusteluille, kuten esimerkiksi eläinetiikalle.
Koska fantasiaolennoista, saati örkeistä, ei ole kattavaa tutkimusta ja koska tämä tutkielma on kiinnostunut ihmislähtöisyydestä poikkeavasta lähestymisestä, pääasiallisina teorioina toimivat joukko aihealuetta yhdisteleviä teorioita. Keskeisiä niistä ovat eläinetiikka ja lajiin liittyvät keskustelut, populaarikulttuuritutkimus, transmediaalinen tarinankerronta sekä ekofeminismin ja ekokirjallisuuden tutkimuksen luomat teoreettiset konseptit. Tämä yhdistelevä lähestymistapa sekä fantasiaolentojen itsensä jatkuva levinneisyys osoittavat, että fantasiaolentojen tutkimukselle on nouseva tarve.
The leading idea of the thesis is to provide a nonhuman perspective for the Orc and, by doing this, present the species with a context of its own being, Orcism, in light of these criticisms. In addition, the purpose is to demonstrate that the human-centrism and the pre-valued criticism have hindered the development of the Orc as a more holistic academic topic and to illustrate the harmfulness of portraying the Orc solely in human terms. Instead, the thesis proposes approaching such nonhuman species in nonhuman terms and relational contexts together with their existing connections to human related concepts, namely popular culture. In doing so, such an approach yields more holistic and descriptive results for these imaginative creatures. This can be beneficial to future research on fantasy species and even other nonhuman conceptual theories.
The key theoretical frames used to help capture the recontextualizations are nonhuman ethics, namely animal ethics and speciesism, popular cultural theory with concepts of popular culture memory and transmedia storytelling, as well as theoretical leadings to nonhuman and othered considerations mainly supported by ecoliteracy and ecofeminism. In applying these various theories as interconnected to the nonhuman species’ contexts, the thesis provides discussion on the need of fantasy species research and to complement more fully the specific species representation.
Tutkielman johtoajatuksena on luoda örkille ei-ihmislähtöinen näkökulma ja samalla tuottaa örkin olemukselle ja lajille konteksti kritiikkien vaihtoehtoisten kontekstien kautta. Tutkielma myös havainnollistaa, että tämä ihmiskeskeisyys ja ihmislajin asettamiin arvoihin perustuva kritiikki ovat hankaloittaneet näiden olentojen kehitystä ja vähentäneet syvemmän akateemisen tutkimuksen tuottamista näistä olennoista. Kun näitä olentoja lähestytään muillakin kuin pääasiassa ihmislähtöisillä konteksteilla yhdessä niiden olemassa olevien yhteyksien kanssa, kuten populaarikulttuuristen, tällainen tutkimus tuottaa kokonaisvaltaisempia ja kuvaavampia luonnehdintoja ja näkökulmia näille kuvitelluille olennoille. Näin tehdessä örkkien ja muiden fantasiaolentojen uudelleenkontekstualisointi voi olla hyödyllistä myös muille ei-ihmislähtöisille teorioille ja keskusteluille, kuten esimerkiksi eläinetiikalle.
Koska fantasiaolennoista, saati örkeistä, ei ole kattavaa tutkimusta ja koska tämä tutkielma on kiinnostunut ihmislähtöisyydestä poikkeavasta lähestymisestä, pääasiallisina teorioina toimivat joukko aihealuetta yhdisteleviä teorioita. Keskeisiä niistä ovat eläinetiikka ja lajiin liittyvät keskustelut, populaarikulttuuritutkimus, transmediaalinen tarinankerronta sekä ekofeminismin ja ekokirjallisuuden tutkimuksen luomat teoreettiset konseptit. Tämä yhdistelevä lähestymistapa sekä fantasiaolentojen itsensä jatkuva levinneisyys osoittavat, että fantasiaolentojen tutkimukselle on nouseva tarve.