Vanhempien käsitykset tanssikasvatuksesta
Hautasuo, Heidi (2020)
Hautasuo, Heidi
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003272906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003272906
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee lasten tanssikasvatusta. Tanssikasvatuksella tarkoitetaan laaja-alaista toimintaa, jossa tanssin avulla pyritään kehittämään oppilasta kokonaisvaltaisesti ihmisenä sekä tanssitaiteen vastaanottajana ja luojana. Tutkimuksessa tarkastelun alla ovat vanhempien käsitykset tanssikasvatuksesta ja sen mahdollistamista hyödyistä lapsen kehitykselle, erityisesti liikunnallisen, sosioemotionaalisen sekä ajattelun kehityksen näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa vanhempien käsityksiä tanssikasvatuksesta ja tarkastella, kuinka ne ovat linjassa teoriatietoon nähden. Tutkimuskysymykset keskittyvät tanssiharrastuksen aloittamisen syihin sekä vanhempien näkemyksiin tanssikasvatuksesta harrastustoimintana ja lapsen kehityksen tukijana. Tutkimus on myös kantaaottava, sillä se pyrkii osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun tanssikasvatuksen aseman vakiinnuttamisesta osaksi kasvatusinstituutioidemme toimintakulttuuria. Tutkimus nojaa fenomenografiseen tutkimusotteeseen, ja sen aineisto hankittiin yksilöhaastatteluilla. Haastatteluaineisto kerättiin tanssin varhaiskasvatusta tarjoavassa oppilaitoksessa, ja haastateltavat olivat tanssikoulun oppilaina olevien 3–5-vuotiaiden lasten vanhempia. Tutkimuksen perusteella vanhempien käsitykset tanssikasvatuksesta ovat melko yhteneväisiä. Tanssia arvostetaan lajina itsessään, mutta erityinen painoarvo on sen välineellisillä vaikutuksilla. Haastateltujen voidaankin ajatella edustavan utilitaristista näkökulmaa, joka korostaa tanssin kautta oppimista. Tanssin nähdään edesauttavan erityisesti liikunta- ja ryhmätyöskentelytaitojen kehittymistä. Vanhemmat kokevat lasten tuleen itsenäisemmiksi ja rohkeammiksi tanssiharrastuksen myötä. Tanssikasvatusta kuvaillaan leikinomaiseksi, liikunnalliseksi ja turvalliseksi harrastustoiminnaksi. Tutkimuksen perusteella vanhemmat eivät kuitenkaan ole täysin tietoisia tanssin mahdollistamasta tuesta yksilön psyykkiselle kehitykselle. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, millaisten käsitysten varjolla vanhemmat mahdollisesti valitsevat tanssin lapsensa harrastukseksi.