Katso kuvaa – Sukupuoliroolien rakentuminen 1.–2. lk äidinkielen oppikirjakuvituksissa
Pitkälä, Saara (2020)
Pitkälä, Saara
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001141230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001141230
Tiivistelmä
Aiemman tutkimuksen pohjalta tiedetään, että miespuolisia hahmoja esiintyy oppikirjoissa enemmän kuin naispuolisia, mutta millaisia eroja mies- ja naispuolisten hahmojen välille kuvataan? Tutkimuksessa selvitetään MMR -menetelmällä, miten eri sukupuolia ja -rooleja esitetään ja rakennetaan alaluokkien äidinkielen oppikirjoissa. Tutkimuksen metodina on semanttinen kuvan sisällönanalyysi, jonka tulokset esitetään kvantitatiivisesti analysoituina.
Tutkielmassa havaitaan, että oppikirjakuvituksissa tapahtuneesta edistymisestä huolimatta kirjojen kuvitukset osittain ylläpitävät hegemonisia sukupuoliroolimalleja. Tyttö- ja poikahahmot kuvataan leikkimässä yhdenvertaisina, mutta feminiinisyys ja siihen viittaavat merkit ovat poikahahmoilta edelleen poissuljettuja. Sukupuolineutraalia ilmaisua luodaan vähentämällä selkeästi feminiinisiä kulttuurisia merkkejä.
Tutkielmassa havaitaan, että oppikirjakuvituksissa tapahtuneesta edistymisestä huolimatta kirjojen kuvitukset osittain ylläpitävät hegemonisia sukupuoliroolimalleja. Tyttö- ja poikahahmot kuvataan leikkimässä yhdenvertaisina, mutta feminiinisyys ja siihen viittaavat merkit ovat poikahahmoilta edelleen poissuljettuja. Sukupuolineutraalia ilmaisua luodaan vähentämällä selkeästi feminiinisiä kulttuurisia merkkejä.