"Silloin luonnossa oli kivaa ja rauhallista”: Kuudesluokkalaisten luontosuhde ja sen kuvastaminen kuvataiteen keinoin
Oksanen, Jaana; Vainio, Karoliina (2020)
Oksanen, Jaana
Vainio, Karoliina
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001091150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202001091150
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kuudesluokkalaisten luontosuhdetta sekä kirjallisten vastausten että kuudesluokkalaisten tuottaman kuvallisen aineiston avulla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä avattiin luonnon ja luontosuhteen sekä kuvataide- ja ympäristökasvatuksen käsitteitä sekä tarkasteltiin oppiaineiden integrointia. Tutkimuksen taustalla oli myös samaa aihepiiriä käsitelleitä tutkimuksia, joita peilattiin tuloksiin tutkimuksen pohdinnassa.
Tavoitteena oli selvittää, millainen on kuudesluokkalaisten lasten luontosuhde, ja miten he kuvastavat luontosuhdettaan kuvataiteen keinoin. Aineisto muodostui sekä kirjallista informaatiota että kuvataidetöitä sisältäväksi siksi, että se tarjoaisi mahdollisimman monipuolisen näkökulman kuudesluokkalaisten luontosuhteeseen.
Aihe on jatkuvasti ajankohtainen ja kyselyitä luontotottumuksiin liittyen tehdään vuosittain. Luontokokemukset ovat merkittävässä roolissa luontosuhteen syntymisessä ja luontosuhde muodostuukin usein jo lapsena. Tässä tutkimuksessa lasten luontosuhdetta selvitettiin laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin käyttäen sekä fenomenologista että fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostui tutkimuslomakkeen avulla saaduista vastauksista sekä kuudesluokkalaisten itsensä tekemistä kuvataidetöistä. Kuvataidetöissä ohjeistuksena oli piirtää itselle merkityksellinen luontokokemus jatkaen virkettä ”Silloin luonnossa oli…”.
Tulosanalyysissä muodostui useita erilaisia kuvauskategorioita, joiden pohjalta selvitettiin sekä kuudesluokkalaisten käsityksiä luonnosta käsitteenä että oppilaiden varsinaista luontosuhdetta. Kirjallisen lomakkeen vastausten perusteella oppilaat näkivät luonnon itseisarvoisesti tärkeänä paikkana, jossa oli mahdollista muun muassa kerätä marjoja ja sieniä, kuunnella luonnon ääniä, haaveilla tai rauhoittua. Välinearvoisia vastauksia tuloksissa ilmeni vain vähän, joissa kaikissa korostui mopoilun tärkeys. Mopoilussakin luonto liitettiin osaksi harrastuksen mahdollistumista.
Kuvataidetöitä analysoitiin sisällön ja visuaalisen ilmaisun näkökulmista. Luontosuhteen ilmentymiskeinoina nousivat vahvimmin esiin sommittelun ja värien käytön vaikutus. Kuudesluokkalaisten luontosuhde oli pitkälti myönteinen, johon tutkimuksessa voi osaltaan vaikuttaa tutkimuksen aineistonkeruuseen käytetty maalaiskoulu sekä tutkimuslomakkeeseen ja kuvataidetyön ohjeistukseen liittyneet kysymystenasettelut.
Tavoitteena oli selvittää, millainen on kuudesluokkalaisten lasten luontosuhde, ja miten he kuvastavat luontosuhdettaan kuvataiteen keinoin. Aineisto muodostui sekä kirjallista informaatiota että kuvataidetöitä sisältäväksi siksi, että se tarjoaisi mahdollisimman monipuolisen näkökulman kuudesluokkalaisten luontosuhteeseen.
Aihe on jatkuvasti ajankohtainen ja kyselyitä luontotottumuksiin liittyen tehdään vuosittain. Luontokokemukset ovat merkittävässä roolissa luontosuhteen syntymisessä ja luontosuhde muodostuukin usein jo lapsena. Tässä tutkimuksessa lasten luontosuhdetta selvitettiin laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin käyttäen sekä fenomenologista että fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostui tutkimuslomakkeen avulla saaduista vastauksista sekä kuudesluokkalaisten itsensä tekemistä kuvataidetöistä. Kuvataidetöissä ohjeistuksena oli piirtää itselle merkityksellinen luontokokemus jatkaen virkettä ”Silloin luonnossa oli…”.
Tulosanalyysissä muodostui useita erilaisia kuvauskategorioita, joiden pohjalta selvitettiin sekä kuudesluokkalaisten käsityksiä luonnosta käsitteenä että oppilaiden varsinaista luontosuhdetta. Kirjallisen lomakkeen vastausten perusteella oppilaat näkivät luonnon itseisarvoisesti tärkeänä paikkana, jossa oli mahdollista muun muassa kerätä marjoja ja sieniä, kuunnella luonnon ääniä, haaveilla tai rauhoittua. Välinearvoisia vastauksia tuloksissa ilmeni vain vähän, joissa kaikissa korostui mopoilun tärkeys. Mopoilussakin luonto liitettiin osaksi harrastuksen mahdollistumista.
Kuvataidetöitä analysoitiin sisällön ja visuaalisen ilmaisun näkökulmista. Luontosuhteen ilmentymiskeinoina nousivat vahvimmin esiin sommittelun ja värien käytön vaikutus. Kuudesluokkalaisten luontosuhde oli pitkälti myönteinen, johon tutkimuksessa voi osaltaan vaikuttaa tutkimuksen aineistonkeruuseen käytetty maalaiskoulu sekä tutkimuslomakkeeseen ja kuvataidetyön ohjeistukseen liittyneet kysymystenasettelut.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]