Näkörajoitteisten nuorten aikuisten kokemuksia e-demokratiapalveluiden saavutettavuudesta
Pietilä, Jutta (2019)
Pietilä, Jutta
2019
Master's Degree Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912126806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912126806
Tiivistelmä
Yhä useammat Suomen demokratiapalvelut ovat digitalisaation myötä saatavilla verkkopalvelujen muodossa. Verkossa on mahdollista esimerkiksi luoda ja kannattaa kansalais- ja kuntalaisaloitteita, vaikuttaa lainsäädäntöön ja osallistua keskusteluun. Demokratian toteutumisen kannalta on tärkeää, että elektroniset demokratia- ja osallistumispalvelut ovat kaikkien käyttäjäryhmien käytettävissä ja saavutettavissa. Nykypäivän lainsäädännön ja direktiivien mukaan julkisten palveluiden pitää olla saavutettavia, eli palveluiden täytyy toimia myös erityis- ja vammaisryhmiin kuuluvien ihmisten käyttämällä avustavalla teknologialla.
Uusien palveluiden kehittämisen kannalta on tärkeää tiedostaa saavutettavuusongelmien yleisimmät kohteet ja riskit. Tässä tutkielmassa arvioidaan Nuortenideat.fi- ja Lausuntopalvelu.fi -verkkopalveluiden saavutettavuutta näkörajoitteisten aikuisten kanssa. Tutkielman tavoitteena on tarkastella W3C Web Accessibility Initiative (WAI) -ryhmän laatimien Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 -ohjeistusten avulla, kuinka saavutettavia palvelut ovat näkörajoitteisille käyttäjille. Lisäksi tarkastellaan käyttäjien käyttäjäkokemuksia palveluista. Aineistoa kerättiin heuristisen arvioinnin ja näkörajoitteisten kanssa toteutetun käyttäjätutkimuksen avulla.
Molemmissa palveluissa esiintyi useita saavutettavuusongelmia, joista yleisimmät liittyivät tekstivastineisiin, nimettömiin komponentteihin, kontrastisuhteisiin, otsikointiin ja navigaation joustamattomuuteen. Erityisesti tekstuaalisen palautteen puuttuminen ja tekstivastineettomuus turhauttivat käyttäjätutkimuksen ruudunlukijaohjelmia käyttäneitä osallistujia. Myös joitakin osallistujia turhauttaneita käytettävyysongelmia ilmeni testausten aikana. Saavutettavuus- ja käytettävyysongelmilla oli vähintään lievä negatiivinen vaikutus osallistujien käyttäjäkokemuksiin. Ongelmista huolimatta he arvioivat Nuortenideat.fi -palvelun olevan melko hyvin tai hyvin saavutettava, ja he kokivat myös käyttäjäkokemuksen pääosin positiiviseksi. Lausuntopalvelu.fi -verkkopalvelu jakoi enemmän osallistujien mielipiteitä.
Suuri osa palveluissa esiintyneistä ongelmista edustaa näkörajoitteisten usein kohtaamia saavutettavuusongelmia. Muodostin löydösten perusteella muistilistan, joka auttaa välttämään näkörajoitteisten käyttäjien yleisimmin kohtaamia saavutettavuushaasteita. Muistilistan tiivistetyssä muodossa esitettyjä suosituksia voidaan käyttää kehitystyön ja arvioinnin tukena uusien e-osallistumispalveluiden sisältöä suunniteltaessa.
Uusien palveluiden kehittämisen kannalta on tärkeää tiedostaa saavutettavuusongelmien yleisimmät kohteet ja riskit. Tässä tutkielmassa arvioidaan Nuortenideat.fi- ja Lausuntopalvelu.fi -verkkopalveluiden saavutettavuutta näkörajoitteisten aikuisten kanssa. Tutkielman tavoitteena on tarkastella W3C Web Accessibility Initiative (WAI) -ryhmän laatimien Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 -ohjeistusten avulla, kuinka saavutettavia palvelut ovat näkörajoitteisille käyttäjille. Lisäksi tarkastellaan käyttäjien käyttäjäkokemuksia palveluista. Aineistoa kerättiin heuristisen arvioinnin ja näkörajoitteisten kanssa toteutetun käyttäjätutkimuksen avulla.
Molemmissa palveluissa esiintyi useita saavutettavuusongelmia, joista yleisimmät liittyivät tekstivastineisiin, nimettömiin komponentteihin, kontrastisuhteisiin, otsikointiin ja navigaation joustamattomuuteen. Erityisesti tekstuaalisen palautteen puuttuminen ja tekstivastineettomuus turhauttivat käyttäjätutkimuksen ruudunlukijaohjelmia käyttäneitä osallistujia. Myös joitakin osallistujia turhauttaneita käytettävyysongelmia ilmeni testausten aikana. Saavutettavuus- ja käytettävyysongelmilla oli vähintään lievä negatiivinen vaikutus osallistujien käyttäjäkokemuksiin. Ongelmista huolimatta he arvioivat Nuortenideat.fi -palvelun olevan melko hyvin tai hyvin saavutettava, ja he kokivat myös käyttäjäkokemuksen pääosin positiiviseksi. Lausuntopalvelu.fi -verkkopalvelu jakoi enemmän osallistujien mielipiteitä.
Suuri osa palveluissa esiintyneistä ongelmista edustaa näkörajoitteisten usein kohtaamia saavutettavuusongelmia. Muodostin löydösten perusteella muistilistan, joka auttaa välttämään näkörajoitteisten käyttäjien yleisimmin kohtaamia saavutettavuushaasteita. Muistilistan tiivistetyssä muodossa esitettyjä suosituksia voidaan käyttää kehitystyön ja arvioinnin tukena uusien e-osallistumispalveluiden sisältöä suunniteltaessa.