Teoskokonaisuuden rakentuminen Apulannan albumeilla Aivan kuin kaikki muutkin ja Plastik
Vuorisalo, Kira (2019)
Vuorisalo, Kira
2019
Kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911125908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911125908
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen Apulannan albumeita Aivan kuin kaikki muutkin ja Plastik teoskokonaisuutena. Tutkimusaineistoni on intermediaalinen. Intermediaalisuudessa eri mediat viittaavat toisiinsa ja ovat keskenään vuorovaikutuksessa. Albumin teoskokonaisuuden voi nähdä muodostuvan lauluista, sanoituksista ja levynkansitaiteesta. Levynkansitaide on varsinaisen tekstin eli laulujen ja sanoitusten periteksti. Albumin teoskokonaisuuteen vaikuttavat myös teoksen ulkopuoliset tekstit eli epitekstit. Albumin epitekstejä ovat esimerkiksi albumin lauluista tehdyt musiikkivideot.
Rajaan tutkimusaineistokseni sanoitukset, levynkansitaiteen ja videot. Aiemmasta kirjallisuustieteellisestä tutkimuksesta poiketen tutkin albumeita visuaalisina taideteoksina. Tutkielmani tavoitteena on korostaa kuvan merkitystä sanoitusten rinnalla. Olen tutkielmassani kiinnostunut, minkälaisia merkityksiä levynkansitaiteen visuaalinen puoli ja videon audiovisuaalinen kerronta nostavat esille kohdeteosteni teoskokonaisuudessa. Tutkielmassani aion osoittaa, että levynkansitaide ja musiikkivideot eivät pelkästään avaa samaa teemaa sanoitusten kanssa, vaan ne tuovat myös uusia ulottuvuuksia tulkintaan. Tutkimuksessani minulla on pyrkimyksenä tuottaa uudenlaista välineistöä samankaltaisten, intermediaalisten aineistojen tutkijoille. Digitaalisena aikakautena suoratoistopalvelut ovat kyseenalaistaneet musiikkialbumia lajina ja musiikkialbumin merkityksellisyyttä ja tarpeellisuutta. Nykyään artistien suosiota ei mitata vain myydyillä albumeilla. Työni tavoitteena on kuitenkin tuoda esille musiikkialbumin kokonaisuuden merkityksellisyyttä ja korostaa sitä, että yksittäiset kappaleet ovat albumimuodossa merkityksellisempiä yhdessä kuin yksinään.
Sanoituksia tutkin lyriikantutkimuksen välineillä. Tarkastelen sanoituksissa puhujatasojen hierarkkisuutta. Aivan kuin kaikki muutkin -albumilla analysoin sanoitusten välistä vuorovaikutusta erittelemällä sanoituksissa toistuvia aiheita. Plastikin sanoitusten välisiä suhteita ja teoskokonaisuuden rakentumista hahmotan abstrahoimalla kolme puhuja-asemaa. Keskeiset käsitteet lyriikantutkimuksesta ovat puhuja, mimeettinen minä, retorinen minä ja puhuja-asema. Molemmissa albumeissa keskityn myös aloituskappaleihin, koska teoskokonaisuudessa aloituskappaleet avaavat albumin maailmaa.
Intermediaalisuuden lisäksi tutkielmani kannalta tärkeä käsite on intertekstuaalisuus eli tekstienvälinen suhde. Intermediaalisuuden voi nähdä intertekstuaalisuuden alalajina. Tutkimusaineistossani on useita intertekstuaalisia viittauksia kaunokirjallisiin teoksiin. Esimerkiksi Aivan kuin kaikki muutkin -albumin kappaleesta ”008” tehty musiikkivideo Hallaa on Apulannan versio Mary Shelleyn Frankensteinista. Plastikin levynkansitaide puolestaan viittaa muoviin käärityllä kuolleella naisella Twin Peaks -tv-sarjan Laura Palmeriin. Aivan kuin kaikki muutkin -albumin levynkansitaiteen analysointiin käytän teoriaa kollaasiromaanin tutkimuksesta. Plastikin levynkansitaiteessa tarkastelen liikkumattoman kuvan ja sanan suhdetta kuvakirjatutkimuksen avulla. Lisäksi käytän liikkumattoman kuvan analysointiin visuaalisen kertomuksen kerronnallisuuden teorioita, joiden avulla pystyn osoittamaan, että Plastikin levynkansitaiteen valokuvissa on sarjallisuutta ja kerronnallisuutta. Työssäni myös osoitan, että kohdeteosteni levynkansitaidetta voi tutkia kollaasiromaanin ja kuvakirjatutkimuksen välineillä.
Tutkielmassani osoitan, että levynkansitaiteen huomioiminen musiikkialbumin teoskokonaisuudessa, lisää merkityksiä albumilla suhteessa sanoituksiin. Tutkielmani keskeisin tulos on, että levynkansitaide ja musiikkivideot tuovat uusia ulottuvuuksia kohdeteosteni teoskokonaisuuden tulkintaan ja hahmottamiseen. Tutkielmassani osoitan, että myös ulkomusiikilliset keinot ovat merkityksellisiä musiikin kuluttamisen kannalta.
Rajaan tutkimusaineistokseni sanoitukset, levynkansitaiteen ja videot. Aiemmasta kirjallisuustieteellisestä tutkimuksesta poiketen tutkin albumeita visuaalisina taideteoksina. Tutkielmani tavoitteena on korostaa kuvan merkitystä sanoitusten rinnalla. Olen tutkielmassani kiinnostunut, minkälaisia merkityksiä levynkansitaiteen visuaalinen puoli ja videon audiovisuaalinen kerronta nostavat esille kohdeteosteni teoskokonaisuudessa. Tutkielmassani aion osoittaa, että levynkansitaide ja musiikkivideot eivät pelkästään avaa samaa teemaa sanoitusten kanssa, vaan ne tuovat myös uusia ulottuvuuksia tulkintaan. Tutkimuksessani minulla on pyrkimyksenä tuottaa uudenlaista välineistöä samankaltaisten, intermediaalisten aineistojen tutkijoille. Digitaalisena aikakautena suoratoistopalvelut ovat kyseenalaistaneet musiikkialbumia lajina ja musiikkialbumin merkityksellisyyttä ja tarpeellisuutta. Nykyään artistien suosiota ei mitata vain myydyillä albumeilla. Työni tavoitteena on kuitenkin tuoda esille musiikkialbumin kokonaisuuden merkityksellisyyttä ja korostaa sitä, että yksittäiset kappaleet ovat albumimuodossa merkityksellisempiä yhdessä kuin yksinään.
Sanoituksia tutkin lyriikantutkimuksen välineillä. Tarkastelen sanoituksissa puhujatasojen hierarkkisuutta. Aivan kuin kaikki muutkin -albumilla analysoin sanoitusten välistä vuorovaikutusta erittelemällä sanoituksissa toistuvia aiheita. Plastikin sanoitusten välisiä suhteita ja teoskokonaisuuden rakentumista hahmotan abstrahoimalla kolme puhuja-asemaa. Keskeiset käsitteet lyriikantutkimuksesta ovat puhuja, mimeettinen minä, retorinen minä ja puhuja-asema. Molemmissa albumeissa keskityn myös aloituskappaleihin, koska teoskokonaisuudessa aloituskappaleet avaavat albumin maailmaa.
Intermediaalisuuden lisäksi tutkielmani kannalta tärkeä käsite on intertekstuaalisuus eli tekstienvälinen suhde. Intermediaalisuuden voi nähdä intertekstuaalisuuden alalajina. Tutkimusaineistossani on useita intertekstuaalisia viittauksia kaunokirjallisiin teoksiin. Esimerkiksi Aivan kuin kaikki muutkin -albumin kappaleesta ”008” tehty musiikkivideo Hallaa on Apulannan versio Mary Shelleyn Frankensteinista. Plastikin levynkansitaide puolestaan viittaa muoviin käärityllä kuolleella naisella Twin Peaks -tv-sarjan Laura Palmeriin. Aivan kuin kaikki muutkin -albumin levynkansitaiteen analysointiin käytän teoriaa kollaasiromaanin tutkimuksesta. Plastikin levynkansitaiteessa tarkastelen liikkumattoman kuvan ja sanan suhdetta kuvakirjatutkimuksen avulla. Lisäksi käytän liikkumattoman kuvan analysointiin visuaalisen kertomuksen kerronnallisuuden teorioita, joiden avulla pystyn osoittamaan, että Plastikin levynkansitaiteen valokuvissa on sarjallisuutta ja kerronnallisuutta. Työssäni myös osoitan, että kohdeteosteni levynkansitaidetta voi tutkia kollaasiromaanin ja kuvakirjatutkimuksen välineillä.
Tutkielmassani osoitan, että levynkansitaiteen huomioiminen musiikkialbumin teoskokonaisuudessa, lisää merkityksiä albumilla suhteessa sanoituksiin. Tutkielmani keskeisin tulos on, että levynkansitaide ja musiikkivideot tuovat uusia ulottuvuuksia kohdeteosteni teoskokonaisuuden tulkintaan ja hahmottamiseen. Tutkielmassani osoitan, että myös ulkomusiikilliset keinot ovat merkityksellisiä musiikin kuluttamisen kannalta.