Yhteiskunnallisen liiketoiminnan erityispiirteet
Paavilainen, Emma (2019)
Paavilainen, Emma
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-08-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908273034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908273034
Tiivistelmä
Yhteiskunnalliset yritykset – sosiaalisia ongelmia liiketoiminnan keinoin ratkovat yritykset – ovat avainasemassa yhteiskuntien moninaisten haasteiden ratkaisemisessa. Yhteiskunnalliset yritykset toimivat läpinäkyvästi ja vastuullisesti, ja sijoittavat vähintään puolet voitoistaan valitsemansa sosiaalisen ongelman ratkaisemisen edistämiseen. Ne voivat parhaimmillaan mahdollistaa kestävien ratkaisujen löytämisen yhteiskunnallisiin haasteisiin. Tässä tutkielmassa on tutkittu yhteiskunnalliseen liiketoimintaan sisältyviä erityispiirteitä sekä analysoitu siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut lisätä ymmärrystä yhteiskunnallisesta liiketoiminnasta Suomessa ja tuottaa monimuotoisten yhteiskunnallisten vaikutusväylien hyödyntämistä edistävää tietoa.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa suomalaisen yhteiskunnallisen yrityksen johtotehtävässä toimivaa henkilöä. Haastateltavat yritykset valittiin Arvoliiton, eli yhteiskunnallisten yritysten ja muiden vaikuttavuustoimijoiden verkoston jäsenistä sekä Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneista yhteiskunnallisista yrityksistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu yhteiskunnallisiin yrityksiin ja liiketoimintamalleihin liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta. Viitekehyksessä on avattu yhteiskunnallisten yritysten käsitettä, hybridistä luonnetta sekä arvojännitteiden roolia. Liiketoimintamalleja on käsitelty viitekehyksessä ensin perinteisestä näkökulmasta arvonluonnin ja haltuunoton sekä liiketoimintamallin elementtien kautta. Lopuksi on avattu liiketoimintamalliajattelun murrosta sekä tarkemmin yhteiskunnallisten yritysten liiketoimintamalleja.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin viisi yhteiskunnallisen liiketoiminnan erityispiirrettä: useat asiakasryhmät, tiivis yhteistyö julkisen sektorin kanssa, sosiaalisten ja taloudellisten tavoitteiden integraatio, taloudellinen tulos yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mahdollistajana sekä arvolähtöinen toiminta. Tutkimuksessa havaittiin yhteiskunnallisen liiketoiminnan ensisijaisen tavoitteen olevan sosiaalisen arvonluonnin maksimointi ja sidosryhmäyhteistyön olevan tässä keskeisessä roolissa. Näiltä osin tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta. Aiemmasta kirjallisuudesta poiketen tämä tutkimus kuitenkin osoittaa, että yhteiskunnalliset yritykset eivät koe taloudellisia ja sosiaalisia tavoitteita ristiriitaisiksi, vaan pikemminkin toisiaan tukeviksi. Taloudelliset tavoitteet ovat sosiaalisesta missiosta huolimatta luonnollinen ja tärkeä osa yhteiskunnallista liiketoimintaa. Tutkimuksen pohjalta yhteiskunnallisen liiketoiminnan taustalla ovatkin vahvat arvot, jotka auttavat liiketoiminnan haasteiden ratkaisemisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat yhteiskunnallisen liiketoiminnan haasteiden keskittyvän erityisesti toimintaympäristöön sisäisten ristiriitojen sijaan. Yhteiskunnalliset yritykset toimivat kilpailluilla markkinoilla ja kohtaavat vastaavia haasteita kuin perinteiset yritykset. Käsitteen vähäinen tunnettuus aiheuttaa osaltaan haasteita luottamuksen rakentumiselle ja yhteisymmärryksen luomiselle. Samalla kuitenkin yhteiskunnallinen vaikuttavuus on mahdollista hyödyntää kilpailuetuna.
Tutkimuksen pohjalta tunnistettiin tarve yhteiskunnallisten yritysten laaja-alaisemmalle ja syvällisemmälle tutkimukselle. Lisäksi tunnistettiin tarve tutkia yhteiskunnallisten yritysten arvolähtöisyyttä ja sen toteutumista organisaatiokohtaisesti erilaisissa tilanteissa.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa suomalaisen yhteiskunnallisen yrityksen johtotehtävässä toimivaa henkilöä. Haastateltavat yritykset valittiin Arvoliiton, eli yhteiskunnallisten yritysten ja muiden vaikuttavuustoimijoiden verkoston jäsenistä sekä Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneista yhteiskunnallisista yrityksistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu yhteiskunnallisiin yrityksiin ja liiketoimintamalleihin liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta. Viitekehyksessä on avattu yhteiskunnallisten yritysten käsitettä, hybridistä luonnetta sekä arvojännitteiden roolia. Liiketoimintamalleja on käsitelty viitekehyksessä ensin perinteisestä näkökulmasta arvonluonnin ja haltuunoton sekä liiketoimintamallin elementtien kautta. Lopuksi on avattu liiketoimintamalliajattelun murrosta sekä tarkemmin yhteiskunnallisten yritysten liiketoimintamalleja.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin viisi yhteiskunnallisen liiketoiminnan erityispiirrettä: useat asiakasryhmät, tiivis yhteistyö julkisen sektorin kanssa, sosiaalisten ja taloudellisten tavoitteiden integraatio, taloudellinen tulos yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mahdollistajana sekä arvolähtöinen toiminta. Tutkimuksessa havaittiin yhteiskunnallisen liiketoiminnan ensisijaisen tavoitteen olevan sosiaalisen arvonluonnin maksimointi ja sidosryhmäyhteistyön olevan tässä keskeisessä roolissa. Näiltä osin tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta. Aiemmasta kirjallisuudesta poiketen tämä tutkimus kuitenkin osoittaa, että yhteiskunnalliset yritykset eivät koe taloudellisia ja sosiaalisia tavoitteita ristiriitaisiksi, vaan pikemminkin toisiaan tukeviksi. Taloudelliset tavoitteet ovat sosiaalisesta missiosta huolimatta luonnollinen ja tärkeä osa yhteiskunnallista liiketoimintaa. Tutkimuksen pohjalta yhteiskunnallisen liiketoiminnan taustalla ovatkin vahvat arvot, jotka auttavat liiketoiminnan haasteiden ratkaisemisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat yhteiskunnallisen liiketoiminnan haasteiden keskittyvän erityisesti toimintaympäristöön sisäisten ristiriitojen sijaan. Yhteiskunnalliset yritykset toimivat kilpailluilla markkinoilla ja kohtaavat vastaavia haasteita kuin perinteiset yritykset. Käsitteen vähäinen tunnettuus aiheuttaa osaltaan haasteita luottamuksen rakentumiselle ja yhteisymmärryksen luomiselle. Samalla kuitenkin yhteiskunnallinen vaikuttavuus on mahdollista hyödyntää kilpailuetuna.
Tutkimuksen pohjalta tunnistettiin tarve yhteiskunnallisten yritysten laaja-alaisemmalle ja syvällisemmälle tutkimukselle. Lisäksi tunnistettiin tarve tutkia yhteiskunnallisten yritysten arvolähtöisyyttä ja sen toteutumista organisaatiokohtaisesti erilaisissa tilanteissa.