Rehtori koulun kokonaisjohtajana : Näkemyksiä rehtoreiden työtehtävien ja johtamisosaamisen tärkeydestä.
Korhonen, Noora (2019)
Korhonen, Noora
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907022400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907022400
Tiivistelmä
Yhteiskunta muuttuu vauhdilla, nopeammin kuin koskaan. Samalla kun yhteiskunta muuttuu, myös koulun on vastattava jatkuvan muutoksen asettamiin haasteisiin ja pysyttävä ajan hermolla. Koulun johtajan tehtävät ovat muuttuneet entistä laajemmiksi, kun ulkopuolelta rehtoriin kohdistuvat odotukset ovat kasvaneet viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi.
Peruskoulun rehtorin tehtävät ja osaamisvaatimukset ovat kasvaneet niin, että työssä tarvitaan aiempaa enemmän kykyä priorisoida työtehtäviä. Sen vuoksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä rehtorin työtehtävistä nähdään peruskoulun työyhteisössä koulun johtamisen kannalta tärkeimpinä ja minkälaista johtamisosaamista näiden tehtävien hoitaminen vaatii.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin tutkimuksessa fenomenografisen tutkimusotteen avulla ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeella tiedusteltiin tutkimuskysymyksiä peruskoulun rehtoreilta itseltään sekä opettajilta ja rehtorien esimiehiltä. Kyselylomake koostui muutamasta taustoittavasta kysymyksestä ja kuudesta varsinaisesta rehtorien tehtävänkuvaan liittyvästä avoimesta kysymyksestä.
Tutkimuksen kohteeksi valikoitui Etelä-Suomessa sijaitsevan keskisuuren kaupungin perusopetus. Kysely kohdennettiin kaikille kyseisen kaupungin peruskoulun opettajille ja rehtoreille ala- ja yläkouluissa sekä yhtenäiskouluissa, ja lisäksi rehtoreiden esimiehille. Kyselyyn vastanneita oli neljätoista. Kyselyyn vastanneet edustivat monipuolisesti tutkimuksen eri kohderyhmiä eli opettajia ja rehtoreita eri peruskouluasteilta sekä rehtorien esimiehiä.
Tutkimuksen analyysitapana oli sisällönanalyysi. Lisäksi analyysissä käytettiin teemoittelua ja kvantifiointia. Tutkimuksen analyysissa tutkittavien näkemykset jaettiin viiteen eri teemaan aineistolähtöisesti mutta teoriaohjaavasti sen mukaan, mitä vastaajat olivat nostaneet rehtorin kolmeksi tärkeimmäksi tehtäväksi. Nämä viisi teemaa olivat henkilöstöjohtaminen, pedagoginen johtaminen, asiajohtaminen, kehittäminen ja mahdollistaminen sekä arjen toiminnan organisoiminen. Tutkimuksessa tuli hyvin esiin rehtorin työn monipuolisuus ja erilaiset työtehtävät.
Tärkeimmäksi rehtorin tehtäväksi suurin osa vastaajista nosti pedagogisen johtamisen. Rehtorin toiseksi ja kolmanneksi tärkeimmäksi tehtäväksi mainittiin selkeästi eniten henkilöstöjohtamisen osa-alueita. Lopulta tärkein tutkimustulos tuli esiin, kun laskettiin kaikkien kolmen tärkeimmän tehtävän maininnat teemojen mukaisesti yhteen. Aineiston perusteella rehtorin tärkeimpiä tehtäviä ja johtamisosaamisen osa-alueita olivat henkilöstöjohtaminen, pedagoginen johtaminen ja asiajohtaminen. Tutkimuksen perusteella rehtorin kannattaa priorisoida työssään henkilöstöjohtamisen ja pedagogisen johtamisen tehtäviä.
Peruskoulun rehtorin tehtävät ja osaamisvaatimukset ovat kasvaneet niin, että työssä tarvitaan aiempaa enemmän kykyä priorisoida työtehtäviä. Sen vuoksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä rehtorin työtehtävistä nähdään peruskoulun työyhteisössä koulun johtamisen kannalta tärkeimpinä ja minkälaista johtamisosaamista näiden tehtävien hoitaminen vaatii.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin tutkimuksessa fenomenografisen tutkimusotteen avulla ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeella tiedusteltiin tutkimuskysymyksiä peruskoulun rehtoreilta itseltään sekä opettajilta ja rehtorien esimiehiltä. Kyselylomake koostui muutamasta taustoittavasta kysymyksestä ja kuudesta varsinaisesta rehtorien tehtävänkuvaan liittyvästä avoimesta kysymyksestä.
Tutkimuksen kohteeksi valikoitui Etelä-Suomessa sijaitsevan keskisuuren kaupungin perusopetus. Kysely kohdennettiin kaikille kyseisen kaupungin peruskoulun opettajille ja rehtoreille ala- ja yläkouluissa sekä yhtenäiskouluissa, ja lisäksi rehtoreiden esimiehille. Kyselyyn vastanneita oli neljätoista. Kyselyyn vastanneet edustivat monipuolisesti tutkimuksen eri kohderyhmiä eli opettajia ja rehtoreita eri peruskouluasteilta sekä rehtorien esimiehiä.
Tutkimuksen analyysitapana oli sisällönanalyysi. Lisäksi analyysissä käytettiin teemoittelua ja kvantifiointia. Tutkimuksen analyysissa tutkittavien näkemykset jaettiin viiteen eri teemaan aineistolähtöisesti mutta teoriaohjaavasti sen mukaan, mitä vastaajat olivat nostaneet rehtorin kolmeksi tärkeimmäksi tehtäväksi. Nämä viisi teemaa olivat henkilöstöjohtaminen, pedagoginen johtaminen, asiajohtaminen, kehittäminen ja mahdollistaminen sekä arjen toiminnan organisoiminen. Tutkimuksessa tuli hyvin esiin rehtorin työn monipuolisuus ja erilaiset työtehtävät.
Tärkeimmäksi rehtorin tehtäväksi suurin osa vastaajista nosti pedagogisen johtamisen. Rehtorin toiseksi ja kolmanneksi tärkeimmäksi tehtäväksi mainittiin selkeästi eniten henkilöstöjohtamisen osa-alueita. Lopulta tärkein tutkimustulos tuli esiin, kun laskettiin kaikkien kolmen tärkeimmän tehtävän maininnat teemojen mukaisesti yhteen. Aineiston perusteella rehtorin tärkeimpiä tehtäviä ja johtamisosaamisen osa-alueita olivat henkilöstöjohtaminen, pedagoginen johtaminen ja asiajohtaminen. Tutkimuksen perusteella rehtorin kannattaa priorisoida työssään henkilöstöjohtamisen ja pedagogisen johtamisen tehtäviä.