Ihan sama onks yks vai kaks opee : oppilaiden käsityksiä yhteisopetuksesta
Toriseva, Anna (2019)
Toriseva, Anna
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907012357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907012357
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa ollaan kiinnostuneita yhteisopetuksesta oppilaiden näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita paitsi siitä, miten oppilaiden kirjoittamissa tarinoissa kuvataan yhteisopettajuutta, myös siitä mitkä tekijät vaikuttavat hyvän pedagogisen oppimisympäristön ja opettajuuden syntymiseen yhteisopettajuusluokassa. Tutkimuksen taustalla ovat käsitykset yhteisopettajuuden kategorioista, yhteistyöstä sekä pedagogisesta hyvinvoinnista.
Tutkimusaineisto (n=64) kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistuneet 10- 11-vuotiaat oppilaat kirjoittivat tarinan joko hyvin tai huonosti toimivasta yhteisopetuksen luokasta. Näiden tarinoiden perusteella haluttiin selvittää, millaisia asioita oppilaat pitävät merkityksellisinä luokassa, kun se toimii hyvin tai mitkä ovat esteenä luokan toiminnalle, kun opettajia on useampia kuin yksi.
Tarinoiden pohjalta muodostettiin hyvän ja huonon yhteisopettajan tyyppikuvaukset. Tutkimuksen perusteella hyvään ja turvalliseen pedagogiseen oppimisympäristöön kuuluu opettajuuden rinnalla avun saaminen oppitunneilla sekä luokan yleinen ilmapiiri. Hyvä yhteisopettaja on suunnitellut tunnit ja on läsnä oleva ja turvallinen aikuinen. Hyvän yhteisopettajuuteen liittyy olennaisesti auttavainen suhde oppilaisiin, sen sijaan suhde toisiin opettajiin jää oppilaiden mielestä vähäiselle huomiolle. Huonon yhteisopettajan tunnuspiirteenä on riitaisa suhde toisiin opettajiin. Suhde oppilaisiin on etäinen ja välinpitämätön. Huono opettaja ei välttämättä kohtele huonosti oppilaita, mutta hänen aikansa kuluu opetustilanteen hallintaan.
Tässä tutkimuksessa yhteisopettaminen tuli esille varsin erilaisena, kun eläytymistarinaa varioitiin. Aineistosta tehdyt tyyppikuvaukset opettajuudesta poikkesivat selkeästi toisistaan. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat arvostivat yhteisopettajuudessa olevan merkityksellistä ennen kaikkea opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet ja oppimisympäristön hallintataito. Se, onko opettajia luokassa yksi vai useampia, näyttäytyy oppilaille positiivisena silloin, kun opetus on suunniteltua ja strukturoitua. Useampi opettaja voi kuitenkin saada aikaan luokassa kaaoksen, ellei yhteistyön tekeminen ole hallussa. Opettajien persoonallisuuden piirteillä ja yhteistyötaidoilla on iso merkitys yhteisopettajuuden onnistuneelle toteuttamiselle.
Tutkimusaineisto (n=64) kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistuneet 10- 11-vuotiaat oppilaat kirjoittivat tarinan joko hyvin tai huonosti toimivasta yhteisopetuksen luokasta. Näiden tarinoiden perusteella haluttiin selvittää, millaisia asioita oppilaat pitävät merkityksellisinä luokassa, kun se toimii hyvin tai mitkä ovat esteenä luokan toiminnalle, kun opettajia on useampia kuin yksi.
Tarinoiden pohjalta muodostettiin hyvän ja huonon yhteisopettajan tyyppikuvaukset. Tutkimuksen perusteella hyvään ja turvalliseen pedagogiseen oppimisympäristöön kuuluu opettajuuden rinnalla avun saaminen oppitunneilla sekä luokan yleinen ilmapiiri. Hyvä yhteisopettaja on suunnitellut tunnit ja on läsnä oleva ja turvallinen aikuinen. Hyvän yhteisopettajuuteen liittyy olennaisesti auttavainen suhde oppilaisiin, sen sijaan suhde toisiin opettajiin jää oppilaiden mielestä vähäiselle huomiolle. Huonon yhteisopettajan tunnuspiirteenä on riitaisa suhde toisiin opettajiin. Suhde oppilaisiin on etäinen ja välinpitämätön. Huono opettaja ei välttämättä kohtele huonosti oppilaita, mutta hänen aikansa kuluu opetustilanteen hallintaan.
Tässä tutkimuksessa yhteisopettaminen tuli esille varsin erilaisena, kun eläytymistarinaa varioitiin. Aineistosta tehdyt tyyppikuvaukset opettajuudesta poikkesivat selkeästi toisistaan. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat arvostivat yhteisopettajuudessa olevan merkityksellistä ennen kaikkea opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet ja oppimisympäristön hallintataito. Se, onko opettajia luokassa yksi vai useampia, näyttäytyy oppilaille positiivisena silloin, kun opetus on suunniteltua ja strukturoitua. Useampi opettaja voi kuitenkin saada aikaan luokassa kaaoksen, ellei yhteistyön tekeminen ole hallussa. Opettajien persoonallisuuden piirteillä ja yhteistyötaidoilla on iso merkitys yhteisopettajuuden onnistuneelle toteuttamiselle.