Mielenterveyttä YouTube-videopalvelun kommenttikentissä : mielenterveystuki kommentoijien näkökulmasta tarkasteltuna
Häikiö, Elisa (2019)
Häikiö, Elisa
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252246
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia YouTube-videopalvelun mielenterveyttä käsittelevien videoblogien kommenttikentissä ilmenevää mielenterveystukea ja sille annettuja merkitystenantoja videoiden kommentoijien näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkastelunäkökulma kohdistui nuoriin, sillä sosiaalisen median käyttö sekä huoli mielen pahoinvoinnista linkittyvät julkisessa keskustelussa vahvasti osaksi nuorten elämismaailmaa. Lisäksi sosiaalinen media on vakiinnuttanut asemansa teknologisoituneen yhteiskuntamme vuorovaikutuksen areenana ja se koskettaa tänä päivänä lähes kaikkia elämän osa-alueita, kuten terveyttä.
Marraskuussa 2018 kerätty tutkimusaineisto koostui tarkoin valikoiduista YouTube-videopalvelun mielenterveyttä käsittelevien videoiden kommenteista. Tutkimuksessa hyödynnettiin yhdeksää videota viideltä eri sisällöntuottajalta ja verkkoaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Analysoinnin myötä rakennetut teemat kuvasivat kommentoijien toisille sosiaalisen median käyttäjille kohdistettua vertaistukea sekä heidän käsityksiään mielenterveysvideoiden merkityksellisyydestä ja mielenterveystuen puutteesta.
Tutkimustulosten mukaan kommentoijat hyödynsivät vastauskenttiä monipuolisesti kokemustietoon perustuvan myönteisen vertaistuen tarjoamiseksi muille sosiaalisen median käyttäjille. Vertaistuki painottui rakentavaan vastavuoroisuuteen sekä erilaisiin yksilöllisen toiminnan ja ajattelun muutoksiin kohdistuviin käytännön ohjeisiin ja strategioihin. Kokemustietoa rakennettiin myös omien hoito- ja selviytymiskokemusten näkökulmasta. Mielenterveyttä käsittelevät videot koettiin merkitykselliseksi muun muassa niistä saatavan vertaistuen, tiedon ja itsevarmuuden näkökulmasta. Merkityksellisyyttä kuvattiin myös videoiden vaikutuksena mielenterveysongelmia koskevien ennakkoluulojen ja stigmatisaation murtamiseen.
Myönteisen lähestymistavan rinnalla kommenteissa käsiteltiin mielenterveydellisen tuen puutteeseen vaikuttavia syitä ja tekijöitä. Tulosten mukaan keskeisimmiksi tekijöiksi kuvailtiin yksilöllistä epävarmuutta, pelkotiloja ja haluttomuutta avun hakuun sekä yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja kulttuurisia syitä, kuten terveydenhoitopalvelujen puutteellisuutta sekä yleisiä kielteisiä asenteita suhteessa mielenterveyteen ja avun hakuun. Mielenterveysvideoiden kontekstissa rakentui monitasoisia ja eri lähestymistapojen kautta muodostuneita mielenterveystuen areenoita, joiden merkityksellisyyden tunnistamiseksi tarvitaan lisää uusia sosiaalisen median tutkimuksia.
Marraskuussa 2018 kerätty tutkimusaineisto koostui tarkoin valikoiduista YouTube-videopalvelun mielenterveyttä käsittelevien videoiden kommenteista. Tutkimuksessa hyödynnettiin yhdeksää videota viideltä eri sisällöntuottajalta ja verkkoaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Analysoinnin myötä rakennetut teemat kuvasivat kommentoijien toisille sosiaalisen median käyttäjille kohdistettua vertaistukea sekä heidän käsityksiään mielenterveysvideoiden merkityksellisyydestä ja mielenterveystuen puutteesta.
Tutkimustulosten mukaan kommentoijat hyödynsivät vastauskenttiä monipuolisesti kokemustietoon perustuvan myönteisen vertaistuen tarjoamiseksi muille sosiaalisen median käyttäjille. Vertaistuki painottui rakentavaan vastavuoroisuuteen sekä erilaisiin yksilöllisen toiminnan ja ajattelun muutoksiin kohdistuviin käytännön ohjeisiin ja strategioihin. Kokemustietoa rakennettiin myös omien hoito- ja selviytymiskokemusten näkökulmasta. Mielenterveyttä käsittelevät videot koettiin merkitykselliseksi muun muassa niistä saatavan vertaistuen, tiedon ja itsevarmuuden näkökulmasta. Merkityksellisyyttä kuvattiin myös videoiden vaikutuksena mielenterveysongelmia koskevien ennakkoluulojen ja stigmatisaation murtamiseen.
Myönteisen lähestymistavan rinnalla kommenteissa käsiteltiin mielenterveydellisen tuen puutteeseen vaikuttavia syitä ja tekijöitä. Tulosten mukaan keskeisimmiksi tekijöiksi kuvailtiin yksilöllistä epävarmuutta, pelkotiloja ja haluttomuutta avun hakuun sekä yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja kulttuurisia syitä, kuten terveydenhoitopalvelujen puutteellisuutta sekä yleisiä kielteisiä asenteita suhteessa mielenterveyteen ja avun hakuun. Mielenterveysvideoiden kontekstissa rakentui monitasoisia ja eri lähestymistapojen kautta muodostuneita mielenterveystuen areenoita, joiden merkityksellisyyden tunnistamiseksi tarvitaan lisää uusia sosiaalisen median tutkimuksia.