Huoltajien valta lastensa koulunkäyntiin – valtateoreettinen tarkastelu keskustelupalstan mielipiteisiin
Uusitalo, Vilhelmiina (2019)
Uusitalo, Vilhelmiina
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252224
Tiivistelmä
Tutkimukseni kohteena olivat vauva.fi -internetsivuston Aihe on vapaa -osion keskustelut ja keskusteluihin kirjoitetut kommentit. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät peruskoululaisten huoltajat näkevät merkittävimpinä taustatekijöinä lastensa koulunkäyntiin vaikuttamisessa. Tämän teorialähtöisen tutkimuksen viitekehyksenä toimii Simolan (2009) laatima vallan elementtien malli, joka esittelee vallan neljä pääelementtiä. Tätä taulukkomuotoista mallia on hyödynnetty vasta vähän, eikä sitä oltu ennen tätä tutkimusta sovellettu oppilaiden huoltajien vallan tarkasteluun ollenkaan. Tämän vallan elementtien mallin lisäksi tutkimuksessa pureudutaan sosiologian keskeisimpiin valtateorioihin sekä aiempaan tutkimustietoon huoltajien vallasta lapsiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keskustelupalstan hakutoiminnon avulla vallan elementtien systemaattisella etsimisellä. Lopulta huoltajien valtaa juuri huoltajien näkökulmasta käsitteleviä keskusteluita oli 93 kappaletta, ja ne kaikki otettiin mukaan tutkimukseen. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysilla vallan neljän elementin mukaan.
Tutkimuksen tulosten mukaan huoltajien näkökulmat lastensa koulunkäyntiin vaikuttamiseen ovat moninaiset. Huoltajat tuovat käsityksissään esiin tekijöitä, jotka ovat luokiteltavissa vallan elementteihin eli resursseihin, asemaan, autonomiaan ja identiteettiin. Kaikki valtaan ja sen taustamuuttujiin viittaavat ilmaukset oli mahdollista luokitella vallan elementteihin, eikä vallan elementtien taulukkoa tarvitse tämän tutkimuksen mukaan muokata.
Tutkimuksen avulla lasten ja huoltajien kanssa tekemisissä olevat ammattilaiset ja muut toimijat voivat ymmärtää huoltajien vallan käyttöä ja sen takana mahdollisesti vaikuttavia asioita aiempaa paremmin. Jatkossa samaa aihetta olisi hyödyllistä tarkastella suoraa huoltajilta kysymällä tai vastaavasti tarkastelemalla opettajien tai lasten näkökulmaa ilmiöön. Tällöin saisimme tutkimuskentälle entistä kattavamman ymmärryksen huoltajien vallasta ja vaikutusmahdollisuuksista ja ennen kaikkea näihin vaikuttavista taustatekijöistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keskustelupalstan hakutoiminnon avulla vallan elementtien systemaattisella etsimisellä. Lopulta huoltajien valtaa juuri huoltajien näkökulmasta käsitteleviä keskusteluita oli 93 kappaletta, ja ne kaikki otettiin mukaan tutkimukseen. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysilla vallan neljän elementin mukaan.
Tutkimuksen tulosten mukaan huoltajien näkökulmat lastensa koulunkäyntiin vaikuttamiseen ovat moninaiset. Huoltajat tuovat käsityksissään esiin tekijöitä, jotka ovat luokiteltavissa vallan elementteihin eli resursseihin, asemaan, autonomiaan ja identiteettiin. Kaikki valtaan ja sen taustamuuttujiin viittaavat ilmaukset oli mahdollista luokitella vallan elementteihin, eikä vallan elementtien taulukkoa tarvitse tämän tutkimuksen mukaan muokata.
Tutkimuksen avulla lasten ja huoltajien kanssa tekemisissä olevat ammattilaiset ja muut toimijat voivat ymmärtää huoltajien vallan käyttöä ja sen takana mahdollisesti vaikuttavia asioita aiempaa paremmin. Jatkossa samaa aihetta olisi hyödyllistä tarkastella suoraa huoltajilta kysymällä tai vastaavasti tarkastelemalla opettajien tai lasten näkökulmaa ilmiöön. Tällöin saisimme tutkimuskentälle entistä kattavamman ymmärryksen huoltajien vallasta ja vaikutusmahdollisuuksista ja ennen kaikkea näihin vaikuttavista taustatekijöistä.