Digitalisaation hyödyntäminen pintakäsittelyprosessissa
Yrjänä, Rauli (2019)
Yrjänä, Rauli
2019
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905031478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905031478
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä uusia mahdollisuuksia digitalisaatio voisi tuoda kansainvälisiä pintakäsittelypalveluita tuottavan yrityksen tuotantoprosessiin. Geneerisesti digi-talisaatio antaa mahdollisuuden tehostaa yrityksen sisäisiä toimintoja ja tuottaa asiakkaille uusia palveluja tai tuotteita. Toimeksiantajan tavoitteina olivat muun muassa dokumentoinnin ja kustannusten seurannan kehittäminen sekä tuottavuuden ja asiakaskokemuksen parantaminen. Edellä mainittuihin asioihin digitaalisuus tuo mukanaan kilpailuetua, esimerkiksi suurempaa tarkkuutta tai reaaliaikaisuutta. Parempaa asiakaskokemusta tukee esimerkiksi prosessien läpinäkyvyys. Parempi asiakaskokemus syventää osaltaan parempaa asiakassuhdetta. Tutkimuksella tavoiteltiin mahdollisuuksien kartoittamista ja priorisoimista siten, että se toimisi esisuunnitteluna tuotannon digitalisaation eteenpäin viemiseksi ja koko yrityksen osalta digitaalisen kokonaiskuvan muodostamiseksi.
Tuotantoalan ja toimeksiantajan asemoimiseksi digitaaliseen kilpailukenttään tarvitaan ajanta-saista tietoa yrityksen ja sen avainasiakkaiden digitaalisesta tilasta ja strategisesta suuntauksesta. Kun lähtötila on selvitetty, voidaan asettaa tavoitteet. Lähtötilan ja tavoitteiden välistä eroa kurotaan umpeen uusia teknologioita hyödyntämällä. Yrityksen digitalisaatio ei ole vielä näiden toimenpiteiden jälkeen kuitenkaan valmis, vaan se vaatii edelleen jatkuvaa ideointia, innovointia ja ketterää kehittämistä koko organisaation johtamista unohtamatta.
Työn teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin digitalisaation nykytilannetta teollisuudessa yleisesti, digitalisaation edellytyksiä yksittäisen yrityksen kannalta ja liiketoiminnassa mahdollisesti saavutettavia hyötyjä. Lisäksi selvitettiin, mitä onnistunut digitalisaatio vaatii. Työssä esiteltiin hyödyntämisen teoreettinen malli ja luotiin katsaus uusiin kansainvälisesti merkittäviin teknologioihin.
Tutkimuskohdetta lähestyttiin kahdesta eri suunnasta: asiakkaan digitaalinen tila ja tarpeet, yri-tyksen oma digitaalinen tila ja tavoiteltavat kehityskohteet. Näiden tutkimustulosten analyysien perusteella koostui näkemys yrityksen parhaista digitaalisen hyödyntämisen kohteista.
Vaikka digitalisaatio ei ole uusi asia, sen hyödyntäminen myös keskisuurissa yrityksissä on noussut vasta viimeisten parin vuoden aikana esille voimakkaasti. Yritykset ovat löytäneet uuden kehittyneen teknologian kilpailuetuna.
Tuotantoalan ja toimeksiantajan asemoimiseksi digitaaliseen kilpailukenttään tarvitaan ajanta-saista tietoa yrityksen ja sen avainasiakkaiden digitaalisesta tilasta ja strategisesta suuntauksesta. Kun lähtötila on selvitetty, voidaan asettaa tavoitteet. Lähtötilan ja tavoitteiden välistä eroa kurotaan umpeen uusia teknologioita hyödyntämällä. Yrityksen digitalisaatio ei ole vielä näiden toimenpiteiden jälkeen kuitenkaan valmis, vaan se vaatii edelleen jatkuvaa ideointia, innovointia ja ketterää kehittämistä koko organisaation johtamista unohtamatta.
Työn teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin digitalisaation nykytilannetta teollisuudessa yleisesti, digitalisaation edellytyksiä yksittäisen yrityksen kannalta ja liiketoiminnassa mahdollisesti saavutettavia hyötyjä. Lisäksi selvitettiin, mitä onnistunut digitalisaatio vaatii. Työssä esiteltiin hyödyntämisen teoreettinen malli ja luotiin katsaus uusiin kansainvälisesti merkittäviin teknologioihin.
Tutkimuskohdetta lähestyttiin kahdesta eri suunnasta: asiakkaan digitaalinen tila ja tarpeet, yri-tyksen oma digitaalinen tila ja tavoiteltavat kehityskohteet. Näiden tutkimustulosten analyysien perusteella koostui näkemys yrityksen parhaista digitaalisen hyödyntämisen kohteista.
Vaikka digitalisaatio ei ole uusi asia, sen hyödyntäminen myös keskisuurissa yrityksissä on noussut vasta viimeisten parin vuoden aikana esille voimakkaasti. Yritykset ovat löytäneet uuden kehittyneen teknologian kilpailuetuna.